Jag har någon form av släta, ljusgråa betong/cementblock uppmurade bakom 2 st vitvaror mot yttervägg i köket. Ungefär 25cm höga, kan inte se hur lång dom är och vet inte vad blocken egentligen heter.

Jag började fundera om det användes asbest i sådana block eller murbruket och om det är någon fara då dom inte bearbetas utan bara är där. Är mest fundersam över ett av skåpen där man öppnar och stänger ganska ofta.
Lägenhet byggd 1955.

• Ljusgråa släta betong/cementblock bakom vitvaror i kök, med svart slang synlig. Lägenhet byggd 1955; oro för asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de är stor trolighet att det är asbest i dem , skall du ta ner dem ?

Nej, jag började fundera om jag skulle ha målat blocken. Om det håller, vill inte att färgen börjar lossna och det måste skrapas av och riskera att det river upp material.
Eller är det någon fara att ha blocken öppet sådär då man inte kommer åt att röra dom? Eller dammar det ändå?

Det man inte bearbetar, har man inte ont av.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Måla inte , och den dagen du ska göra något med dem så spruta vatten på de och ta hammare , minimerar att de blir massa damm då , använd lämpligt skydd

Jag ska förhoppningsvis aldrig behöva röra blocken. Tänkte bara om det är dåligt att det är öppet. Men är det inte risk att damm ändå sprids då det är öppet sådär? Hus kan ju röra sig och spricka.
Jag är nybörjare och inte så duktig på sådant här.

A Acen skrev:
Jag ska förhoppningsvis aldrig behöva röra blocken. Tänkte bara om det är dåligt att det är öppet. Men är det inte risk att damm ändå sprids då det är öppet sådär? Hus kan ju röra sig och spricka.
Jag är nybörjare och inte så duktig på sådant här.
Det är ingen fara , låt de bara vara

Då överanslyserar jag inte det mer. Tack för hjälpen.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.