Byggahus.se

Asfaltera grusväg - vägförening motsätter sig

1. F
    Medlem · stockholms · 18 inlägg

falken42

Medlem
    Vår vägförening har genom åren motsatt sig att asfaltera vår grusväg som kräver mycket underhåll och nästan alltid är i bedrövligt skick. Man menar att vår branta backe på ett 50 tal meter kommer att bli väldigt hal under vintermånaderna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon typ av asfalt som bättre greppar tag om bildäcken?

2. A
    Anonym
    Grusvägar blir ju också hala. Ni skulle kunna titta på MJOG med grovt grus.

3. F

falken42

Medlem
    Tack för tipset. Har du någon erfarenhet av den?

4. A
    Anonym
    Vi har precis lagt ut det i vårt område för att reparera vägen. Den var tidigare en grusväg med oljegrus på. Nackdelen är att den inte jämnar ut speciellt bra, så alla bulor mm är ju kvar :( här blev vi lurade för dom skulle ha jämnat ut och tagit bort bulor innan asfaltering.

Gruset är grovt och regnvatten verkar rinna undan snabbt så det borde vara bra på vintern. Fråga i vår så får vi se hur det blev :)

• Laddar…
  5. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 284 inlägg

pacman42

Medlem
    Vi har en brant backe utanför mitt hus som asfalterats. Visst kör folk av, men det är framförallt när det är snö och då hjälper inte grus under. Problemet är huvudsakligen bakom ratten, folk kan inte köra bil!

Vi flisar backen vid halka och har skottning vid snö, svårare än så är det inte. Tycker man det är för halt så parkerar man bilen och tar flis på en spade ur en binge.

Vår backe är för brant för grus, den skulle inte vara farbar på vintern, därför asfalterades den när sommarstugorna började omvandlas till villor.

Kan tipsa om att det framförallt är sopbilar, taxibilar och hemtjänst som kör av vägen.

6. K
    Medlem · 130 inlägg

kalle_k

Medlem
    Låter nästan som hemma hos oss. Våran vägförening asfalterade för några år sedan, medans grannföreningen inte gjorde det, med motiveringen att det är halt på vintern med asfalt. Branta backar i bägge så det är samma förhållande.
    Om det är skottat från snö tar salt bättre på asfalt och torkar upp när solen tittar fram. Grusvägen däremot består allt som oftast av en tjock iskaka (som saltet inte rår på utan groteska mängder salt) uppe på gruset och lär vara väldigt halkig då... Den regnar dessutom bort titt som tätt och är i allmänt helkass skick.
    Argumentet att grus ger bättre fäste gäller nog bara första eller andra snöfallet.
    Vi brukar komma upp, bilarna på grannföreningen gör det inte.

7. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 604 inlägg

Anna_H

Husägare
    Konstiga argument. Enda vettiga argumentet jag sett mot att asfaltera är att det är dyrt att göra det om det ska bli bra.

8. R
    Medlem · Sthlm · 181 inlägg

reez

Medlem
    Att tänka på är om det ryms inom befintliga förrättningar att byta beläggning på vägen.

9. P
    Medlem · Halland · 33 inlägg

Pankow

Medlem
    Hej,

Ligger backen i norra halland, med havsutsikt?

10. F

falken42

Medlem
    Nej på Värmdö i söderläge och med sjöutsikt.

11. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 686 inlägg

ToRy

Medlem
    Vägföreningen vid sommarstugan gjorde just detta för ett par-tre år sedan. En hyfsat brant backe på kanske 50-60 meter som inte bara blev hal på vintern utan även blev fårig när det regnade mycket. Asfalt lades och sedan dess är det mycket enklare att ta sig upp vintertid. Har för mig att föreningen fick delar av kostnaden i bidrag från ..... vägverket...? Eller nåt sånt. Nu asfalterades ju bara själva backen, resten av vägen är fortfarande grusväg, men det kanske kan vara ett alternativ hos er också?
    Om du vill kan jag försöka hitta redovisningen för det året där kostnaderna står...

12. F

falken42

Medlem
    Tack. Väldigt gärna!

• Laddar…
  13. M
    Medlem · 11 inlägg

Matte.H

Medlem
    Innan jag flyttade ut i obygden tyckte jag ju att en grusväg är ju naturligt sandad!
    Nu vet jag, med facit i hand, att det är Precis Tvärtom! :crysmile:
    När det är snö spelar det ingen roll men när "istiden" börjar är det alltid grusvägen jag oroar mig för mest när det gäller att undvika dikena :p

14. F

falken42

Medlem
    Tack för det. Precis vad jag vill höra.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Norrbotten · 2 209 inlägg

mlkjhr

Medlem
    En grusväg är relativt lätt att underhålla, sladda nån gång varje sommar. Grusning vid behov. Nackdelen är just på våren som nämnts. En asfalterad väg kräver ett riktigt bra underlag och det blir rätt dyrt. Att asfaltera en väg utan att ha ett bra underlag blir lite billigare men efter några år står man där med en gropig och trasig väg som bara är till förtret. Eftersom det är er förening som ska betala kalaset så bör ni tänka er för riktigt noga innan asfaltering. Jag talar tyvärr av erfarenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.