Hej, tänkte höra mig för om jag behöver vara orolig efter klantig hantering gällande rör i källare med asbest i.
För ett tag sen kapade jag bort ett rör i källaren, min information gällande asbest var att man inte skall såga, slipa, borra i materialet vilket kan skapa damm och spridning av partiklar. Så tänkte att om jag sågar i järnrör utanför isoleringen och tar ut det helt så utgör det ingen risk. Utan mask och vanliga kläder. Hur stor är risken att jag har utsatt min familj för fara? Varit i kontakt med ocab,rörmokare och asbets analys firma som alla säger att jag kan sova gott. Risken är minimal, hade du kapat all isolering i hela källaren utan mask så kanske du behöver oro dig fick jag som svar av ocab. Sågade i fler järnrör som kom ner ifrån övervåning till källaren för att underlätta för den riktiga saneringen när jag blev tvungen att öppna isolering för borttagning av rör. Då tömde jag källaren, avskärmade rum, byggde upp undertryck, använder p3 mask, engångdräkt, tejpade händer och stövlar, h klassad dammsugare samt våttorkning. Kan kapningen i järnrören spridit asbets utan att vara på isoleringen? Rör målade av mig 2 gånger. Sen måste det väl gå hål på väven eller?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
Du ska inte vara orolig.
De som har drabbats är de som arbetat med asbest dagligen i åratal, och det är dessutom en riktigt liten minoritet av dessa som fått cancer eller stendammslunga (det senare var extremt mycket vanligare, och kan drabba alla som arbetar i mycket dammig miljö utan skydd).

Intressant fakta:
Om man lever och bor i Uppsala så andas man in ca 1000 asbestfiber varje dygn.
Detta gäller alla lite större Svenska städer.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ska inte vara orolig.
De som har drabbats är de som arbetat med asbest dagligen i åratal, och det är dessutom en riktigt liten minoritet av dessa som fått cancer eller stendammslunga (det senare var extremt mycket vanligare, och kan drabba alla som arbetar i mycket dammig miljö utan skydd).

Intressant fakta:
Om man lever och bor i Uppsala så andas man in ca 1000 asbestfiber varje dygn.
Detta gäller alla lite större Svenska städer.
Tack för svaret, har tagit till mig info från olika håll och verkar vara många som tror att man dör av en enda fiber men det stämmer ju inte eftersom vi andas en viss mängd fibrer varje dag bara att det är så oroligt små mängder. Har inte rivit i böjar, avslut eller t korsningar så kan nog vara lugn. Men man skapar en oro/ ångest när dom nära och kära kom så nära. Tagit ner rör hela. Och asbest är väl ett hållfast material därför man använde det eller? Vet du om det är gjord någon studie när det gäller barn? Har inte hittat något fall angående det Mvh Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.