Byggahus.se

Arbetsordning för badrum?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på att renoverat vårt badrum som är från 60-talet. Vi har satt våtrumsgips på väggarna och primer. Golvet ska flytspacklas och sen ska vi sätta nytt tak med spottar. Ska vi sätta upp taket först och sen kakla väggarna och lägga golvet sist? Eller i vilken ordning är det bäst att göra det?

2. O
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle börja med taket.
    När sedan tätskiktet är på plats är det ju inte så bra att gå på det. Därför skulle jag sätta klinkers så snart som möjligt. Sist väggkakel. Vet inte hur Yrkesproffsen skulle göra, men jag skulle nog köra den ordningen.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Då tänker du precis som jag.......

4. O
    Medlem Nivå 5
    Alltså inte som du skrev först?

5. A
    Medlem Nivå 1
    Ok tvärtom med kaklet och klinkersen

6. v-g
    Medlem Nivå 13
    Taket först du ska ner med takets tätskikt bakom väggens tätskikt (eller utanpå om det redan är där).

Sen golvet så du inte tappar kakel och sabbar tätskiktet där. Därefter väggarna.

"proffsen" gör väggarna först UTOM nedersta kakelraden sen golvet och till sist nedersta raden. Detta för att då kan man göra både väggar och golv samma dag om man så önskar.

Man kan även sätta väggen ända ner men då får man fogen neråt och det är inte alla (bla jag) som gillar det.

Men gör golvet först är du noga tar det ändå några dagar ;)

Glöm inte at vänta 2 dagar efter fixet är satt innan du fogar (står i bruksen).

Lycka till!

7. P
    Medlem Nivå 7
    Takets tätskikt? Tycker att man läser tråd efter tråd där det står att det inte finns några regler alls gällande taken i badrum...?

8. P
    Medlem Nivå 8
    Ska väl inte vara mer än våtrumsfärg i taket,eller?

Jag tänker då inte mer än att måla :)

9. jarlen84
    Medlem Nivå 7
    Vilken ordning ska man göra i början då?

Tänkte låna tråden och fråga, här hemma tänkte jag göra såhär:

1. Rivning
    2. Golvbrunn med kortling samt avlopp
    3. Sätta golvspån
    4. El + vvs i väggar och tak
    5. Sätta taket samt måla det
    6. Sätta väggskivor (osb + våtrumsskiva)
    7. Lägga ut armering och golvvärme
    8. Koppla in golvvärme
    9. Flytspackla
    10. Tätskikt väggar
    11. Tätskikt golv
    12. Plattsättning golv
    13. Foga golv
    14. Plattsättning väggar (utom nedersta raden)
    15. Nedersta raden på väggarna
    16. Foga väggar
    17. Koppla på toalett, blandare etc.
    18. Dörrfoder, lister och tröskel
    Ser det vettigt ut?

10. P
    Medlem Nivå 7
    Angående 10 och 11 ... Borde inte golvet läggas först och väggarna överlappas över golvets så det "rinner" ner på golvet. Annars finns ju risken att det hamnar innanför golvets tätskikt, eller?

11. Byletomten
    Medlem Nivå 1
    Välj ut ett lämpligt tätskiktsystem som du känner dig trygg med och som är godkänt, står hyllmeter här på forumet om olika varianter och hur de upplevs. Läs deras anvisningar. Brukar vara väldigt utförliga. Gissa inte!

12. jarlen84
    Medlem Nivå 7
    Helt sant, detta kommer göras i den ordningen som föreskrivs i monteringsanvisningen.

Dock borde man ju vilja sätta väggarna först så man slipper gå omkring på golvets tätskikt, men å andra sidan kan man ju ha strumpor på sig.

Sen är väl plastmattor i våtrum satta i ordningen väggar först och sedan uppvikta golvkanter över detta?

Jag tror dessutom att LIP som jag kommer köra säger att man sätter dom bara kant i kant, eftersom man sedan sätter tätningsremsa i alla vinklar och hörn. Men det måste som sagt kollas i monteringsanvisningen!

EDIT: Har nu kollat i fallet med LIP, här finns två metoder att välja på, kant i kant (ja även i golv/vägg vinkel) med tätninsremsa samt lösa "hörn" över. Alternativt med överlapp där man sätter golvfolien först och sedan överlappar med väggarna, här behövs bara de lösa "hörnen"

Redigerat 10 feb 2011 07:32
  13. v-g
    Medlem Nivå 13
    Takets tätskikt är våtrumsfärg eller liknande.

14. O
    Medlem Nivå 5
    Jarlen 84: Dock borde man ju vilja sätta väggarna först så man slipper gå omkring på golvets tätskikt, men å andra sidan kan man ju ha strumpor på sig.

Detta verkar ju lite ologiskt... Borde det i så fall vara bättre att sätta golvet först då? Sen när det sitter så kan man ju gå på det utan att sabba tätskiktet. Då kan man ju i lugn och ro sedan kakla väggarna...

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Här gällde det väl inte vid kakling och klinker utan i vilken ordning tätskikten i sig skulle anbringas.