Byggahus.se

Armeringsjärn ner i marken?

1. N
    Medlem · Halland · 117 inlägg

NightRider

Medlem
    Ska gjuta två plintar till 2st rejäla 2x4m grindar. Har grävt två hål, ca 30x30cm och 80cm djupa (detta är i Skåne). Hålen går ut i botten, så att plintarna blir som bredast där, så tyngdpunkten hamnar lågt och plinten står stabilt.

Jag tänkte trycka ner armeringsjärnen (4st 8mm + 1st 12mm) direkt i marken i gropen, 8mm i ett fyrkantsmönster och 12mm i mitten. Under gjutningen tänkte jag stoppa ner 3st 15x15cm rutor från en bit överblivet armeringsnät jämnt fördelade på 3 höjder, med "rutan" runtom 8mm-järnen.

Var man än läser om att gjuta plintar så är det alltid i runda papprör. Och då ska det först gjutas en sula som armeringsjärnen ska stå i, och sedan själva plinten ovanpå det. Detta låter väldigt överdrivet. Jag drog för några år sedan (med grävmaskin) upp 3st gamla grindstolpsplintar som var gjutna direkt i gropar någon gång på 70-talet. De var fortfarande ruggigt stabila trots att de bröt mot alla "regler" - i botten stack det ut lite "armeringsjärn" av diverse slag - dvs. diverse oidentifierat metallskrot, och själva plintarna var nog inte mer än 50cm djupa.

Så min fråga är - är det egentligen något problem om armeringsjärnen i en plint av denna typ sticker ut i marken i botten? Vad är det värsta som kan hända? Och är plintgjutarexperterna på nätet överdrivet noggranna, och tillämpar samma princip vid plintgjutning som bygge av ex. platta på mark eller flervåningshus av betong?

Eller kommer jag ångra mig bittert?

Redigerat 8 okt 2020 19:02
  2. T
    Medlem · Uppsala · 265 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    Ja du kommer ångra dig bittert. Att du inte skäms!

Nej. Jag skojar såklart. Men jag tycker man kan skilja på en gjutning som tillhör ett hus för ett antal miljoner och t.ex fundamentet till en lyktstolpe. Nog för att det är bra att vara noggrann överlag, men ska jag välja mina egna strider som är jag mer noggrann med husgrunden..

Metall i betong rostar om det ligger för nära ytan. Rosten spränger betongen. De kunniga som läser detta kanske kvider, men det är den enkla förklaringen jag har ett erbjuda. Jag har varit med om några riktiga bonngjutningar och nog har det varit rätt rejäla stenar i botten, någon IPE-balk, galvade rör etc. Inte alls snyggt men nog sjutton har det varit dugligt för ändamålet..

• Laddar…
  3. B
    Husägare · Göteborg · 1 123 inlägg

bossespecial

Husägare
    Det kanske finns en anledning till att du bara hittar vägledning på hur man gör riktiga plintar?:thinking:

4. N

NightRider

Medlem
    Självklart finns det en anledning, men huruvida den grundar sig i att det rent praktiskt är någon större skillnad i hållbarhet och livslängd på en "bonnagjutning" och en "fingjutning" med papprör och andra attiraljer är oklart. En annan förklaring är ju att folk läst något någonstans och sedan tror att det måste göras så, för att det stod på Internet. Och sedan upprepar de såklart samma råd, och det blir något slags allmänt spridd Sanning.

Säger inte att det är så, men man får ofta den känslan. Har läst många trådar här t.ex. där folk slentrianmässigt ger råd i stil med "10cm makadam i botten av hålet under plinten", men när någon ifrågasätter varför, och ifall det inte bara kommer samla sig mer vatten där då, så verkar många inte riktigt veta varför de ger de råd de ger. Mer än att de läst det någonstans.

Redigerat 8 okt 2020 20:05
  5. H
    Medlem · 1 201 inlägg

Dt går ju år mindre betong med papprör om du vill ner under frostfritt, svårt att grävs så smalt. För ett par grindstolpar spelar det kanske inte så stor roll men för många plintar är det ju både merkostnad och mer jobb att fylla större hål. Men, är det bonngjutning och stenigt kanske du har gott om material att dryga ut med :)

6. A
    Medlem · dalarna · 1 902 inlägg

ArneTW

Medlem
    I praktiken gör det nog varken till eller från men som nämnts så rostar exponerad armering.

Det är upp till var och en att bedömma hur noggrann man vill vara.

/ATW

7. N

NightRider

Medlem
    Jo, funderade på rör först just pga. materialåtgången, men ska ha ner fyra plintjärn i varje så en rund plint hade fått ha en rätt rejäl diameter för att järnen inte ska hamna farligt nära kanten, och då kan det nog gå på ett ut.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Dalarna · 728 inlägg

Bjober

Medlem
    Järn som rostar spränger lätt isär betong, därom råder ingen tvekan. Då tappar konstruktionen hållfasthet.
    Däremot kan miljön nere i backen vara syrefattig och problemet vara marginellt men det är säkert svårt att förutse hur det utvecklar sig. Man kan ju ha tur som en tokig.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · 1 201 inlägg
    Man ska nog snarare ha rejäl otur om det ska bli faktiska problem, har sett ett antal gamla gropgjutningar som hållit ihop väl efter 50+ år i jorden.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Dalarna · 728 inlägg

Bjober

Medlem
    Ja jag säger inte emot.
    Men det skadar inte att känna till att rostsprängning är ett känt problem.
    När järn binder syre ökar volymen .
    Det spränger lika som is gör.
    Gör man misstaget att ignorera detta i en fuktig och syrerik miljö på en slimmad bärande konstruktion kan det gå riktigt illa.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.