Skulle vilja ha råd kring en grej. Jag bor i ett 60-talshus där asbest användes i kakelfix/fog i köken. Därför kräver föreningen att man gör en asbestsanering vid köksrenovering om det är originalkakel. Den tidigare ägaren av BRF utförde en köksrenovering runt 2015 där kaklet byttes. I dagarna har jag rivit ner detta kakel, själv med hammare och stjämjärn. Eftersom det inte var originalkakel förutsatte jag att det inte förelåg någon asbestrisk, men när jag var klar slog det mig att den nedre delen av väggen var mörkare och att fixet hade suttit hårdare där än i resten av väggen (se bild).

Blir nu lite orolig att detta skulle kunna vara kvarlevor av asbest-fix, och att det alltså inte gjordes någon sanering vid den förra renoveringen. Jag har inte varit speciellt försiktig vid nedtagningen, använt vanlig billig dammask, inte spärrat av rummet, rört mig i lägenheten med samma kläder som jag haft när jag tagit ner kaklet etc. Har hört av mig till förra ägaren och föreningen för att försöka få klarhet i om det genomfördes någon asbestsanering vid den förra renoveringen men inte fått några svar.

Om det nu är asbest, hur ska jag tänka nu? Skadan är ju redan skedd då kaklet är nere, men finns det något att göra åt de fibrerna jag ev spridit i lägenheten?

Förstår om det för vissa öron kan låta överdrivet neurotiskt eftersom det inte var originalkaklet jag rev ner, men just asbest har jag respekt för.

• Sliten vägg med flagande vit färg, trägolv, och en svart glänsande yta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BertilSv skrev:
Skulle vilja ha råd kring en grej. Jag bor i ett 60-talshus där asbest användes i kakelfix/fog i köken. Därför kräver föreningen att man gör en asbestsanering vid köksrenovering om det är originalkakel. Den tidigare ägaren av BRF utförde en köksrenovering runt 2015 där kaklet byttes. I dagarna har jag rivit ner detta kakel, själv med hammare och stjämjärn. Eftersom det inte var originalkakel förutsatte jag att det inte förelåg någon asbestrisk, men när jag var klar slog det mig att den nedre delen av väggen var mörkare och att fixet hade suttit hårdare där än i resten av väggen (se bild).

Blir nu lite orolig att detta skulle kunna vara kvarlevor av asbest-fix, och att det alltså inte gjordes någon sanering vid den förra renoveringen. Jag har inte varit speciellt försiktig vid nedtagningen, använt vanlig billig dammask, inte spärrat av rummet, rört mig i lägenheten med samma kläder som jag haft när jag tagit ner kaklet etc. Har hört av mig till förra ägaren och föreningen för att försöka få klarhet i om det genomfördes någon asbestsanering vid den förra renoveringen men inte fått några svar.

Om det nu är asbest, hur ska jag tänka nu? Skadan är ju redan skedd då kaklet är nere, men finns det något att göra åt de fibrerna jag ev spridit i lägenheten?

Förstår om det för vissa öron kan låta överdrivet neurotiskt eftersom det inte var originalkaklet jag rev ner, men just asbest har jag respekt för.
Detta har kommit upp förut.
Gjort är ju gjort, men i princip bör inte enstaka exponering innebär så jättehöga risker, det är mest om man utsätts ofta.

Dammsug och vädra skulle jag säga.

"Vid en enstaka (oavsiktlig) exponering för asbest i ”icke-arbetsmiljö” bedömer vi risken för ett framtida insjuknande i lung- eller lungsäckscancer som mycket låg, närmast obefintlig. Riskökning i form av livstidsrisk vid en låggradig exponering för asbest (2,5 arbetsår vid 1/10 av gränsvärdet för asbest) har exempelvis beräknats till 0,003 % för mesoteliom och till en obetydlig riskökning för lungcancer (2). Vid upprepad exponering och vid hantering av asbest som innebär damning av asbestfibrer ökar risken. Rökare är en särskild riskgrupp avseende risk för lungcancer vid samtidig exponering för asbest."
https://www.regionvasterbotten.se/V...vseende-asbest-och-hälsorisker_20170614kf.pdf

Det finns rekommendationer att följa om man tar ned asbest som privatperson:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Just dammsugning skulle jag inte rekommendera eftersom det får luften att virvla omkring och virvla upp damm som ligger på ytorna redan så att halterna i luften stiger. Våttorka alla ytor (väggar, möbler, saker) och ofta byta trasa (som slängs) och detta upprepas efter ett par dagar när ytterligare fibrer har lagt sig till ro. Därefter kraftig vädring.

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

I
Om du har kvar några rester så skicka dem på analys för att stilla sinnet, har de en gång bytt så är det väl mer troligt att man faktiskt sanerat allt då.

Men om man nu oroar sig(vilket jag själv gjort ett antal gånger) så kan det vara vettigt att göra vad man kan iallafall även om det redan är gjort.

- INGEN dammsugare om du nu inte har special damsugare för asbest. Filtret i vanliga dammsugare är inte fint nog och kommer bara skicka upp fibern i luften = förvärra.
- Torka av med vatten och något du kan slänga ut.
- Fundera hur du gör med kläderna du använde. Kanske gör som vi, stoppa dem i en säck tills du fått svar

Det är förövrigt inte troligt att man drar på sig problem vid en rivning även om det rent tekniskt är möjligt. Skulle tro att det varit väldigt vanligt att folk rivet både det ena och det andra utan att fundera över asbest. I regel krävs det provtagning för att veta, man kan aldrig se på materialet om det har asbest mer än om man känner igen produkten i sig.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Har förövrigt väldigt svårt att tro att en Brf kan kräva asbestsanering.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Har förövrigt väldigt svårt att tro att en Brf kan kräva asbestsanering.
Förstår inte riktigt vad du menar? Det står uttryckligen i föreningens renoveringsdokument att det krävs vid rivning av originalkakel, för att man ska få tillåtelse att göra det. Låter väl inte orimligt då det kan påverka även andra om det sprider sig i huset.

Eller menar du att de inte skulle kunna kräva det rent juridiskt om någon motsatte sig? Nåja det är inget jag är intresserad av att göra oavsett.

tack för alla svar! Blir till att våttorkar och vädra, samt skicka in material för analys om jag inte får svar av föreningen.

B BertilSv skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Det står uttryckligen i föreningens renoveringsdokument att det krävs vid rivning av originalkakel, för att man ska få tillåtelse att göra det. Låter väl inte orimligt då det kan påverka även andra om det sprider sig i huset.

Eller menar du att de inte skulle kunna kräva det rent juridiskt om någon motsatte sig? Nåja det är inget jag är intresserad av att göra oavsett.

tack för alla svar! Blir till att våttorkar och vädra, samt skicka in material för analys om jag inte får svar av föreningen.
Ja rent juridiskt tror jag inte att det håller, föreningar tenderar att kräva saker de egentligen inte har rätt att kräva.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
B BertilSv skrev:

Din bostadsrättsförening borde läsa på lite, förslagsvis i Bostadsrättslagen, där det tydligt står att ytskikt inklusive tätskikt i våtutrymmen är bostadsrättsägarens ansvar.
Och du behöver inget tillstånd att byta ytskikt, om bytet sker på ett professionellt sätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Men vad gäller om man oaktsamt river ut material som betraktas som farligt och som kan sprida sig till andra lägenheter? Att man får riva ut asbest själv vet jag och det är inga konstigheter i hus, det finns en uppmaning om att göra det "korrekt" för att inte sprida fribren men i en lägenhet kanske det kan vara känsligare fråga?

Jag föreslår att du helt enkelt släpper det där helt bara..........Nöj dig med att det är renoverat i nutid tidigare och det gamla sannolikt är "borta" . Låt det stanna vid det bara. Det finns ingenting som sprids om du nu inte medvetet går och skopar in skräpet till grannarna då.......Resten är liksom som det är bara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I Ironside skrev:
Men vad gäller om man oaktsamt river ut material som betraktas som farligt och som kan sprida sig till andra lägenheter?
Damm ska inte kunna sprida sig till andra lägenheter eftersom varje lägenhet ska vara en egen brandcell.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Damm ska inte kunna sprida sig till andra lägenheter eftersom varje lägenhet ska vara en egen brandcell.
Är man makalöst rädd för asbest så kan det såklart sprida sig om det blåser ogynnsamt och man har fönster eller dörrar öppna. Målar man upp att en fiber sprider sig så har den ju det och då måste man sanera. "ironi"

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag föreslår att du helt enkelt släpper det där helt bara..........Nöj dig med att det är renoverat i nutid tidigare och det gamla sannolikt är "borta" . Låt det stanna vid det bara. Det finns ingenting som sprids om du nu inte medvetet går och skopar in skräpet till grannarna då.......Resten är liksom som det är bara.
Jo, har blivit lite lugnad av den här tråden iallafall. Gjort är gjort, får våttorka med några dagars mellanrum och sedan vädra ut allt.

Måste ju dock spackla och slipa väggen och riskerar att riva upp lite damm då, på höjden där det suttit originalkakel ska jag dock inte spackla och slipa eftersom det ska på nytt fix+kakel där så det borde vara relativt lugnt antar jag? Men spärrar av rummet och skyddar mig noga oavsett

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I
Ska du slipa mer i det hade jag personligen skickat in prov först och väntat på svar. Nu vet jag att flera inte håller med mig men det är vad jag hade gjort oavsett.

I Ironside skrev:
Ska du slipa mer i det hade jag personligen skickat in prov först och väntat på svar. Nu vet jag att flera inte håller med mig men det är vad jag hade gjort oavsett.
Frågan är vad du gör med resultatet ?
Är det asbest =vidata försiktighetsåtgärder i fortsatt arbete.
Är det inte det....då är det nog ändå bäst att vidta iaf vissa åtgärder.

Jag skulle besparat mig ett prov och helt enkelt varit försiktigt, använt mask och då våttorkat som många ovan skriver (inte dammsgua då som jag skrev lite slarvigt i mitt förra inlägg)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.