2 707 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Artikel - Rita husets elanläggning?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
http://www.byggahus.se/varme/elanlaggning.htm
vad är det för jordfelsbrytare det talas om här?
'– I ett normalstort småhus har man oftast en jordfelsbrytare, max två, säger Niklas Ekström. Idag finns nämligen jordfelsbrytare som återställer sig själva och behovet av att ha flera finns inte längre'
på annat ställe står 'Jordfelsbrytaren känner av om ström läcker ut någonstans från systemet, t ex om en människa får ström i sig, och stänger då av strömmen.'
Hur lång tid tar det innan den försöker slå på strömmen igen, hoppas det är länge, om en människa nu skulle orsaka felet, känns ju som om en stöt räcker
vad är det för jordfelsbrytare det talas om här?
'– I ett normalstort småhus har man oftast en jordfelsbrytare, max två, säger Niklas Ekström. Idag finns nämligen jordfelsbrytare som återställer sig själva och behovet av att ha flera finns inte längre'
på annat ställe står 'Jordfelsbrytaren känner av om ström läcker ut någonstans från systemet, t ex om en människa får ström i sig, och stänger då av strömmen.'
Hur lång tid tar det innan den försöker slå på strömmen igen, hoppas det är länge, om en människa nu skulle orsaka felet, känns ju som om en stöt räcker
Redigerat:
Det finns nu JFB med automatisk återställning.
http://www.schneider-electric.se/Downloads/multi9/Jordfelsbrytare_RED.pdf
Dessa är alltid 2poliga (dvs ej avsett för en hel central, utan enbart för tex kyl/frys). Jag har aldrig personligen provat montera en sådan (använder 100% enbard hager) så jag vet inte om jag kan rekommendera dom.
/Rrrrr
http://www.schneider-electric.se/Downloads/multi9/Jordfelsbrytare_RED.pdf
Dessa är alltid 2poliga (dvs ej avsett för en hel central, utan enbart för tex kyl/frys). Jag har aldrig personligen provat montera en sådan (använder 100% enbard hager) så jag vet inte om jag kan rekommendera dom.
/Rrrrr
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
ok man får tydligen 3 minuter på sig att förpassa sin kropp någonstans där man inte orsakar jordfel längre.
om de bara är max 2 poliga, så är ju påståendet att det numera bara behövs en jordffelsbrytare med automatisk återställning för en central felaktigt
om de bara är max 2 poliga, så är ju påståendet att det numera bara behövs en jordffelsbrytare med automatisk återställning för en central felaktigt
låter som om det börjar bli som med högspänningsnätet.. automatiskt återställande säkringar som slår till strömmen 3 gånger efter en kortis.
citerat från länken:"Automatisk återställning efter isolationskontroll av installationen nedströms"Rrrrr skrev:
har den en inbyggd isolationstestare? då finns det risk att den meggar sönder elektronikgrejor?!...
en jfb till hela huset! jättekul om något löser ut den permanent- då släcks all belysning ner i hela huset.
konsulten kanske ritar husinstallationer som med bara en fas till allt?
Redigerat:
Och i vilket fall som helst blir ngn form av intelligent JFB aldrig lösningen för de som sektionerar elen med flera JFB för att slippa ha allt i frysen förstört när dom kommer hem från semestern. Hur intelligent den än är.
För om det är t.ex. värmepatronen i vvb'n som spökar så lär ju det jordfelet inte lösa sig själv efter några minuter, och resultatet blir ändå att kyl/frys blir utan ström till dess man kallat dit en elektriker.
För om det är t.ex. värmepatronen i vvb'n som spökar så lär ju det jordfelet inte lösa sig själv efter några minuter, och resultatet blir ändå att kyl/frys blir utan ström till dess man kallat dit en elektriker.
Antar att den är avsedd att förhindra att transienter utlöser permanent strömavbrott, men gör den verkligen ett isolationsprov?(Det står ju skrivet i texten att den "gör isolationsprov" men slår av igen om den upptäcker jordfel......)
Är det inte så att den helt enkelt försöker återställa sig 3 ggr och ger upp om det inte går ?...
Är det inte så att den helt enkelt försöker återställa sig 3 ggr och ger upp om det inte går ?...
Läste visst första inlägget slarvigt..
Att slå på strömmen igen var tredje minut verkar vara ett bra sätt att säkerställa att en medvetslös personen med krampaktigt grepp om en strömförande detalj förblir i detta tillstånd.
Att slå på strömmen igen var tredje minut verkar vara ett bra sätt att säkerställa att en medvetslös personen med krampaktigt grepp om en strömförande detalj förblir i detta tillstånd.
Tydligen så kommer Hager med en modul som man hänger på vanliga jordfelsbrytare som ger samma funktion, antar att de ska funka på även 4poliga då. Detta ska komma i Juni-Juli säger dom.
Hursomhelst så skulle jag rekommendera att dela upp centralen på flera jfb. En egen personskyddsautomat för uttag ute är en bra ide.
Hursomhelst så skulle jag rekommendera att dela upp centralen på flera jfb. En egen personskyddsautomat för uttag ute är en bra ide.
Liknande trådar
-
Hur ser behovet ut för att rita om pdf-ritningar till bim (dwg, rvt, ifc)?
Bygglov -
Projekt ett - Bygger egenritat bostadshus, garage och gym
Socialt & Projekt -
Rita badrum i SketchUp - en guide
Artikelkommentarer -
Cajsa ritade huset själv - sedan byggde de i lösvirke på bara 9 månader
Artikelkommentarer -
Jag har fastnat - Rita? Välja? Bygga?
Altan & Uteplats