Pratade idag med ett företag, som jag har förtroende till, som ska lägga plastmatta i vårt badrum. Det blir 22 mm golvspån på befintligt bjälklag som klarar cc 600. På detta ska företaget flytspackla. Mannen jag pratade med menade att det behövs ingen armering.

Jag känner mig inte helt övertygad. Vad säger ni? Det ska som sagt inte på ngt klinker där.

Vad använder golvläggaren för leverantör av flytspacklet?
Jag antar att det egentligen inte spelar någon roll vad golvläggaren tycker om han inte följer leverantörens specifikation och något i alla fall ska gå galet.
Då blir det ju till o klaga hos golvläggaren och inte försäkringsbolaget eftersom man inte följt leverantörens specifikation.

Men det bygger ju betydligt mindre golvtjocklek om du slipper förstås.

Det blir som vanligt ditt eget beslut men jag skulle nog inte göra det.
Hur stor yta pratar vi om egentligen.
Jag hade 12 m2 så jag är uppe på nästan ett ton spackel för att få fall åt alla håll också.

Anders

• Gilla
A o L
  • Laddar…
Det vet jag faktiskt inte. Måste fråga. Men han var så säker på att det inte behövdes så jag utgår från att de kör med ett fabrikat där det inte behövs.

Vi kommer få en yta på ca 6,5-7 kvm. Har faktiskt inte tänkt på egentyngden i flytspacklet, men det blir ju en del förstås. Sen ett badkar med vatten på det. Hoppas inte badrummet hamnar i köket sen. :)

Men om det skall vara plastmatta så är det säkert ok att skippa armeringen.

Paul-Staffanstorp
Personligen hade jag garanterat armerat flytspackel oavsett om det ska vara plastmatta när det är träbjälklag, men det är ju jag då... ;)

Skulle flytspacklet spricka så syns detta direkt genom en plastmatta...

Armeringsnäten kostar ett par hundralappar till ett badrum men det blir bra mycket dyrare att dra bort plastmattan och flytspacklet samt göra om alltihopa om det skulle spricka...

Bygger det verkligen så mkt extra på höjden att armera egentligen?

Paul-Staffanstorp
cederbusch skrev:
Bygger det verkligen så mkt extra på höjden att armera egentligen?
Nej... det glömde jag också att kommentera...

Armeringsnätet häftar man ju fast i golvspånet och trådarna i detta är typ 2,5mm så det bygger inget extra då det ju göms under flytspacklet...

Ok, det lutar åt att be dem armera då.

Paul-Staffanstorp
Lindhult skrev:
Vad använder golvläggaren för leverantör av flytspacklet?
Jag antar att det egentligen inte spelar någon roll vad golvläggaren tycker om han inte följer leverantörens specifikation och något i alla fall ska gå galet.
Då blir det ju till o klaga hos golvläggaren och inte försäkringsbolaget eftersom man inte följt leverantörens specifikation.

Men det bygger ju betydligt mindre golvtjocklek om du slipper förstås.

Det blir som vanligt ditt eget beslut men jag skulle nog inte göra det.
Hur stor yta pratar vi om egentligen.
Jag hade 12 m2 så jag är uppe på nästan ett ton spackel för att få fall åt alla håll också.

Anders
Som jag skrev ovan så bygger ju inte armeringsnätet någonting då det hamnar längst ner mot golvspånet i flytspacklet...

Är du säker på att du räknat rätt med nästan ett ton ???

Normalt sett brukar de flesta spackelräknas med att det går åt 1,7kg per kvm och mm vilket då gör att det skulle gå åt 20,4kg för att täcka ditt golv med 1mm spackel...
Det går då åt 204kg för att täcka med 10mm...och 408kg för att täcka med 20mm...osv.

Om du är uppe i ett ton flytspackel så innebär detta att du har 49mm flytspackel över hela ytan men eftersom det måste vara lägre vid brunnen/brunnarna så lär du ju ha fruktansvärt högt i yttre kanterna...typ upp mot 60-70mm

Är detta möjligt ??? :O

Paul-Staffanstorp
cederbusch skrev:
Ok, det lutar åt att be dem armera då.
Det hade ju jag gjort för att vara på säkra sidan iaf eftersom kostnaden är försumbar och i jämförelse med ifall det skulle spricka så är det ju ingenting...

Visst finns det någon sort som de säger man inte ska behöva armera men oavsett är det ändå bättre med byxhängslor och livrem i ett sådant läge eftersom kostnaden är försumbar.

Nja riktigt ett ton är det inte men gott o väl 750 kg blir det. Jag köpte en pall för att slippa åka o hämta mer vartefter.;)

Jag har vattenburen golvvärme också i flytspacklet. Det blev inte riktigt bra för även om jag tyckte att jag najade fast slangen i armeringen så flöt den upp lite.

o jag har två golvbrunnar så det är mycket golvyta som bara ska spacklas plan på en mycket högre höjd en golvbrunnen.

Spackel är dyrt o med facit i handen skulle jag ha kört med elgolvvärme i badrummet.

T
Hehe.....du måste ha haft tjocka slangar till golvvärmen eller så har du vrålfall inne i badrummet, ledstänger längs väggarna att hålla i månne tro?

750 spackel kg i badrum är sjukt mycket..........

Paul-Staffanstorp
Lindhult skrev:
Nja riktigt ett ton är det inte men gott o väl 750 kg blir det. Jag köpte en pall för att slippa åka o hämta mer vartefter.;)

Jag har vattenburen golvvärme också i flytspacklet. Det blev inte riktigt bra för även om jag tyckte att jag najade fast slangen i armeringen så flöt den upp lite.

o jag har två golvbrunnar så det är mycket golvyta som bara ska spacklas plan på en mycket högre höjd en golvbrunnen.

Spackel är dyrt o med facit i handen skulle jag ha kört med elgolvvärme i badrummet.
Det blir ju ändå ett genomsnitt på 37mm vilket låter otroligt mycket men visst...
Säger du det så är det väl så... :blushing:

Jag har 17mm slang som ska täckas med minst 15mm. Sen 3 mm armering i botten så totalt 35mm över hela ytan innan man ens börjar med fallet.
Snitt på 37 låter väl inte så farligt?

Paul-Staffanstorp
nä det är klart... tänkte inte på tjocka vattenslangar... där är nackdelen med vattenburen golvvärme...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.