3 630 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Armerad gummiduk på låglutande tak, livslängd?
Taket på vårt hus består av armerad gummiduk som ser ut att ligga direkt på råsponten. Vad vågar man tro på för livslängd på detta tak om inget oförutsett händer? Taket lutar med cirka 6 grader, inga träd eller annat som skräpar ner så det är rent och fritt från mossa och annat.
Överväger att skaffa solceller kommande åren och det vore ju dumt om taket behöver bytas bara några år senare.
Överväger att skaffa solceller kommande åren och det vore ju dumt om taket behöver bytas bara några år senare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
Är det äkta Derbigum skulle jag säga minst 25år.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 695 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 695 inlägg
Bara taket.O OskarJ skrev:
Armerad gummiduk finns som takmaterial men tvivlar starkt på att du har det. Oarmerad gummiduk är vanligare men jag tror likt ovanstående att du inte har någon gummiduk alls men vill gärna veta innan jag säger något
Jag gick bara vad som står i pappren vi fick med huset.Rickard. skrev:
Fixar bilder imorgon. Duken är rutig med cirka 2cm stora rutor som inte syns så tydligt.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 695 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 695 inlägg
Är säkert Derbigum vilket är takpapp, visserligen en lite annars takpapp än den vanliga men har jämförbar livslängd. Är det lagt enligt modern standard av kapabla takläggare kan du i alla fall räkna 30år men kan också hålla 40.
Redigerat:
Ska se om
Får se om jag blir klokare av att titta på taket imorn. Ytan påminner om grovt gummi, typ cykelslang och skarvarna ser ut att vara vulkade eller svetsade på något sätt.Rickard. skrev:
Under förutsättning att även de som utför arbetet med solcellerna är kapabla.Rickard. skrev:
Förutsätter att även de kommer att inspektera taket och ge ett utlåtande om de anser sig kunna garantera att takets livslängd inte påverkas negativt av deras arbete.
Klicka här för att svara