Byggahus.se

Arkeologisk undersökning

1. A
    Medlem · 11 inlägg

acrobat

Medlem
    Vi har fått ett bygglov beviljat men där stod det inget om att det behövs någon arkelogick undersökning. Däremot har flera grannar behövt det. Vi är byggherrrar.
    Vi tänker nu köra igång med grunden och om vi hittar på något när vi gräver så får vi anmäla det då.
    Är det någon som vet om det är ok????

2. S
    Medlem · Värmland · 776 inlägg

Sara_B

Medlem

Re: Arkeologisk undersökning

Nej, det är inte säkert att det är ok! Du får inte skada fast fornlämning, oavsett vad kommunen sagt eller inte sagt. Nu vet jag inte var du bor, men jag vet att vissa kommuner i vissa län har mkt dålig koll på det här med fornlämningar (trots att det ingår i deras jobb av bevaka kulturmiljön i vissa ärenden).

Jag skulle inte sätta spaden i backen utan att ha kollat upp detta ordentligt, med Länsstyrelsen (se mitt tidigare inlägg i liknande ärende - vet ej hur man länkar, men du hittar det säkert).

Du använder begreppet arkeologisk undersökning - jag vet inte riktigt vad det är dina grannar fått göra, det finns olika typer av undersökningar. Det kan helt enkelt vara s.k. arkeologiska utredningar, vilket i så fall innebär att arkeologerna kollar innan bygget sätter igång om det finns något. Har man tur och det inte finns något får du det ju klarlagt att det bara är att bygga på. Eller också kan det vara en s.k. förundersökning, i så fall tar man bl.a. reda på hur stor en ev. fornlämning är och var den ligger. Sedan kan man ev. bygga utanför den. Eller också var det slutundersökningar, vilket innebär att det faktiskt fanns fornlämningar där, som undersöktes och togs bort. Och bygger du på en plats där det finns en fornlämning, utan tillstånd, så är det ett brott som kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

Men det troligaste är väl faktiskt att det fanns/fanns misstanke om fornlämning på dina grannars tomter, men inte på din. Och i så fall tycker jag att du ska ha det klarlagt också.

MAO:Ta reda på först - gräv sedan!

P.S: Däremot måste du omedelbart avbryta arbetet om du stöter på något, ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.