5 456 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Arrendatorn kör sönder vägen
Sida 1 av 3
Vi har alltid haft stora problem med markägaren om våran enskilda väg som vi sköter själva jag har säkert lagt ner över 200 000 kronor på vägen för att göra den körbar genom åren. Nu har markägaren arrenderat ut marken till en annan jordbrukare som har stora maskiner som kör sönder vägen och trycker sönder dikena så det står vatten på vägen när det regnar. Jag sade till arrendatorn att om han kör sönder våran enskilda så får att åtgärda den.
Fick till svar du har inget att säga till om vägen för du har bara nyttjanderätt av vägen
Fick till svar du har inget att säga till om vägen för du har bara nyttjanderätt av vägen
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 042 inlägg
Mina sympatier, ett elände med dessa konflikter kring servitutsvägar.
Vem har rätt in sak? Är det er väg som arrendatorn nu utan lov från er har använt och kört sönder eller är det som arrendatorn påstod, att ni har fått rätt att använda en gammal väg via servitut?
Vem har rätt in sak? Är det er väg som arrendatorn nu utan lov från er har använt och kört sönder eller är det som arrendatorn påstod, att ni har fått rätt att använda en gammal väg via servitut?
Arrendatorn arrenderar all betesmark så han har nog rätt att nyttja vägen så mycket han vill.Claes Sörmland skrev:
Vi använder en gammal väg vi har köpt en avstyckad gård innanför markägaren vars markägarens far köpte i början på 60 talet efter att den tidigare ägaren av våran gård omkom i skogen och styckade av den. Det har varit två olika ägare av våran gård innan vi köpte den 1990. Den tidigare ägaren sa att grannenClaes Sörmland skrev:
( Markägaren ) är lite knepig men ni kommer snart underfund med dem.
Det är bara vi som kör på vägen markägarens åkrar ligger ut med våran väg. Vi köpte en avstyckad gård 1990 så vägen fanns här tidigare. Jag har skött den själv i alla år. Jag trodde att arrendatorn skulle be om ursäkt ha ha så fel jag hade han är bara en respektlös bonneFarstatjej90 skrev:
Köpa in bergkross kostar så klart, mestadels pga transporten, men resten är lite typ skit man får ta för att bo på landet. Jag har bott efter vägar där man med nöd och näppe tagit sig fram vid tjällossning osv, eller där man fått gå innan det blivit halkbekämpat.veddige skrev:
Du kanske kan hjälpa TS att laga vägen, du verkar vara en hyvens karl.RoTe skrev: