Anne Marit och Frode från Norge bygger ett arkitektritat fritidshus i närheten av sin andra sommarstuga i Värmland. Med denna tänker de sig att locka dit barn och barnbarn.

Du kan läsa artikeln här: Arkitektritad hytte i Värmland - Husdrömmar

Inte min sorts husdröm. Huset paret bodde i medan de snickrade ihop lådorna var dock i min smak, även om man inte fick se så mycket av det.

• Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Låda. Ful färg. Ser bättre ut inifrån dock.

hade dom dispens från strandskyddet?

M maria01 skrev:
Antingen det eller så var det upphävt pga detaljplan.

Det är väldigt ofta arkitekter som gillar vad andra arkitekter bygger. Och så en arkitekt som programledare. Lite sektvarning på det - vi andra njuter av klassiskt vackra hus.

• Gilla
  • Haha
BigR och 8 till
  • Laddar…
ClasseClas
S s97danl skrev:
Fy fasiken vilket tråkigt avsnitt…… somnade nästan. Huset var lika tråkigt det.
Samma här, hunden kroknade också.

• Gilla
Bjor och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Keiller Keiller skrev:
Inte min sorts husdröm. Huset paret bodde i medan de snickrade ihop lådorna var dock i min smak, även om man inte fick se så mycket av det.
Det hade varit något att se en renovering av det huset. Märkligt att de skulle bygga ett hus till när de redan hade ett sånt fint hus.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
janwide
Jag gillar inte att man ska smeta plywood på alla ytot inomhus.

• Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag gillar inte att man ska smeta plywood på alla ytot inomhus.
Fast det hade de inte gjort. Det är ytan av KL-stommen.

• Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
Kulören var…udda.

• Gilla
Welker och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Dom rev ju ett äldre hus, är inte strandskyddet redan upphävt då eller hur fungerar det?

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Tydligare kan det knappast bli: Hus av arkitekter för andra arkitekter brukar inte uppskattas utanför den begränsade kretsen... Ser man bort från ytliga saker som ytskikt och färgval tycker jag man ändå kan plocka med sig något guldkorn. Ett är att så kallat KL-trä (KL=korslimmat) är ett suveränt byggnadsmaterial som tillåter smäckra stommar och ändå har bra termiska egenskaper. Två: Vilken betydelse ljusinsläppet genom dörren på kortsidan hade för den totala ljusupplevelsen. Tre: Halvväggen med det runda hålet i sovrummet som fungerade som sänggavel gjorde att ytan kunde utnyttjas bättre. Fyra: Det kan vara en bra idé att göra ett extra sovrum som en separat byggnad när man bygger ett fritidshus.

• Gilla
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Hade dom någon isolering i väggarna? såg inte ut att vara det invändigt iallafall

För inbördes beundran.
Insidan var harmonisk och skön på något vis och utsikten var det ju inget fel på.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.