Hej!

Jag har börjat nojja mig i efterhand för att vi kanske skulle ha varit mer försiktiga vid renoveringen av vårt kök, vad gäller eventuell förekomst av asbest. Jag har själv dålig koll så jag kan inte avgöra från vilken tidsepok vårt tidigare kök kommer. Om köket är från ett klart senare datum än 70-talet så borde saken vara lugn, och detsamma gäller mattan.

Om jag lägger upp några bilder på det tidigare köket kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig avgöra. Vad det specifikt gäller är kakelfix och fog, samt mattan och limmet den är fastsatt med. Vilket årtionde skulle ni sätta på det blå kaklet respektive golvmattan? Bifogar också bilder från hur det såg ut efter att köket rivits ut.

(Obs! alltså att golvet, som ser ut som klinkers, i själva verket är en heltäckningsmatta.)

Ska tillägga också att fastigheten är ett höghus i centrala Tyresö, byggår 1966-68.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Johan

• Kök med vita skåpluckor, blå kakelvägg och svart bänkskiva; vit spis med fyra plattor och ugn; mörk mönstrad golvmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med vita skåp, blått kakel, vit spis, diskmaskin och svart golvmatta.
    Skapa konto
  • Rivet kök med synliga väggar där kakel och fog har avlägsnats; rester av murbruk på väggarna och öppna rör synliga.
    Skapa konto
  • Rivet kök med synliga murade ytor, rester av kakelfix och fog, orange och beige fläckar på väggarna, centralt i Tyresö höghus från 1966-68.
    Skapa konto
Det är omöjligt att säga, och även om något skulle se "misstänkt" ut så är enda sättet att veta att skicka det på prov.
Nu har du redan rivit allt så är du nojig så vädra ordentligt bara.
Att utsättas temporärt för asbest är ingen fara för hälsan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.