Byggahus.se

Arbetsmiljöplan

1. B
    Medlem · 7 inlägg

badbollen

Medlem
    Är det någon som vet vad som gäller beträffande arbetsmiljöplan? Jag har för mig att jag som privatperson och således byggherre måste upprätta arbetsmiljöplan över min arbetsplats.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Arbetsmiljöplan

Du har alldeles rätt för dig.
    Du som byggherre har ansvar för säkerheten på din byggarbetsplats.
    Om det händer en olycka och du inte har en vettig arbetsmiljöplan som delgivits alla berörda så ligger du pyrt till. Du kan tom. få skaka galler.

Seriösa villaproducenter har en arbetsmiljöplan som de använder sig av och då behöver du ju inte tänka på saken.

3. B
    Medlem · 7 inlägg

badbollen

Medlem

Är det arbetsmiljöverket eller kommunen som kontrollerar att man har upprättat en arbetsmiljöplan, eller det finns ingen myndighet som kontrollerar. Jag bygger ju till själv och har hjälp av bekanta men det ändrar kanske inte på någonting.

4. volvo

volvo

Medlem

Det händer att någon kommunal tjänsteman eller Byggnads gör stickprov.
    Dock brukar det oftast ske efter tips.

Om det däremot händer någon allvarligare olycka (byggarbetsplatser ÄR tungt olycksdrabbade ställen) så kan det leda till åtal om man åsidosatt personskyddet.

Det viktigaste är väl att man för sig själv och de man anlitar formulerar vilka risker som finns och vad man tänker på att göra för att förebygga olycksfall.
    Det är ju inte kul att orsaka en dödsolycka, speciellt inte om det rör sig om familjemedlem eller vän.

5. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

En arbetsmiljöplan måste man tydligen ha men om man ser till hur det går till på många byggen så inser man rätt snabbt att den knappt är värd pappret den är skriven på. Jag har själv sett snickare på byggen som hoppar som getter på bärläkt på tak som lutar 70 grader.

6. volvo

volvo

Medlem

Det är upp till varje byggherre och arbetsgivare att upplysa om vilka risker som finns på byggarbetsplatsen, hur man förebygger detta (det är här arbetsmiljöplanen kommer in) samt att tillhandahålla skyddsmateriel.
    Har man gjort detta, men arbetarna ändå inte vidtar de skyddsåtgärder som de upplysts om så är det deras eget fel om de trillar ner och slår ihjäl sig.

Jämför detta med ett körkort. Du läser teorin och bevisar genom prov att du kan reglerna som gäller. Men sedan är det upp till dig att köra i enlighet med reglerna annars kan du råka illa ut i en olycka.
    .....bara för att vissa människor med körkort kör som idioter ändå så är det lika bra att skippa prövningen för alla.
    Det är ungefär samma sak som att resonera att arbetsmiljöplaner inte behövs därför att vissa väljer att inte göra som de blir tillsagda.

7. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

En byggherre som vi på forumet ser en byggherre är en privatperson som i de flesta fall bygger sitt första hus. Hur skall denna lekman kunna göra en förteckning på samtliga risker på ett villabygge, hur skall denne kunna avgöra vilka risker som är självklara och vilka som inte är det. Exempel: Ramla inte ner från taket för då kan du göra dig illa, peta inte med fingrarna på kablar som kan vara strömförande.

När man talar med snickare som bara tycker en skyddssele är bökig kan man inte göra så mycket ändå. Samtidigt är de flesta hantverkare för villabyggen inte förstagångshantverkare och känner till de risker som finns. Vad gör då en arbetsmiljöplan för egentlig nytta?

Är det ett sätt för en myndighet att få något att göra? En möjlighet för en myndighet att kosta ännu mer pengar?

Det jag menar är att jag som byggherre för det första inte har koll på riskerna, för det andra inte har möjlighet, kunskap eller tid att tillse att de efterlevs (och det är ju ändå upp till hantverkarna själva vad de gör på ett bygge) och för det tredje hantverkarnas eget ansvar, jag har köpt en tjänst av dem, jag betalar för att slippa göra ett jobb.

8. volvo

volvo

Medlem

Just därför måste man ta hjälp av sådana som är erfarna, trots att det kan kosta någon krona.

Att lagen är skriven på detta sätt beror på att det faktiskt finns snåla husbyggare !?
    Sådana som kan tycka det är onödigt att hyra en ställning längs hela fasaden när man kan stå på en stege, eller att det känns onödigt dyrt att lägga genomtrampsskyddad plastfolie på mellanbjälklaget eftersom man kan balansera på takbjälkarna........etc.

9. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Eller att man som "duktig" byggherre fixar en säkerhetslina med tillhörande sele för snickarnas takarbete, en lina och sele som de fullständigt skiter i. ;)

10. volvo

volvo

Medlem

Då slipper du iallafall fängelse och böter om de trillar ner och slår ihjäl sig........
    :cool:

11. Hemmakatten
    Medlem · 11 881 inlägg

Anlitar man hantverkare kan man skriva in i avtalet att varje hantverkare ansvarar för sin egen arbetsmiljö. Det går också att utse en hantverkare som ansvarig för utfärdande för arbetsmiljöplan för hela bygget (om denne vill det). Annars är det så att det är du själv som till syvende och sist är ansvarig.

Vi har gjort som exemplet ovan, dvs. varje hantverkare ansvarar för sig men vi har det övergripande ansvaret. Det innebär att det tydligt är skyltat vem som är ansvarig, telefonnummer till ansvariga och berörda. Skyltar om var förbandslåda o brandsläckare finns, var byggnadslovshandlingar finns. Det finns även skyltar ute vid vägen som varnar för byggarbetsplats.

Alla hantverkare har vi gått igenom arbetsmiljö med och det finns inte en som använder hjälm eller skyddsskor... :-/

Tänk på när du bygger själv och med hjälp av bekanta att det finns ett försäkringsskydd för alla vid en eventuell olycka, tex en olycksfallsförsäkring.

12. N
    Medlem · 94 inlägg

Nybyggare_Gbg

Medlem

Två frågor mad anledning av ovanstående:

1.
    Om man anlitar en entreprenör som tar en entreprenad, är det verkligen så att man ändå skall göra en arbetsmiljöplan åt honom? Borde han inte upprätta denna själv?

Verkar helt befängt i mina ögon - hur skall byggherren kunna göra en plan för en entreprenör som åtar sig en totalentreprena t ex? Är det detta som är avsikten. Jag har inte sett något om detta i alla skrifter som finns om vilak åtgärder/förberedelser man skall göra då man skall bygga hus.

2. Någon som har ett exempel på hur en plan ser ut? Borde inte vara så svårt att skriva en "generisk" plan som alla kan ha som basunderlag. Någon osom har något att dela med sig av här på forumet?

13. P
    Medlem · 26 inlägg

paradiset

Medlem

Ja jisses, vilket pappersvänderi det börjar bli med att bygga ett hus! 3 kopior hit, offerter hit och dit, påskrifter och bankpapper fram och tebax. Det papperslösa samhället, vart tog det vägen?! :-/

Hm, ställer samma fråga, hur kan ett exempel på en arbetsmiljöplan se ut? :)
    Ska jag hitta en lösning på alla olycksfall som kan inträffa och skaffa skyddsutrustning för det med eller ska jag bara informera de som ska bygga mitt hus om vad som gäller?

Arbetsmiljöplan fixas och sen...ska det ändå inte följas utav de som snickrar ihop skiten. Låter urbota löjligt och onödigt. Trodde att arbetarna var försäkrade via sitt jobb och att iom sin utbildning/lärlingstid ha lärt sig sitt yrke och hur man hanterar verktyg, ergonomi, skaderisk mm.

Aja, får snickra ihop en arbetsmiljöplan då...*muttrar lite irriterat åt onödig pappersvändning*

Var det inte en sådan här arbetsmiljplan som vår "käre" statsminister hade glömt att fixa innan byggstart för en tid sedan? ::)

14. volvo

volvo

Medlem

Oftast gör de seriösa totalentreprenörerna det. Som vanligt får man det man betalar för.......
    Dessutom kan du som byggherre medvetet välja att snåla in på utgifter som rör säkerhet. Du kan ju också medvetet välja att anlita firmor som är dåliga på arbetsskydd. Då är lagen skriven så att du inte kan skylla ifrån dig om du är oärlig eller mer än lovligt naiv.

Jodå. Det finns många kommuner som har mer eller mindre bra exempel utlagda på sina hemsidor. Det är bara att Gooogla på.

15. N
    Medlem · 94 inlägg

Nybyggare_Gbg

Medlem

Ok, det är gjort. verkar rätt enkelt att dra ihop något m h a ett par rubriker och instruktioner. därefter kan man delegera ett rätt stor del av ansvaret till entreprenörerna (i kontrakt och i miljöplanen). Hädanefter tar jag även upp arbretsplatsen och skyddsrond på alla byggmöten och delegerar detta i protokoll till min huvudentreprenör.

hittade dessa länkar som kanske kan intressera övriga:

http://my.chl.chalmers.se/var/node/...e.bb43870a7860e5e49e24292998650704/arbmil.pdf

http://www.byggnadsarbetaren.nu/templates/bct_18.aspx?number=8315&category=21

http://www.bygg.org/files/publikationer/arbetsmiljö/Nybyggnad_2006.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.