Byggahus.se

Armera lättbetong?

1. H
    Medlem · 34 inlägg

Hodelido

Medlem
    När man läser broschyrer från Yxhult/Aeroc så ska man armera vart fjärde skift. Men jag hörde någonstant att inte behöver armera om man bygger med tex HH-Celcons "CelBlocket". Stämmer detta? Varför måste man isåfall armera i ena fallet men inte i andra?

2. H
    Medlem · 182 inlägg

Re: Armera lättbetong?

Hej

Jag tror att det du har läst är vad som gäller väggar under mark, dvs när du har jordtryck på väggen. Ovan mark har jag aldrig hört talas om att man behöver armera.

Mvh Honken

3. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem

Armering skall användas under och över fönsteröppningar i syfte att förebygga sprickor i putsen. Så här ser Xellas anvisningar ut. Man kan antingen använda sig av antingen deras rostfria armeringsjärn, eller av vanliga, dock högre dimension.

4. H
    Medlem · 182 inlägg

Det var något nytt för mig. Det fanns inga såna föreskrifter när jag byggde för 3 år sen. Jag har sett här på forumet att det har ändrats mycket vad gäller olika tekniker för hur saker och ting skall utföras. Det var mycket enklare när jag byggde. Block, tunnfogningsbruk och block igen utan armering. Invändig väggbeklädnad= tunnputs vid behov annars spackel och tapet. idag skall man väl använda nån specialväv mm. Mao det var bättre förr????

5. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

När vi limmar med tunnfog och ytongblock
    spårar vi ur för armering efter x* block höjd.
    Och vid öppningar balkar.

Mvh Putte

6. F
    Medlem · 40 inlägg

fitzpatrick

Medlem

Och hur stort är x* ? Vi håller jsut nu på att bygga med Aeroc lättbetongblock och det armeras inget alls av dem som gör det. Utom på de ställen där vi har stor last, t.ex. där en stor utemarkis skall fästas upp. ¨
    Är detta alltså fel?

7. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Vi använde ytong kanske är skillnad.
    Har Du killar som murar så vet väl dom
    hur det funkar med dina block.

Mvh Putte

8. Y
    Medlem · 145 inlägg

Yo

Medlem

När vi tunnfogade med 600x400x100 plattor slog vi in armering var 3:e rad in i lättbetongväggen, fräste ett spår i blocket. Vi körde med 600x10 mm armering. 200 in i väggen och resten på blocken.

När vi mötte en vägg med en annan, som ett T, slog vi bara in genom sidan, Dom bör dock förborras lite så att in väggen spricker då dom bara är 100mm tjocka. Ett 6 mm hål gör susen.

Väggen blev kanonstabil och har inte satt sig överhuvudtaget. Bilden visar tyvärr ingen armering men visar i alla fall lite vad man kan göra. I hålen satte vi sedan in frostad glasbetong

9. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem

Nja, en markis är ingen last att tala om i de här sammanhangen. Det vore ungefär som att armera en vägg för att man planerar hänga upp rustika kökskåp fyllda med mormors gamla servis. Armerar gör man framför allt runt öppningar, eftersom det är där man får största spänningar.

På sin estniska sajt är Aeroc mycket tydliga med var det skall armeras. Exempelvis här. Även svenska Yxhult illustrerar på sidan 3 hur armeringen ska gå till, dock endast i nedersta skiftet (?). Att armera varje X antal skift är helt onödigt, såtillvida man inte bygger bunker, eller hus med väldigt höga väggar och befarar nära förestående knäckfall.
    Kommer huset ha fler än ett plan samt bjälklag i lättbetong, ska man definitivt armera utmed bjälklaget för att styva upp konstruktionen. Jämför med en skokartong med och utan lock på. Även det är väl dokumenterat, i det här fallet i Xellas broschyr på sidan 54 och 69 (sök "ringanker"). Fler exempel ur annan Xella-broschyr på sidorna 35-37.

Studera alltid tillverkarens anvisningar, och lyssna mindre på enskilda murare som aldrig är sena med att försöka lansera sin högst personliga teori hur och varför saker ska göras. Dessutom har åtminstone Xella, utmärkta tekniska rådgivare som man kan ringa och fråga ifall man undrar något.

10. F
    Medlem · 40 inlägg

fitzpatrick

Medlem

I det här fallet gäller amreringen av markisväggen stolpar mellan dörrar där markisen är utfällbar ca 4 meter (maxlängd). OM det då blåser kan det bli myckt stora krafter i nfästningen.

Men tack för tipsen i vilket fall. Skall kolla upp att det görs rätt nu

11. H
    Medlem · 182 inlägg

Hej

Då när jag byggde vårt hus så fanns det en handbok för lättbetong från Yxhult. Jag hade en nära kontakt med en byggnadskonstruktör på yxhult som hjälpte mig med projektering och konstruktionsfrågor. Utöver det så hänvisade de mig till lättbetonghandboken som uppslagsbok och hjälpmedel vid detaljfrågor. Det som ni idag hänvisar till fanns inte då och det är ju så att utvecklingen går framåt så nya direktiv dyker upp hela tiden. Jag har dock svårt att i vissa fall acceptera de anvisningar som gör processen mycket mer komplicerad än vad den behöver vara, jag menar materialet har inte ändrats sen dess. Däremot så dyker det upp nya sätt att sätta ihop olika delar av olika material och då kan det ju krävas ändringar av anvisningar. När jag byggde så byggde jag med 350mm block och jag har lättbetongvalv och alla innerväggar är i lättbetong. Den enda armering som behövdes då var en kransarmering runt bjälklagen och om man hade dragande laster i bjälklaget skulle man ha armering i kortändsskarvarna mellan plattorna.

Vårt hus är byggt 2002-2003 och vi har inte sett en enda skada på väggarna varken inne eller ute trots att vi inte har varken armering, eller vävade väggar.

Det blir väl tiden som får utvisa om det håller eller inte.

Mvh Honken

12. R
    Medlem · halland · 33 inlägg

rudak

Medlem
    hej tar upp en gammal tråd, ska mura upp garaget i lättbetong och min fråga är ska man armera någonstans tex under fönster m.m ? ska bara muras upp 2,2 m och ha tre fönster öppningar

mvh martin

13. P
    Medlem · Skåne · 179 inlägg

Plura

Medlem
    Vet inte om du fått svar på frågan

När jag byggde med Aeroc så var rek att armera första och sista lagret samt under fönster. Jag använde tunna al-stegar. Hittar inga dokument på nätet som beskriver detta....

Pär

14. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Man skall alltid följa tillverkarens/leverantörens och konstruktörens anvisningar!
    Vissa murar kräver armering tom. i vartannat skift, vissa murar behöver inget alls.

15. A
    Medlem · Skåne · 7 inlägg

akvavit

Medlem
    På grund av Siporexens porisitet så bör man inte använda armeringsjärn i siporexen, endast speciell korrossionströg armering ska anvädas. Vanliga armeringsjärn rostar vilket får till följd att de inte sitter fast längre och förlorar sin funktion. I nästa skede efter 20-30år så kan det leda till att siporexen spräcks eftersom järnet "växer" när det rostar. Detta kan man ibland se i gamla industribyggnader där siporexväggar armerade med stål skiktar sig, det lossnar "kakor" från siporexen där den rostiga armeringen exponeras.
    För er som lagt märke till det så är det av samma anledning som alla skruvar för lättbetong är så dyra och tillverkade av lättmetallegeringar som inte rostar, i stället för förzinkat järn som vore mycket billigare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.