Byggahus.se

Arbetsmiljöplan

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    Hej,

Har nyligen haft byggsamråd och då fick vi en lapp från kommunen där det står att vi som byggherre är enligt lag tvugna att upprätta en arbetsmiljöplan.

Är det någon annan som gjort det själba eller har fått en från sin husleverantör/entreprenör? Eller är det bara att ignorera?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 932 inlägg

yonna

Medlem

Re: Arbetsmiljöplan

Fixar min KA. Det är ju sånt jag betalar honom för!

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

En arbetsmiljöplan är JÄTTEVIKTIG för dig som byggherre!
    Det beror på att du enligt lagen har yttersta ansvaret för arbetarsäkerheten på ditt husbygge. Om en entreprenör slarvar och slår ihjäl sig så är det DU som blir straffansvarig!!!!
    ....om inte du i arbetsmiljöplanen skrivit över ansvaren på sådant sätt att det är andra som formellt tagit över delar av ansvaret.
    Att pula ihop en arbetsmiljöplan själv är inget jag rekommenderar. Fråga din KA eller någon annan oberoende byggkunnig om råd.

4. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Hmmm... Låter väldigt mystiskt allt ihop... Jag har en KA, och han var med på byggsamrådet ju.

Varför var det jag som fick lappen av byggnadsinspektören och inte min KA ifall det är han som ska göra det?

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Skälet till att det var du som fick uppdraget att ta fram en arbetsmiljöplan är just på grund av att det är du som är ytterst ansvarig för arbetarskyddet på ditt husbygge!
    Det ligger inte i ett normalt KA uppdrag att upprätta en arbetsmiljöplan, men KA kanske är villig att göra det (antagligen mot en extra kostnad)

Vissa entreprenörer och husleverantörer har bra arbetsmiljöplaner, men det är du som skall ansvara för innehållet och att den tas fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.