Byggahus.se

Åsikt om två olika planlösningar

1. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg
    Hej! vi ska bygga hus och har 693 kvm tomt där vi får bygga 30%. total byggyta är då 208 kvm. vi vill därför utnyttja så mycket som möjligt av tomten. vi har kommit fram med två olika förslag där båda är exakt 208 kvm byggyta. Vi skulle vilja att folk ger lite feedback på dessa.
    Vad tycker ni om att ha garaget på södersidan som det blir om garaget är inbyggt i huset?
    Vi har försökt rita garaget på andra sidan men det blir väldigt svårt med planlösningen invändigt då. Husen i området är av blandad karaktär, både trä/Sten och likaså form/färg. Detta blir ett stenhus men gemensamt för de alla är att om de har garage ligger det fristående och på norrsidan, blir det konstigt för vår del om vi väljer att ha garaget inbyggt?

Redigerat 22 mar 2020 12:56
  2. J
    Renoverare · Skåne · 3 333 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Till att börja med så har du bara lagt upp 1 förslag :)

Vad säger detaljplanen gällande avstånd till tomtgräns? För 3m måste vara udda, likaså 2m mot gata (även om jag vet att det förekommer)

Garage ihopbyggt är la i sig inga bekymmer, både mina svärföräldrar och deras närmsta grannar har mot söder medan resterande har mot norr och det är inget man lyfter på ögonbrynet över.

Däremot undrar jag vart det är tänkt att parkera?

3. J

Jarlsgård

Renoverare
    Se där ja. Nu kom bild 2 (y) och det är dessutom ett hus jag känner igen och kommenterat tidigare ;)

Planlösningsmässigt så är hus 2 mycket bättre. 1 är inge vidare tycker jag.

Dörren ut mot norr från vrum/kök hade jag struntat i. Hade inte heller lagt garaget så långt upp!

Jag hade nog tagit hus 2 men haft garaget friliggande på södersidan faktiskt. Då påverkas inte eventuell utsikt från köket och man slipper se en garageuppfart från sovrumsfönstret.

4. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg
    Tack för feedback. Detaljplanen säger inget om dessa mått utan det är bedömning från fall till fall.
    Tanken för parkering är sidan om garaget.
    Vi vill ha så mycket enhetlig gräsmatta som möjligt på sydvästsidan vilket blir problem om man sätter garaget här som skuggar tomten.

vi gillar att ha garaget ihopbyggt pga de uppenbara fördelarna med detta samt att vi kan sätta uppvärmningssystemet i garaget.

byggfirman tar samma betalt för båda lösningarna.

5. J

Jarlsgård

Renoverare
    Olika bedömning från hus till hus? Kändes ju halvt om halvt onödigt med en detaljplan då :crysmile:

MEN, tar man ut vissa faktorer så kan man säga följande. 1 meter för komplementbyggnad och 4.5 meter för bostadshus. Det är standardmåtten, det går förvisso att rucka på men 4.5 meter eller 4 meter som börjar komma mer och mer har med brandklassning att göra och just den punkten kan vara svårare att få godkänt på. Jag hade byggt huset utifrån de måtten för att få ett så smidigt bygglovsärende som möjligt.

Att sätta garaget på södersidan även om huset i sig är som förslag 2 påverkar ju inte sydvästsolen? Tvärt om så gynnas ju det då huset kan förskjutas så långt som möjligt mot tomtgräns?

Gällande värmepanna så kan ni fortfarande ha den i garaget. Bara för att det inte är vidbyggt så betyder inte det att det inte är möjligt, det är bara att man får ha en kulvert (y)

Samtidigt som du säger att ni vill ha vidbyggt garage så blir det inget bra med hur huset är placerat på tomten. 2m till gata gör att det inte får plats en bil framför och bredden på huset gör att man får in en bil på var sida av huset = inte speciellt optimalt. Jag skulle vilja påstå att ni bör ha minst 6m framför garaget för att det verkligen ska funka bra med parkering.

6. L
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

lillanutten

Medlem
    Varför skulle ni inte kunna ha vidbyggt garage på hus nr 2?

Lägg de små sovrummen i den änden där stora sovrummet/tvätt/bad är och tvärtom, bygg garaget söder om med ingång från tvätt.

Hela huset kommer då upp längre norrut = längre sammanhängande trädgård i sydväst. Sen skulle jag som Jarlsgård säger också sett till att ha bredare uppfart = flytta huset in några fler meter på tomten västerut.

7. L
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

lillanutten

Medlem
  8. J

Jarlsgård

Renoverare
    Hur stort är själva huset? Du skrev att BYA blev 209kvm och att ni utnyttjat allt, hur stor del av det upptar garaget?

Eller kanske lättare formulerat, vad är BOA för huset?

9. L
    Medlem · 559 inlägg

Låset

Medlem
    Hur är det med prickad mark, får du ställa huset så där nära vägen?
    5 m uppfart är väl något att sträva efter.

10. J

Jarlsgård

Renoverare
    Jag delar med mig av en ritning jag haft i huvudet i något år nu.. Aldrig riktigt fått ner den på papper tidigare (eller min ursprungsritning som jag kom på skiljer sig lite) men som jag tror kunnat passa rätt bra på er tomt!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200324_180121.jpg

Den är skalenlig. Har dock inte räknat ut hur stor BYA det är  men den är någonstans i er max storlek o härjar :)

11. J

Jarlsgård

Renoverare
    Det finns förstås flera alternativ i denna med.
    1. Man kan låta wc dörren gå ut i hallen
    2. Man kan byta plats på vrum o kök
    3. Man kan ha Tvättstugedörren ut i hallen.
    Men min tanke är att man har stora glaspartier i L:et vid kök/matplats. Sen lägre lite mer intima fönster i vrum. Allrum som också får trevliga ljusinsläpp osv

Men jag själv hade haft denna layouten ungefär för att verkligen kunna nyttja ytorna. :D

12. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg
    Tack för återkopplingen! bra med lite inspo, ska verkligen ta en titt på din ritning, åh andra sidan kanske inte det gör så mycket?
    Tänkte på fönster i allrummet, ‍♀️

13. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg
    Boarea ligger på ca 154 kvm tror jag. Garaget på ca 30.

14. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg
    Detaljplanen säger 3 m från vägen. Inte 2 m som på ritningen. Huset kommer flyttas till höger för att göra uppfarten något större.

15. Ann-Louisebyggerhus
    Medlem · 13 inlägg

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.