Byggahus.se

Armeringen ligger direkt på värmeslingan

1. J
    Medlem Nivå 2
    Inte 5 i tolv men nästan.....
    Imorgon ska min markenteprenör gjuta plattan till huset.
    Armeringen och allt är godkänd av KA men när jag inspekterade själv under kvällen, såg jag att armeringen ligger direkt på (energijägarens) golvvärmeslinga.
    Ska inte armeringen hållas upp med distanser?
    Eller är det OK att lägga armeringen i direkt kontakt med golvvärmeslingan (ca 3cm från isoleringen).

Några råd?

2. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Japp det är helt godkänt att göra så. Det är bättre att armeringen ligger långt ner i plattan.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Var armeringen ska ligga verkar inte helt självklart, i denna tråd tas det upp olika åsikter.
    http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/75562-armeringsfraga.html
    Mitt i plattan, men i vilket fall, minst 3 cm betong som omsluter armeringen, skulle jag sagt. (Utan att veta mer än vad jag läst lite här och där)

Om nätet inte ligger på distanser så kommer man att påfresta golvärmeslangen mer när man går på näten, men jag tror slangen borde klara sig. Själv skulle jag lagt nätet på distanser, better be safe than sorry ...

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag har kollat in minst ett dussin olika grunder, alla dessa har haft distanser...

5. S
    Medlem Nivå 4
    i mitt garage satte jag armeringen på distanser och najade/buntbandade fast värmeslingan i armeringen.