Byggahus.se

Arkitetkt/konstruktör kostnad första träff

1. Z
    Medlem · 12 inlägg

Zassi

Medlem
    Jag undrar angående gängse praxis när en arkitekt/kinstruktör besöker huset som ska byggas om första gången då man inte har haft någon kontakt innan. Vederbörande ger inga råd vid besöket. Tanken är att vederbörande ska utföra ritningar i ett senare skede. Skulle ni säga att det är kotym att konstruktör resp arkitekt att fakturera för detta initiala besök som tog ca en timme och i så fall vad är en rimlig kostnad?

2. Magnus Ladulås
    Medlem · Västra Götaland · 243 inlägg

Magnus Ladulås

Medlem
    Vet inte vad som är praxis. Har bara egna erfarenheter från 4 olika arkitekter för tillbyggnad (priser i spannet 850-1200 kr/tim inkl moms under 2017). Verkar vara praxis att erbjuda en första gratis timme på sina kontor. De brukade då hinna med en presentation av sig själva och några spontana tankar om våra ritningar på befintligt hus. Därefter ett besök på plats och då börjar det kosta.

I ett fall var första mötet på plats pga av att arkitekten hade kontor i annan stad. Då debiterades timpris också för det första mötet som iofs tog ca 4 timmar. Ingen explicit debitering för 20 mils resa ToR.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 393 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har för mig att jag stod för första besöket på plats då jag betalade flygresa men inte arbetstid - detta tog en hel dag. Vid andra besöket, som skedde på arkitektkontoret och då första skissen presenterades, skrev vi kontrakt. Kontraktet innefattade då den första skissen och det gällde helt nytt hus.

Eftersom jag hade en bekant som anlitat just denna arkitekt testade jag heller inte någon annan. Även om det nu är drygt 10 år sedan jag byggde verkar Magnus L's inlägg fortfarande vara giltigt.

4. Magnus Ladulås
    Medlem · Västra Götaland · 243 inlägg

Magnus Ladulås

Medlem
    För övrigt gjorde vi alltså som så att vi besökte 4 olika arkitekter på deras första gratistimmar för vår tillbyggnad. Kan verkligen rekommendera att besöka iaf 3-4 arkitekter. Man tar med sig ritningar på befintligt hus och de visar skisser på hus och tillbyggnader de ritat tidigare. Lärorika möten att se skillnader i deras stilar och deras initiala tankar kring lösningar de hade på vårt projekt. Värdefull input till arbetet med vår kravlista. Man får ju även info att jämföra deras timkostnader och deras uppskattningar kring total tid.

I början av mötena informerade vi om att vi besöker några fler arkitekter för att sedan välja den som det känns bäst med. Var och en visste alltså att konkurrens finns. Men det blev faktiskt så att vi till slut valde två av arkitekterna och utlyste en liten "tävling" där de fick gå vidare med att ta fram varsitt förslag med grovskisser på vyer och planer (max 1-2 dagars jobb + besök på plats). Vinnaren fick sedan gå vidare med bygglovsritningar. Det blev faktiskt inte den billigaste som vann.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.