Hej.

Behöver byta ett rör i källaren. Det är asbest i böjen. Tänkte sanera bort alla asbest böjar i källaren.

Har pratat med en saneringsfirma och frågat hur dem kommer göra. Fick som svar att dem kommer inte täta rummet utan självaste sågen/klingan har egen påse som tätar direkt på böjen och inget dam kommer ut.

Är det så man brukar göra? Har hört från andra firmor att dem kommer och tätar hela området som ska saneras så det inte hamnar i andra rum. Och att en fläkt är i gång i 24 timmar som suger allt dam.

Hoppas någon vet hur man brukar göra. Vill inte sanera och det inte inte blir ordentligt gjort.

C
Om du skall byta själva röret är det väl enklast att bara plasta in böjen ordentligt och sedan kapa röret på respektive sida om böjen och slänga ut hela skiten. Då behöver du ju inte peta på asbesten alls och torde vara något du enkelt kan fixa själv utan någon saneringsfirma.

Hej.

Nej ska inte göra det själv kommer en rörmokare som gör det.. Tänkte göra det själv i början, men sen tänkte jag att jag vill bort all asbest på en gång. Annars blir det återkommande proiblem varje gång det är man ska reparera något rör där nere.

En annan fråga som jag kom på nu. Asbestsaneringen kan man får rot avdrag på det?

M Martin_355 skrev:
En annan fråga som jag kom på nu. Asbestsaneringen kan man får rot avdrag på det?
Har haft saneringsfirma hemma ett par gånger för att avlägsna asbestbyggmaterial och det har aldrig varit något problem att få ROT!

Tror dom brukar ta som en påse runt röret som dom drar ner isoleringen med. Jag lät ett företag sanera all min rörisolering i källaren tidigare iår.

BigR
Mina rör har bara rörisolering med asbest i böjarna, så dom sågar man av och lyfter ut som ett vanligt rör. Egentlig sanering krävs bara om du måste såga genom asbesten.

M Martin_355 skrev:
Nej ska inte göra det själv kommer en rörmokare som gör det..
Eftersom det bara är i böjarna så är det bara att kapa rören en bit ifrån, lägga i lämpliga säckar och köra till återvinningscentralen.
Varför blanda in rörmokaren eller saneringsfirma för en så enkel sak?

Staffans2000
I största allmänhet är ett tipps att blöta ner asbesten med vatten, så återgår den till den smetform den hade efter det att rörmokaren blandat upp asbestpulvret med vatten i din källare. Linda plast runt böjen, gör ett hål överst och häll i vatten. Upprepa några gånger. Klart!
Eller också gör du som jag och alla andra rörläggare gjorde -sprätta upp isoleringen underifrån med en morakniv. Det var för fyrtio år sedan. Alltså, låååångt innan modeordet "sanera" började ersätta "städa", "Torka av", "ta bort"... Ingen av mina tidigare Klasskamrater på rörmokarskolan har fått lungkancer. Inte ens den som röker. Försiktighet i all ära. Men när det gäller asbest, har det flippat ur totalt.

Staffan

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.