Vad är era erfarenheter av denna typ av däck? Jag kör numera inte alls mycket bil, bara ca 1500 mil om året, så skulle det vara något att satsa på? En del dömer ut dom helt och en del är väldigt förtjusta! Finns det åsikter på denna sida också?
Mja, att ett däck är mediokert på vintern behöver inte betyda att det är bra på sommaren.
Olika egenskaper och olika temperaturer som inte går att kombinera.
Olika egenskaper och olika temperaturer som inte går att kombinera.
Frågar du mig så existerar inte åretruntdäck. Antar att du syftar på dubbfria vinterdäck, är rent generellt helt kassa på sommaren jämfört med sommardäck. Det bör vara lag även på sommardäck för att få bort detta användande av vinterdäck.
Tänk den dagen du precis lyckas undvika en olycka i ett ösregn och du kör sommardäck, hade du istället haft vinterdäck hade det varit kört för de har en betydligt längre bromssträcka på blött sommarväglag.
Tänk den dagen du precis lyckas undvika en olycka i ett ösregn och du kör sommardäck, hade du istället haft vinterdäck hade det varit kört för de har en betydligt längre bromssträcka på blött sommarväglag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Ja, det finns åretruntdäck t.ex. Nokian weatherproof https://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-weatherproof/
Är väl framförallt bra i mildare klimat, kan nog fungera bra på västkusten och i England. Moderna åretruntdäck är bra mycket bättre än de från förr som många verkar basera sina åsikter på.
Är väl framförallt bra i mildare klimat, kan nog fungera bra på västkusten och i England. Moderna åretruntdäck är bra mycket bättre än de från förr som många verkar basera sina åsikter på.
Är de Nokian däcken för den svenska marknaden? Jag baserar mina åsikter på tester gjorda de senaste åren där man jämfört sommar och vinterdäck på sommarväglag.
Men om det finns sådana däck som verkligen funkar i vårat klimat är det förstås bra i södra Sverige
Men om det finns sådana däck som verkligen funkar i vårat klimat är det förstås bra i södra Sverige
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Jag körde på Nokian Hakka Q när jag åkte stor tung Lexus LS 400. Fungerade utmärkt för mig då, -->2004, och inte har väl däcken blivit sämre sedan dess? Tysta, inga problem med varken halka eller regn, slets dock ganska fort. Dåtidens Stockholmsvintrar var kanske inte så kalla under längre tid.
Redigerat:
Nej, det finns inga däck som fungerar från -30 till +30.
Ska ett däck vara mjukt i kyla klarar det inte sommarvärme, ett däck som klarar sommar blir knallhårt i kyla, ett för mjukt däck klarar inte att få undan vatten, et hårt däck greppat inte på snö osv. Smalnar man av intervallet till bara någon minusgrad och den enda snön som finns är lite slask kan det möjligen fungera.
Ska ett däck vara mjukt i kyla klarar det inte sommarvärme, ett däck som klarar sommar blir knallhårt i kyla, ett för mjukt däck klarar inte att få undan vatten, et hårt däck greppat inte på snö osv. Smalnar man av intervallet till bara någon minusgrad och den enda snön som finns är lite slask kan det möjligen fungera.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vi kör sedan sju år på "åretrunt-däck" dvs Mud & Snow, M&S däck, något i denna stilen:
Det skall visst vara en liten snöflinga också bredvid M&S märket för att de skall vara OK.
Kanonbra i våra trakter.
Men vi kör ju inte särskilt mycket, säkert mindre än 1000 mil/år.
Och vi slipper de ryggknäckande hjulbytena vår och höst
Har en fyrhjulsdriven Honda CR-V för övrigt, som alltid tar sig fram.
Det skall visst vara en liten snöflinga också bredvid M&S märket för att de skall vara OK.
Kanonbra i våra trakter.
Men vi kör ju inte särskilt mycket, säkert mindre än 1000 mil/år.
Och vi slipper de ryggknäckande hjulbytena vår och höst
Har en fyrhjulsdriven Honda CR-V för övrigt, som alltid tar sig fram.
Tallguy196 skrev:
Fungerar säkert bra, ända tills det där tillfället när det är däckets förmåga som fäller avgörandet om liv eller död. Fyra däck, var och en med en yta av en handflata, är det som förbinder bilen mot vägbanan. Obegripligt att man inte tänker längre utan kör med skräp.KnockOnWood skrev:
Kör jag på sltna däck eller sommardäck när det snöar, är jag väldigt medveten om det och anpassar min körstil.
Säkerhet sitter i så mycket mer än själva hårdvaran, och det är inte den sista metern som ska göra skillnad mellan olycka eller ej, den skilnaden ska göras långt innan. Och då är det inte självklart att bättre däck är säkrare.
För övrigt håller jag med om att dubbfria vinterdäck inte ska köras på sommaren och därför är de inte åretruntdäck.
Säkerhet sitter i så mycket mer än själva hårdvaran, och det är inte den sista metern som ska göra skillnad mellan olycka eller ej, den skilnaden ska göras långt innan. Och då är det inte självklart att bättre däck är säkrare.
För övrigt håller jag med om att dubbfria vinterdäck inte ska köras på sommaren och därför är de inte åretruntdäck.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
För några år sedan besökte jag ofta området runt Boston i USA. Där är vintrarna ganska lika vad vi har i Sverige.
Mina kolleger där hade inte hört talas om att man skulle byta mellan sommardäck och vinterdäck. Alla körde på alrounddäck.
Vid ett tillfälle skulle vi åka några km. på motorvägen till ett lunchställe. Väglaget såg skumt ut, var inte säker på om det var halt eller bara blött.
Killen som körde kom från Kalifornien, och hade ingen halkvana. jag konstaterade efter någon km, att det var nog inte halt, för med hans körteknik borde vi legat i diket isåfall. Så stannar vi vid lunchstället. Vi var 4 i bilen som klev ut samtidigt, i nästa ögonblick låg vi alla och sprattlade på marken. Det var så vansinnig halt att det inte gick att resa sig utan att hålla i bilen, flera av hos halkade omkull både två och tre gånger på den korta biten in till huset.
Som sagt bilen med universaldäck hade perfekt sommarväghållning på denna blankis.
Mina kolleger där hade inte hört talas om att man skulle byta mellan sommardäck och vinterdäck. Alla körde på alrounddäck.
Vid ett tillfälle skulle vi åka några km. på motorvägen till ett lunchställe. Väglaget såg skumt ut, var inte säker på om det var halt eller bara blött.
Killen som körde kom från Kalifornien, och hade ingen halkvana. jag konstaterade efter någon km, att det var nog inte halt, för med hans körteknik borde vi legat i diket isåfall. Så stannar vi vid lunchstället. Vi var 4 i bilen som klev ut samtidigt, i nästa ögonblick låg vi alla och sprattlade på marken. Det var så vansinnig halt att det inte gick att resa sig utan att hålla i bilen, flera av hos halkade omkull både två och tre gånger på den korta biten in till huset.
Som sagt bilen med universaldäck hade perfekt sommarväghållning på denna blankis.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad då skräp?Robert63 skrev:
Vi har marknadens bästa däck.
Och kör inte som idioter i maxhastighet + 29,5 km/h.
Vi tar det lugnt, och anpassar farten efter förhållandena.
För övrigt är det nog inte väggreppet som är avgörande här, utan sikten när sjöröken/dimman slår till.
Då hjälper inga däck i världen när vildsvinen kommer travande och man håller hög hastighet.
Skräp va
Det framgår inte var i landet TS kör. Jag har numera också all-round-däck och dessa lär vara sämre på sommaren och då gäller anpassad körning. Är det vinterbusväder undviker jag körning. Kör mindre än 1500/år och bor i Skåne.
Hade jag bott norröver hade jag valt andra däck.
Hade jag bott norröver hade jag valt andra däck.