Åsikter om detta ikea-kök?

5k läst  29 svar

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Vi ska renovera köket nu i höst/vinter och har valt ett ikea kök.

Vi kommer ha ikeas lucka Ringhult en högglansig vit lucka och kyl/frys i rostfritt med frenchdoors. Diskmaskinen tänkte vi välja Ikeas egna Välgjord och ugn micro kommer bli Ikeas Rafinerad. Blir även vitt 10x10 kakel med svart fog på köksväggen.
    Ang bänkskivan har vi funderat på Ikeas Personlig Akryl i vitt med gjuten ho. Men har även kollat på Ikeas Personlig laminatskiva vit högglans med massiv aluminiumkant, vi har inte riktigt bestämt oss än på den fronten...

Vi vet att det blir en bit ifrån med ugn micron inne i hörnet men vi vill inte ha kyl/frys inne i hörnan så då fick ugnen förpassas dit istället. Vi använder kyl/frys oftare än ugnen så då kändes denna lösning bäst för oss. Ovanför kyl/frys kommer vi göra en platsbygd hylla liknande den öppna hyllan på bilderna men gick inte att få till det bättre än såhär i planeraren just nu..

Kom gärna med synpunkter och förslag! Har ni några erfarenheter av Ikeas vitvaror dela gärna med er lika så om bänkskivorna!

bifogar lite bilder på köket från ikeas köksplanerare

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2015-08-29 kl. 14.13.43.png

Skärmavbild 2015-08-29 kl. 14.15.20.png

Skärmavbild 2015-08-29 kl. 14.21.54.png

Skärmavbild 2015-08-29 kl. 14.08.21.png

2. M
    Husägare Nivå 10
    Varför inte ha ugnen under spishällen ??
    Måste vara lättare för er att plocka ur ugnen och kunna ställa den varma maten/brödet på bänken än att gå från hörnet flera meter extra med något som är varmt i händerna. :confused:

3. B
    Medlem Nivå 8
    Vi använder ugnen ytterst sällan så de gångerna vi kommer använda den känns inte 2 m så jobbigt att gå med en ugnsform. Sen vill vi ha förvaringen där för kastruller och sånt istället :)
    Vi hade först planerat att ha ugnen under hällen men vi tycker detta kändes optimalare för oss :)

4. M
    Husägare Nivå 10
    Det var bara en fundering , vet hur det är med barn och djur runt benen och därför undrade jag.:)
    Hoppas ni har tänkt på att sätta en passbit brevid diskmaskinen så inte luckan tar i väggen när ni öppnar den.
    Renovera nu i lugn och ro..men tänk till lite innan så ni kan lösa matlagning och vatten på annat håll under tiden.:D

Redigerat 30 aug 2015 19:47
  5. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ser bra ut förutom det vita kaklet, rädd för att det kommer se sterilt och lite tråkigt ut i min mening. Kolla runt lite på nätet efter kakel med andra färger eller roligare mönster eller mosaik tex. Det gör att rummet får mer djup och liv om man väljer annat än standardsort och vitt.

6. B
    Medlem Nivå 8
    Ja jag tar tacksamt emot alla funderingar och tips! Ville bara försöka förklara hur vi tänkt :)

Vår tanke är att använda crockpoten mycket och sen även en kokplatta. kommer bli engångsartiklar till tallrikar och sånt så vi slipper så mycket disk. Äta ute är ju alltid kul oxå ;)

7. B
    Medlem Nivå 8
    Ja jag har tänkt i de banorna oxå sen vi bestämde att det nog blir en vit bänkskiva.. Vi va inne på en svart först men har ändrat oss. Jag är dock allergisk mot färg så får bli nått gråspräckligt isf. Skulle inte tacka nej till marmorplattor men det blir nog för dyrt för oss...

8. M
    Medlem Nivå 2
    Det ser ut att va endast 20(?) cm mellan spishäll och vägg.. Det är i minsta laget.. I mitt förra kök hade jag inte ens dom cm till höger om hällen, utan hällen var helt inklämd i hörnan...Helt kasst alltså..jag retade mig nåt oerhört på att inte ha svängrum när jag skulle laga mat :mad: Men det är ju olika vad man trivs med, och vilka arbetsrutiner man har :) Vissa tycker ju det funkar bra att laga mat på pytteliten yta, typ husvagnskök och så..:p
    Sedan en annan liten detalj: hur kommer det funka att stå mitt i dörröppningen mens man rör i grytorna??

9. B
    Medlem Nivå 8
    Tack för input! det är 25cm mellan häll och vägg sitter en 5cm passbit där oxå. Jag har oxå haft spis precis intill väggen och jag har sen dess alltid handtagen in i mitten av spisen så är van. Just nu har vi även vår micro precis bredvid nuvarande spisen och har ca 5cm spelrum från häll och micro så det bör inte va några problem för oss.
    Jag kan göra om lite och sätta ett 60skåp mellan ho och häll (är 80 på ritningen) men tyckte jag fick sån liten arbetsyta där emellan då... så frågan är på vilken sida man vill ha de "extra" 20cm... ska ta en funderare på detta igen!

Dörröppningen sitter inte riktigt korrekt på ritningen den är inte riktigt så bred som det ser ut på ritningen heller. Jag hade glömt att mäta den när jag började med planeringen så valde att dra till med ett lite större mått för att vara på säkra sidan... Har bara inte ändrat till rätt mått. Men bra att du uppmärksammade detta för ska nog ta och tänka på detta oxå eftersom hällen hamnar närmare väggen/öppningen än hur det är i dagsläget med dessa 20cm som pratades om ovan så ska känna efter hur det känns!

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 8
    Glömde svara på detta och ja det sitter en 5cm passbit mellan vägg och diskmaskin :) Tack för undran hade blivit jobbigt om vi glömt denna då vi inte har så mycket spelrum över..

11. B
    Medlem Nivå 8
    Vi är lite sugna på denna platta nu efter att ha kollat i Johannamalenas tråd "från 50/60 tals kök till nytt" :) så blir att svänga förbi närmsta Bauhaus och kolla in den nu i veckan!

image.jpg

12. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Bra ide, nu slipper stilpolisen komma med böter ;)

13. M
    Medlem Nivå 2
    Men vilken snygg klinkerplatta! :wow: Måste kollas nästa gång man är på Bauhaus..:D

14. B
    Medlem Nivå 8
    Hehe skönt och tack för att du fick mig att tänka till gällande kaklet!! :)

15. B
    Medlem Nivå 8

Ja visst är de snygga! Kolla in tråden jag pratade om tidigare så ser du hur snyggt Johannamalena fick till det :)

Redigerat 31 aug 2015 16:58
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: