När vi köpte vårt hus låg en lös kakelplatta på köksbänken. Nu ett halvår senare hamnade den på något sätt i ett köksskåp. Efter att jag uppmärksammat asbestrisk i 60 tals renoveringar så plockade jag ur plattan ur skåpet, bar ut den, la den i påse och åkte på analys med den. Mkt riktigt är det asbest i den.
Nu till frågorna:
1. Hur mkt kan vi ha kontaminerat köket genom att hantera plattan och nu ha ett hål i kaklet med fri fix? Det lagas ju mat i köket och på bänken...
Räcker det att torka med våt trasa ?
2. Lämplig åtgärd för att undvika risker med asbest? Limma nån typ av tät skiva på kaklet och gömma asbesten eller hyra in en firma som sanerar bort allt? Kommer inte röra det själv.
Blir det kliniskt rent efter en saneringsfirma? Har ingen lust att få MER damm i omlopp i min iver att sanera bort eländet. Har läst om firmor som lämnat synligt damm kvar...
Så länge du låter det vara så är det inga som helst problem. Du skriver att det lagas mat där. Asbest är inte giftigt på det sättet. Det är bara att andas in dammet som är ohälsosamt. Äta stora mängder kakelfix är visserligen knappast att rekommendera, men det är inte asbesten du blir sjuk av i så fall.
Om plattorna lossnar lätt utan att ta med sig gamla fixet kan ni ju lossa försiktigt med bra andningsmask och städa ordentligt. Annars kan ni sätta kakel på det gamla, finns fix som klarar det.
Jag har själv nojat rätt mkt kring asbest.
Hade en rörböj som låg öppen ett antal år med små barn i huset (visste inte så mkt om asbest) Tror dock att det som frigörs sker vid rivning, vill säga att böjen rördes aldrig efter rivningen så varför ska den damma då. Samma gäller ju då också kakelplattan.
Jag har tagit å tar numer prov på det som uppenbart kan innehålla asbest, t ex golvmattor, fix och rörböjar. Är dock ogörbart att testa allt (som det känns att du vill göra nu) då så många olika saker innehållit det genom årtiondena. Du kommer aldrig våga röra nåt i huset annars. Har börjat tänka som så, att om det vore så otroligt livsfarligt som det ofta utges för nu skulle folk sen iaf 60-70 talet dött i mängder, vilket inte är fallet. Extremt få som inte jobbat med det har dött pga det.
Dom flesta av oss utsattes nog för rätt mkt under uppväxten när lägenheter, hus, skolor, badhus mm renoverades utan minsta tanke på asbest. Man bara slet å rev på den tiden.
Känner till några som fått skador av det men samtliga hade då jobbat med det i 20-30 årsåldern och i flera år och blev iaf kring de 80. Har för mig att man slutade med röntgenundersökningarna som asbest arbetare fick gå på vart 5:e år pga att risken med röntgen så pass ofta var större.
Man ska absolut inte negligera riskerna men man ska inte heller bli handlingsförlamad å gå med ångest varje dag. Har (när jag nojade som mest läst spaltmeter om asbest) och där bedömdes bl a risken i en svensk studie till ca 0,1% för cancer om man bott i det i ca5-10 år och det tillfördes nytt hela tiden medans risk för cancer i stort var ca 40% nån gång i livet.
För att återgå till kaklet så har vi också i fixet. När vi just nu renoverar köket så river vi inte utan sätter Berry alloc skivor utanpå. Sanering får bli nästa kökssväng när barnen är utflugna.
Ber om ursäkt för långt inlägg men jag vet hur du känner dig och dessa asbest trådar dyker upp för jämnan. Var lagom försiktig och skydda dig/er men det är inte plutonium.
Så länge du inte börjar riva ner plattorna stannar asbesten kvar bakom dem, den kommer inte utsmygande av sig självt. Limma dit plattan, vilket lim som kan vara lämpligt är jag lite osäker på men det kan nog någon annan här.
(Det som fö oroar mig på bilderna är att det står en plastbytta och lite annat på spisen. Har en spis av samma modell och vreden är lätta att råka slå på av misstag. )
Verkar som jag ska satsa på att limma dit en skiva... frågan är vilket lim man ska använda? Jo det finns troligen 1000 saker som är mer sannolika att dö av än asbest... ändå är folk, (inklusive jag!) så rädda för det. Hälsosam respekt är det rätta men säg det till min ödlehjärna som går igång i 110km/h!
Förstår att du inte kan koppla bort oron just nu, det kunde inte jag heller först.
Problemet är ju att om nån i familjen tagit skada så syns det inte förrän om kanske 30-50 år. Din oro riskerar istället förtära dig och förpesta ditt och familjens liv för något som i extremfall kan inträffa. Tänk på alla miljoner bromsklossar med asbest som förbrukats + alla andra 3000 saker det använts till. Vore det så illa som du just nu tänker dig borde det ju liknat digerdöden vid det här laget.
Som det skrevs här ovan så är storstads luften troligen värre då det är konstant.
Har haft samma oro. Men precis som weza skriver, ska du oroa dig i 40år. Tänk sedan på alla ställen som ni varit där man missat sanera....Är nog ganska många som inte tänker som vi....
Jag tycker inte.man ska.bygga in asbest om man vet att det är.det.dvs. När ni renoverar köket ta ner hela väggskivan som kaklet sitter på får du bort skiten utan att riskera spridning.
Dock oavsett asbest eller inte ska man använda skydd när man river
Ja det gör det. Släng de fortfarande fuktiga trasorna i välknutna plastpåsar (dubbla om du vill vara säker) och hiva. Egentligen så skall de väl klassas som riskavfall, men orkar någon det?
Gör en firma kliniskt rent?
Det beror på... Den jag hade hemma gjorde det inte (innertak av eternit). Men hur skulle de hunnit det? De var här en dag. Jag lade själv (efter konstens alla regler) 40-60 timmar för att få det rent efter föreskrift. Det är ett dj-la jobb helt enkelt. (Lite beroende på då).
Så tipset är att göra det själv från början. Problem i en lägenhet dock. Det är ju enklare i en villa där man har kontakt med utomhus genom fönster osv. än att behöva försegla för att sedan ta ut genom "ren zon".
Största boven vad gäller asbest och spridning i hemmen är nog ändå dammsugaren. Så se till att ni har en modern sådan med HEPA-filter som fungerar, dvs inte ett som sitter löst i kanterna. Och byt det någon gång emellanåt.