14 190 läst · 71 svar
14k läst
71 svar
Arkitektritad hytte i Värmland - Husdrömmar
För att vara en låda (eller två) så tycker jag det var oväntat lyckat. Har inte så mycket emot färgen heller, mycket trevligare än vit/grå/svart som alla andra lådhus brukar vara.
Men jag föredrar ändå rejäla takutsprång och tydligt lutande tak.
Men jag föredrar ändå rejäla takutsprång och tydligt lutande tak.
Ungefär lika svårt som att ta en copy-paste på alla förskräckliga arkitektritade "hollywood"-kåkar som smälls upp till höger och vänster nu.O Oaken skrev:
Vem har sagt att det måste vara svårt?
Enkelhet var ju kärnan i förebilden som Erskine ritade.
Erkine var något bra på spåren med lådan och jag tycker att det är superkul att någon vill ta upp den stafettpinnen
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Kanske för att de är utbildade i att anpassa och tillvarata möjligheterna på platsen och för beställarens önskemål.1 1881 skrev:
Om man hade haft panoramautsikt ja. Arkiteter leker ofta med att hitta bra utsikter och rama in dem med gluggarna.Isakare skrev:
I inledningen var det ju filmat som att huset låg lite ensligt vid en sjö. Sen i slutet när man fick se det lite mer utzoomat så såg man ju att de hade grannar väldigt nära på båda sidor.
Jag tycker det känns helrätt att sluta till sidorna och få det lite mer privat och gemytligt. Sitter man där i sofffan eller i köket så är grannarna helt avskärmade och man kan lätt skapa känslan av att man är helt själv vid den där sjön.
Fin utsikt ja, men långt ifrån någon privat udde med 180 utsikt.
Jag har svårt att förstå Gerts översvallande bedömning. Att artikulera husen som lådor är så oerhört trist, den där ramen som har samma mått runt om... återkommer även på baksidan där entrén underordnas ramen. Ralph Erskines låda vinner knappast på ramen, varför då plocka upp den detaljen. Husen balanserar, kragar ut och är artikulerade som ditställda. Istället för ett elegant svävande gör lådbilden att det ser stumt ut. Att tornet har samma mått som huset är heller ingen fördel. En tom intellektuell lek, inte spänst som Gert sa. Platta tak och rektangulärt hus behöver inte betyda låda på detta övertydliga sätt.
Torn kontra liggande fungerar dock väl även om proportionerna och detaljerna underminerar tornet något. Det bildas en bra portik mellan fram och baksida. Klassiskt drag men funkar oftast. Ogillar enkelriktade hus där allt glas sitter på ena sidan. Ram/låda hus faller ofta in den fällan (massa spanska arkitekter gör tyvärr så). Men här känns faktiskt interiören trevlig. Det är ju ett litet fritidshus så kraven blir lite annorlunda. Gillar att de inte byggde 300kvm altan och utformade marken som naturtomt. Sportstuge stilen!
Färgen ser på skärm helt ok ut. Huset skulle inte vinna något på att vara falurött. Falurött skulle igen bara vara ett intellektuellt spel där husets utförande i övrigt underminerar all tradition.
Torn kontra liggande fungerar dock väl även om proportionerna och detaljerna underminerar tornet något. Det bildas en bra portik mellan fram och baksida. Klassiskt drag men funkar oftast. Ogillar enkelriktade hus där allt glas sitter på ena sidan. Ram/låda hus faller ofta in den fällan (massa spanska arkitekter gör tyvärr så). Men här känns faktiskt interiören trevlig. Det är ju ett litet fritidshus så kraven blir lite annorlunda. Gillar att de inte byggde 300kvm altan och utformade marken som naturtomt. Sportstuge stilen!
Färgen ser på skärm helt ok ut. Huset skulle inte vinna något på att vara falurött. Falurött skulle igen bara vara ett intellektuellt spel där husets utförande i övrigt underminerar all tradition.
Otroligt fint! Just precis ett sånt hus som man skulle vilja bo i. Lugnet, materialen, utsikten, frihetskänslan när ytorna är rena och bortom allt plotter, möblerna med fina linjer som kompletterar rummet och förstärker formsäkerheten, underbart.
Vill ha!
Vill ha!