Hej!

Jag skulle gärna ta emot lite åsikter på planlösningen och placering av hus på tomten. Planlösningen utgår från en "färdig planlösning" men vi har möjlighet att göra en del ändringar. Vi har te.x lagt till en vägg vid köket, gjort lite större vardagsrum och en större entré. Dock skulle jag gärna ta emot fler tips som kan vara bra att tänka på. Vardagsrumsdelen med kök har ryggåstak.

Det stora sovrummet känns inte helt optimerat, funderar på att ta bort klädkamrarna och ersätta med en vanlig garderob med skjutdörr.

Entrén är placerad åt norr, där också den trevligaste utsikten finns. Vi har tänkt att placera garaget till vänster om huset, nära groventren och så nära tomtgräns mot grannen som möjligt.

• Arkitektonisk planritning av ett hus med etiketter för kök, vardagsrum, sovrum och entré, samt förklaringar av symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fastighetsskiss med måttangivelser, planlösning av hus och tänkt placering av garage.
    Skapa konto
  • Ritning av enplanshus med planlösning inklusive möblering, dimensioner och entré placerad norrut.
    Skapa konto
Hur stor är BOA? (Ser stort ut!)

När det gäller master bedroom så hade jag valt en centrerad ingång, med skjutdörr, till KLK i stället för två separata. Generellt tycker jag KLK är att föredra framför garderober, särskilt i anslutning till sovrum.

Spontan fundering: jag hade velat undvika att dela "master badrum" med gästrummet och i stället lagt duschmöjlighet vid groventrén, för ev. gäster. Den skulle då också kunna nyttjas när man kommer utifrån och behöver en dusch omgående (träningspass, hund?). Man skulle då kunna fundera på att skapa ett mer en suite badrum för master-delen.

BirgitS
Eftersom bästa utsikten är mot norr skulle jag inte placera huset så långt norrut på tomten utan låta det vara lite mer så att man kan ha en uteplats på den sidan utan att känna att man sitter direkt vid gatan. Det är ju en stor tomt så mycket södersol får man ju ändå.

Kanske lite mer avstånd mellan hus och garage också att det inte känns så instängt vid fönstren i badrum och gästrum.

ginnfilt ginnfilt skrev:
Hur stor är BOA? (Ser stort ut!)
Ja det är stort! Orginalritningen är på 185 kvadrat, lagt till kanske 10-15 m2 utöver det.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom bästa utsikten är mot norr skulle jag inte placera huset så långt norrut på tomten utan låta det vara lite mer så att man kan ha en uteplats på den sidan utan att känna att man sitter direkt vid gatan. Det är ju en stor tomt så mycket södersol får man ju ändå.

Kanske lite mer avstånd mellan hus och garage också att det inte känns så instängt vid fönstren i badrum och gästrum.
Tack för tipset! Avståndet mellan hus och garage vill jag gärna ha större, men helst inte få huset i mitten av tomten så den blir avdelad.
Vägen på norrsidan är liten och inte speciellt trafikerad, men eventuellt flytta upp huset en bit till ska jag fundera på!

Tack för tipset! Avståndet mellan hus och garage vill jag gärna ha större, men helst inte få huset i mitten av tomten så den blir avdelad.
Vägen på norrsidan är liten och inte speciellt trafikerad, men eventuellt flytta upp huset en bit till ska jag fundera på!

BirgitS
H Haanna skrev:
Avståndet mellan hus och garage vill jag gärna ha större, men helst inte få huset i mitten av tomten så den blir avdelad.
Tror inte att tomten känns avdelad om du flyttar huset någon meter eller två men det gör nog stor skillnad på hur man upplever det inne i badrummet. Med lite mer avstånd så går det att plantera några buskar så att man ser något annat än bara en garagevägg genom fönstret, och man får in mer ljus också.

ginnfilt ginnfilt skrev:
När det gäller master bedroom så hade jag valt en centrerad ingång, med skjutdörr, till KLK i stället för två separata. Generellt tycker jag KLK är att föredra framför garderober, särskilt i anslutning till sovrum.

Spontan fundering: jag hade velat undvika att dela "master badrum" med gästrummet och i stället lagt duschmöjlighet vid groventrén, för ev. gäster. Den skulle då också kunna nyttjas när man kommer utifrån och behöver en dusch omgående (träningspass, hund?). Man skulle då kunna fundera på att skapa ett mer en suite badrum för master-delen.
Ja, två dörrar känns som de tar upp mycket väggyta som inte går att möblera. Vi har faktiskt flyttat dörren till badrummet så den inte ligger inne i master bedroom. Då känns det väldigt privat, om nån vill låna den duschen. Den andra duschen ligger på ovanvåningen, och det tror jag att vi vill ha krav. Tack för dina synpunkter! :)

BirgitS BirgitS skrev:
Tror inte att tomten känns avdelad om du flyttar huset någon meter eller två men det gör nog stor skillnad på hur man upplever det inne i badrummet. Med lite mer avstånd så går det att plantera några buskar så att man ser något annat än bara en garagevägg genom fönstret, och man får in mer ljus också.
Det har du helt rätt i. Får ut och mäta lite avstånd. Tycker det är lite svårt att uppskatta om 3 meter känns trångt eller inte, därav skulle jag gärna lägga garaget lite "högre upp" än huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.