Byggahus.se

Asfalt i fyllnadsmassor, tjärasfalt?

1. G
    Medlem · 21 inlägg

Grymsi

Medlem
    Hej.

Jag har fått fyllnadsmassor som innehåller en del asfalt.
    Jag har fått från olika ställen,
    Ett lass var från en bostadrättförening. Området byggdes 70-71 och asfalten och massorna låg under en veranda intill huset säger grävaren. Jag har påpekat att det kan innehålla tjärasfalt och han har nu sprayat med asfalt spray (laddar upp bilder)
    Jag litar inte på denna grävare då han ljuger hela tiden om när allt ska bli klart och det har gått 2 år nu och han är ännu inte klar..... svarar inte i telefonen bara ignonerar mig tills han får lust att komma och gräva... jag borde ringt någon annan men nu är det som det är.

Jag laddar upp lite bilder. Grävaren säger att det brukar bli lite gulbrunt på vanlig ny asfalt också.
    Han använde denna spray https://turocompany.se/produktsortiment/kemikalier/asfalt/asfaltspray/

Det står så här på burken:
    Om asfalt med PAH (tjära) finns, uppkommer en gulbrunfärgad yta inom ett par sekunder.

På asfalt utan PAH uppkommer en vitaktig yta.

Den ändrade färg snabbt, det ser ut som gulbrun. jag vet inte hur det ska se ut och han säger att de inte är någon fara....
    Han provade spraya på kanten på den nya gatan som är nylagt sen 2 år och där blev de puttelite gulbrun.
    Han menar att de blir färgförändring på ny asfalt också.

Någon som kan detta ? Blir stressad av detta.
    De inringade områdena har han sprayat på, på kanten ändra den färg, inte uppepå för där var det mest smuts av jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.