Vad hade man för papper?
Förekommer materialintyg hos stenkaparna, att stenmaterialet har ett serienummer som är kopplat mot ett visst dockument?
Att man fått en stenmaterial med en följesedel för ett visst material bevisar ju inget, fel leveranser sker ju..

Hur kan man visa att den levererade sten är rätt sten, vad säger att den inte blivit förväxlad hos leverantören, Importören/grossisten eller hos stenkaparen.

Skulle man kunna driva ett sådan fall och och vinna med hänvisning till att det är fel material?

B
Tänk vad ett par bilder på den aktuella bänkskivan hade gjort artikeln meningsfull

• Gilla
andreascarlsson och 43 till
  • Laddar…
Blanco Carrara C ska motsvara en viss nyans och variant på äkta Carrara marmor från Italien!
Låter verkligen inte som detta o det här fallet.

Dessutom! Alla seriösa stenfirmor låten köparen syna råmaterialet INNNA en eventuell bänkskiva sågas till och bearbetas.

Annars rör det sig sannolikt om fiffelföretag som säljer andrasortering av tvivelaktigt klassificerad sten kapat i något östland med billig arbetskraft.

• Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Vad hade man för papper?
Förekommer materialintyg hos stenkaparna, att stenmaterialet har ett serienummer som är kopplat mot ett visst dockument?
Att man fått en stenmaterial med en följesedel för ett visst material bevisar ju inget, fel leveranser sker ju..

Hur kan man visa att den levererade sten är rätt sten, vad säger att den inte blivit förväxlad hos leverantören, Importören/grossisten eller hos stenkaparen.

Skulle man kunna driva ett sådan fall och och vinna med hänvisning till att det är fel material?
De menar nog något avtalet med olika bilagor.

En seriös leverantör hade nog löst problemet utan att kund behöver gå via arn.
Felleverans är det egentligen...

Huddingebo Huddingebo skrev:
Blanco Carrara C ska motsvara en viss nyans och variant på äkta Carrara marmor från Italien!
Låter verkligen inte som detta o det här fallet.

Dessutom! Alla seriösa stenfirmor låten köparen syna råmaterialet INNNA en eventuell bänkskiva sågas till och bearbetas.

Annars rör det sig sannolikt om fiffelföretag som säljer andrasortering av tvivelaktigt klassificerad sten kapat i något östland med billig arbetskraft.
Att det är skillnad mellan olika leverantörer är tydligt.
Dock undrar jag hur dyr affär man måste gå till för att man ska få godkänna först. En seriös leverantör borde vara mer noggrann i valet av ämnet. Utan att låta kunden godkänna.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Att det är skillnad mellan olika leverantörer är tydligt.
Dock undrar jag hur dyr affär man måste gå till för att man ska få godkänna först. En seriös leverantör borde vara mer noggrann i valet av ämnet. Utan att låta kunden godkänna.
Jag beställde för en vecka sedan av en stenfirma i Stockholm.
Priset var ungefär som de flesta andra, kanske 5% dyrare. 10% dyrare än allra billigast jag fick offert ifrån kanske... (max!)

Men just intrycket jag fick och att jag visste att de gjorde allt jobb med kantslipning , utsågning på plats föll avgörandet.
De har som policy att alltid ta in kunden för att välja och syna råämnen. Fanns 3-4 att välja på av just Carrara C. Fanns mörkare Carrara också men den hette inte Carrara C.

Känns väldigt bra än så länge.
Leverans om ett par veckor.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Jag beställde för en vecka sedan av en stenfirma i Stockholm.
Priset var ungefär som de flesta andra, kanske 5% dyrare. 10% dyrare än allra billigast jag fick offert ifrån kanske... (max!)

Men just intrycket jag fick och att jag visste att de gjorde allt jobb med kantslipning , utsågning på plats föll avgörandet.
De har som policy att alltid ta in kunden för att välja och syna råämnen. Fanns 3-4 att välja på av just Carrara C. Fanns mörkare Carrara också men den hette inte Carrara C.

Känns väldigt bra än så länge.
Leverans om ett par veckor.
Då har jag lärt mig något nytt.
Låter seriöst. Du får berätta hur det slutade;)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Vad hade man för papper?

Har företaget ett fungerande kvalitetssystem så ska de kunna tala om vad det är för material även om det levererats fel. Det går analysera vid varumottagning etc. Om det är riktigt gjort borde även stenen ha en märkning som talar om vad det är och den ska vara riktig och kunna verifieras mot intyget. Om det levereras fel är det leveransetketten som hamnat fel. Den interna märkningen ska fortfarande vara intakt.

Vad roligt när journalisten skriver under bilden:Så här ser vit marmor ut. På bilden är det inte ens Marmor Carrara C som texten handlar om.

N Natalie Post skrev:
Vad roligt när journalisten skriver under bilden:Så här ser vit marmor ut. På bilden är det inte ens Marmor Carrara C som texten handlar om.
Äääh vilka höga krav det är till å ha. Så länge de har hyffsat rätt färg så duger det.:cool:

Äääh vilka höga krav det är till å ha. Så länge de har hyffsat rätt färg så duger det.:cool:
Det var ju just det NN's skiva inte hade. :)

Då har jag lärt mig något nytt.
Låter seriöst. Du får berätta hur det slutade;)
Såg att jag kanske skulle återkoppla.
Det blev leverans i tid och skivan är perfekt kapad och precis som önskat.
Fick bra tips om skötsel etc. Jag är jättenöjd.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Såg att jag kanske skulle återkoppla.
Det blev leverans i tid och skivan är perfekt kapad och precis som önskat.
Fick bra tips om skötsel etc. Jag är jättenöjd.
Tack för återkoppling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.