Tänkte äntligen ge mig på att skifta till året runt däck på släpet så man är fri att använda det just året runt. Bilarna hemma kör dubbfritt så då skall det ju inte vara några problem att köra ett däck året runt på släpet. Vad har ni för tips på däck? Gäller typiskt hemmasläp med lövkorg som får lastas ca 600 kg.
Ja det kan du, men det är en helt annan sak. Du får inte köra med sommardäck på vintern. Du får inte heller ha sämre däck på släpet än på bilen. Finns en anledning till att året runt-däck inte är godkända här, dåliga på alla underlag.P PochM skrev:
Olagligt vill jag nog inte påstå att det är.
Köp ett par vinterdäck avsedda för Europa söder om Östersjön så fungerar de året runt här, om inga dubb är inblandade.
Detta förutsätter att man kan avstå att använda kärran när vädret är som sämst, dessa däck blir lite för hårda när det blir tvåsiffriga minusgrader.
För en kärra som används varje dag och måste kunna användas närsomhelst rekommenderar jag dubbla uppsättningar däck.
Köp ett par vinterdäck avsedda för Europa söder om Östersjön så fungerar de året runt här, om inga dubb är inblandade.
Detta förutsätter att man kan avstå att använda kärran när vädret är som sämst, dessa däck blir lite för hårda när det blir tvåsiffriga minusgrader.
För en kärra som används varje dag och måste kunna användas närsomhelst rekommenderar jag dubbla uppsättningar däck.
Lagen gäller dubbdäck inte sommar däck , så du kan kombinera sommar däck på bil dubbfritt på släp, vinter dubbfritt på bil o släp.K katho75 skrev:
Skulle kanske skrivit dubbfria vinterdäck istället så man inte förvirrar. Släpet används utanför gården ca 12 ggr per år Utspritt över året och då är det ju skönt att slippa byta mellan varven.K katho75 skrev:
Mig veterligen finns det inga året runt-däck som uppfyller dessa krav;Fotografen skrev:
Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Söder över i Sverige har man en ökad trend att köra med åretruntdäck året runt, eller dubbfria vinterdäck.K katho75 skrev:Mig veterligen finns det inga året runt-däck som uppfyller dessa krav;
Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Norröver kör dom flesta på dubbdäck om vintern så där byts det oftare till sommardäck.
Kommer en bil söderifrån med just dubbfria däck på vintern så har han ca 70% sämre broms sträcka vid vatten o isväg , vilket är en ganska hög siffra , motsvarande bromssträcka med dubbfria vinterdäck på sommaren är 15- 20% vilket är relativt lågt, men man kan köra dubbfritt året runt.
K katho75 skrev:Mig veterligen finns det inga året runt-däck som uppfyller dessa krav;
Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Vad jag vet finns det från både Vredestein, Gislaved och Continental. Gislaved är ett Continentalmärke nuförtiden har jag för mig. Sen finns det Cooper, Kuhmo och några till i lite lägre prisklass.
Jag brukar inte rekommendera dem, på bilen har jag sommardäck på sommaren och vinterdäck med dubb på vintern men på en släpkärra man kan avstå från att använda när vädret och förutsättningarna är som sämst ser jag inget hinder. Finns inga hinder i lagboken heller. Ska den kunna gå alltid så självklart dubbla uppsättningar däck.
Jo det finns visst året-runt-däck som uppfyller transportstyrelsen krav. De ska utöver M+S märkning även ha alptopp/snöflinga-märkning för att vara godkända.K katho75 skrev:Mig veterligen finns det inga året runt-däck som uppfyller dessa krav;
Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Continental AllSeasonContakt och Goodyear Vector 4 Seasons är två exempel på året-runt-däck som är godkända, och det finns fler.
Så lägg ner snacket om att året-runt-däck inte är lagliga.