Hej!
Jag har börjat nojja mig i efterhand för att vi kanske skulle ha varit mer försiktiga vid renoveringen av vårt kök, vad gäller eventuell förekomst av asbest. Jag har själv dålig koll så jag kan inte avgöra från vilken tidsepok vårt tidigare kök kommer. Om köket är från ett klart senare datum än 70-talet så borde saken vara lugn, och detsamma gäller mattan.
Om jag lägger upp några bilder på det tidigare köket kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig avgöra. Vad det specifikt gäller är kakelfix och fog, samt mattan och limmet den är fastsatt med. Vilket årtionde skulle ni sätta på det blå kaklet respektive golvmattan? Bifogar också bilder från hur det såg ut efter att köket rivits ut.
(Obs! alltså att golvet, som ser ut som klinkers, i själva verket är en heltäckningsmatta.)
Ska tillägga också att fastigheten är ett höghus i centrala Tyresö, byggår 1966-68.
Stort tack på förhand!
Mvh,
Johan
Jag har börjat nojja mig i efterhand för att vi kanske skulle ha varit mer försiktiga vid renoveringen av vårt kök, vad gäller eventuell förekomst av asbest. Jag har själv dålig koll så jag kan inte avgöra från vilken tidsepok vårt tidigare kök kommer. Om köket är från ett klart senare datum än 70-talet så borde saken vara lugn, och detsamma gäller mattan.
Om jag lägger upp några bilder på det tidigare köket kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig avgöra. Vad det specifikt gäller är kakelfix och fog, samt mattan och limmet den är fastsatt med. Vilket årtionde skulle ni sätta på det blå kaklet respektive golvmattan? Bifogar också bilder från hur det såg ut efter att köket rivits ut.
(Obs! alltså att golvet, som ser ut som klinkers, i själva verket är en heltäckningsmatta.)
Ska tillägga också att fastigheten är ett höghus i centrala Tyresö, byggår 1966-68.
Stort tack på förhand!
Mvh,
Johan
Det är omöjligt att säga, och även om något skulle se "misstänkt" ut så är enda sättet att veta att skicka det på prov.
Nu har du redan rivit allt så är du nojig så vädra ordentligt bara.
Att utsättas temporärt för asbest är ingen fara för hälsan.
Nu har du redan rivit allt så är du nojig så vädra ordentligt bara.
Att utsättas temporärt för asbest är ingen fara för hälsan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan det finnas asbest i detta ventilationsrör till gammal köksfläkt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i kök i bakre lager?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i cementblock i kök?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Asbest i väggbeklädnad (kök)
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Renoverat kök i rörvikshus i från 1985, asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur