Vem har konstruerat underlaget för de tunga bänkskivorna?
De spricker knappast av sig själva... låter i mina ögon som att underlaget antingen inte har varit helt plant eller så har det "satt sig" ojämnt.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Granit är tämligen hållbart, jag tror inte det beror på undrlaget, om inte skivan är mycket tunn.

Man hade ju gärna sett bilder på skivorna med sprickor.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag hade blivit galen. Beställde själv 2 skivor av svensk bohusgranit om ca 3x3 meter, helt perfekta på alla sätt och vis

Ja en hel drös av natursten har sprickor i sig, spelar ingen roll vad det är för natursten..

Vet inte hur många block jag har kasserat när jag jobbade som stenhuggare, tyvärr kan många ligga dålda tills maskinerna skapar vibrationer i materialet och dom kommer fram.

Och ja, bilder skulle va intressant

Men här låter det ju som att sprickor uppstått vid eller efter montering!

För praxis är väl idag att man synar av råmaterial/skivor före leverans? Eller finns det fortfarande stenfirmor som låter en köpa grisen i säcken?

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men här låter det ju som att sprickor uppstått vid eller efter montering!

För praxis är väl idag att man synar av råmaterial/skivor före leverans? Eller finns det fortfarande stenfirmor som låter en köpa grisen i säcken?
Återförsäljare av råblocken ska ju röntga blocken innan försäljning, sen ska stenhuggeriet också kolla av blocken innan och efter bearbetning.

Ibland när jag hittade defekter sa firman
-"bara att göra om"
Men ibland sa dom öven
-"äh, det är natursten gör va det går"
Vilket va extremt frustrerande, lägga ner mellan 2-16h beroende på utformning av kök och typ av mtrl enbart att behöva göra om det 2dagar senare..

det finns många oseriösa i den där branschen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.