4 097 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Argument för att få bygga takkupa i radhusområde.
Vi planerar att inreda vår vind på vårt radhus. Eller om man ska vara lite mer formell så vinden ovanför vår vind som redan är inredd. Det är nu ett enplanshus med inredd vind enligt detaljplanen men den kommer jag benämna som ovanvåning för att hålla isär vind1 och vind2 
Ovanvåningen har redan två takkupor så jag har förstått att bygglov för en takkupa på vinden/tredje våningen kommer krävas. Vi bor i ett ganska stort radhusområde med drygt 200 hus byggt 1979. En stor andel av dem har inrett sin tredjevåning där man får typ 195 i takhöjd precis i mitten. Ett hus på hela området har en takkupa på tredje våningen och den ser ut att vara byggd i varje fall på 80-talet om inte tidigare. Jag antar att flera före mig har funderat på takkupa men misstänker att det är nåt som inte går igenom hos kommunen och då med argumentet att den sammanhängande bebyggelsen i området inte har takkupor på tredje våningen.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken. Jag känner inte att jag vill göra ett försök att söka bygglov på det och betala avgift för en avslagen ansökan så jag tänkte fråga expertisen här först. Vad kan jag använda mig av för argument för att få igenom ett bygglov för takkupa? Eller brukar det vara svårt i områden där ingen annan har det? Bor i Lund och jag har förstått det som att de är ganska glada för avslag rent generellt. Jag gissar att enda sättet att egentligen få svar är att ringa byggnadskontoret men vill gärna ha lite på fötterna innan jag ställer mig i deras telefonkö-
Ovanvåningen har redan två takkupor så jag har förstått att bygglov för en takkupa på vinden/tredje våningen kommer krävas. Vi bor i ett ganska stort radhusområde med drygt 200 hus byggt 1979. En stor andel av dem har inrett sin tredjevåning där man får typ 195 i takhöjd precis i mitten. Ett hus på hela området har en takkupa på tredje våningen och den ser ut att vara byggd i varje fall på 80-talet om inte tidigare. Jag antar att flera före mig har funderat på takkupa men misstänker att det är nåt som inte går igenom hos kommunen och då med argumentet att den sammanhängande bebyggelsen i området inte har takkupor på tredje våningen.
Men jag kan inte riktigt släppa tanken. Jag känner inte att jag vill göra ett försök att söka bygglov på det och betala avgift för en avslagen ansökan så jag tänkte fråga expertisen här först. Vad kan jag använda mig av för argument för att få igenom ett bygglov för takkupa? Eller brukar det vara svårt i områden där ingen annan har det? Bor i Lund och jag har förstått det som att de är ganska glada för avslag rent generellt. Jag gissar att enda sättet att egentligen få svar är att ringa byggnadskontoret men vill gärna ha lite på fötterna innan jag ställer mig i deras telefonkö-
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
En anledning till att de inte vill bevilja bygglov för ett fönster kan vara att de bedömer att vinden inte är säker när det gäller utrymning vid brand. Det kan accepteras när det gäller en förrådsvind men om det finns ett fönster är risken stor att någon börjar använda utrymmet till sovrum och då måste den personen kunna ta sig ut eller räddas av brandmän utan att trappan används.
Takfönster är nog inga problem att få beviljat bygglov för - det har ca 1/3 av husen i området fått. En del av dem kan man se att de har utrymningsutrustning installerat utanpå men inte alla.
Misstänker att flera av dem hade valt att göra takkupa om de bara fått lov till det. Antar att enda sättet är egentligen att fråga några av mina grannar om de diskuterade takkupa med kommunen och höra vad de har fått för svar.
Misstänker att flera av dem hade valt att göra takkupa om de bara fått lov till det. Antar att enda sättet är egentligen att fråga några av mina grannar om de diskuterade takkupa med kommunen och höra vad de har fått för svar.
Intresserad av hur det gått. Är eventuellt också den första i ett radhusområde som ämnar söka bygglov för takkupa på radhus. Undrar också om den nya regeln om takkupor som kom med attefallsregeln gälller för radhus (ej br-radhus).C Cockaby skrev:Takfönster är nog inga problem att få beviljat bygglov för - det har ca 1/3 av husen i området fått. En del av dem kan man se att de har utrymningsutrustning installerat utanpå men inte alla.
Hur har det gått för er? Blev det någon takkupa eller takfönster @Cockaby ? Håller själv på att stämma av mot kommunen och det skulle vara kul att höra från liknande projekt hur det gått.C Cockaby skrev:Vi planerar att inreda vår vind på vårt radhus. Eller om man ska vara lite mer formell så vinden ovanför vår vind som redan är inredd. Det är nu ett enplanshus med inredd vind enligt detaljplanen men den kommer jag benämna som ovanvåning för att hålla isär vind1 och vind2
Notera ändringen av PBL som är på gång: Det blir bygglovsfritt att bygga ut småhus 30 kvm från 1 oktober. (Det gäller ej hus i värdefulla miljöer så sitter du i ett brunt radhus i ett välhållet 60/70-talsområde så kanske det betraktas som byggnadskulturellt skyddat?)
Oj, har det redan gått så lång tid!B Byggaluftslott skrev:
Frågade runt lite i området och ingen hade fått godkänt för takkupa även om det var okänt hur mycket de hade försökt. Men har inte sett någon av de som gjort iordning sin vind efter det som byggt takkupa heller.
Det vi däremot gjorde var att sätta ett större takfönster där nederdelen öppnar upp som en balkong. En liten trevlig kompromiss men som mest fyller funktionen att det kommer in luft vid golvhöjd när man vädrar. Sonen har valt att ha sängen rakt under den av just den anledningen. På sommaren ligger han där med fönstret vidöppet och trivs med att titta på stjärnorna.
Blev på det stora hela en riktigt fint inredd vind. Enda är väl att det blir väldigt varmt däruppe när solen ligger på. Hade vi gjort detsamma idag hade vi i varje fall lagt in takfönster som stänger sig själva vid regn etc så man kan ha öppet under natten och när man är iväg utan problem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Argument för att slippa betala nedtagning av ledning.
Juridik -
Kommunens träd - argument för att ta ned
Häckar, Buskar & Träd -
Argument för att sälja
Tomter -
Gör byggaren verkligen rätt? Bra argument för diskussion med dem sökes.
Byggmaterial & Byggteknik -
Två (färska) tunga argument för bättre ränta på bolånet
Bloggkommentarer