1 863 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Arbetsmiljöansvar ideellförening
Hej. Vår bygdegård ska utföra lite byggnadsarbeten under året. Bl.a. ska arbeten på taket utföras p.g.a. fuktskada. Arbeten utförs dels ideellt och dels med snickare. Jag hävdar att eftersom föreningen är byggherre och därmed ansvarig för arbetsmiljön. Då vi avser att ha inhyrda entreprenörer på plats så krävs riktiga ställningar uppförda av certifierade ställningsbyggare (9 m) och att vi tagit fram arbetsmiljöplan och utsett Bas-P och Bas-U m.m. (Hade det bara varit fråga om ideella krafter på taket borde det räknas som privatperson och då gäller väl inte AFS:en..?)
Nu påstår dock den ena byggfirman som offererat arbetena att "sunt förnuft gäller" kring ställningar och säkerhet..
Vem har rätt? Vad gäller? Måste jag läsa massor med AFS:ar eller finns det en vettig sammanställning nånstans?
Nu påstår dock den ena byggfirman som offererat arbetena att "sunt förnuft gäller" kring ställningar och säkerhet..
Vem har rätt? Vad gäller? Måste jag läsa massor med AFS:ar eller finns det en vettig sammanställning nånstans?
Det är just sådana frågor som Bas-P och Bas-U ska hantera. Har de personer ni utsett till dessa någon kunskap erfarenhet i ämnet?
Oavsett vad miniminivån är enligt lagar och regler kan ju aldrig en entreprenör på platsen hävda en lägre säkerhetsnivå än den som stakats ut av BAS-P/BAS-U i arbetsmiljöplanen och eller säkerhetsreglerna för arbetsplatsen. Ska man jobba på en arbetsplats måste man alltid rätta in sig efter de regler som finns där (och de lagar som finns såklart)
Oavsett vad miniminivån är enligt lagar och regler kan ju aldrig en entreprenör på platsen hävda en lägre säkerhetsnivå än den som stakats ut av BAS-P/BAS-U i arbetsmiljöplanen och eller säkerhetsreglerna för arbetsplatsen. Ska man jobba på en arbetsplats måste man alltid rätta in sig efter de regler som finns där (och de lagar som finns såklart)
Nu har vi inte utsett någon Bas-P eftersom kollegorna i bygdegården anser sig vara privatpersoner i sammanhanget och inte behöver förhålla sig till lagar inom arbetsmiljö osv. Jag påstår att styrelsen har det yttersta ansvaret som byggherre och att vi i styrelsen därmed kan torska om nån gör sig illa. Hade det varit hemma hos mig själv hade jag kunnat vara lite mer pragmatisk i kontakten med entreprenörerna men i förtroendeuppdraget känns det ändå som viktigare (även om en bygdegårdsstyrelse inte är något att skryta med..)
Jag påstår alltså att ställning ska vara typgodkänd och ska byggas av certifierad personal enl Arbetsmiljöverkets lagar. Har jag rätt eller fel? Var hittar jag en bra sammanställning på vad som gäller kring byggnadsställningar för privatpersoner om man använder ställningen själv eller om man har entreprenörer som klättrar runt?
Jag påstår alltså att ställning ska vara typgodkänd och ska byggas av certifierad personal enl Arbetsmiljöverkets lagar. Har jag rätt eller fel? Var hittar jag en bra sammanställning på vad som gäller kring byggnadsställningar för privatpersoner om man använder ställningen själv eller om man har entreprenörer som klättrar runt?
Som privatperson är det mycket riktigt så att du inte behöver fundera så mycket över samordningsansvaret OM man anlitar EN entreprenör.
Så fort man anlitar två olika entreprenörer parallell på samma arbetsplats (alltså två olika kontrakt, inte underentreprenörer) så måste man vara aktiv i arbetsmiljöarbetet och hålla med arbetsmiljösamordnare alternativt avtala att en av dessa entreprenörer tar samordningsansvaret (för alla som arbetat på platsen).
Någon annan kanske kan svara på om en förening räknas som privatperson? Bara för att medlemmarna är privatpersoner så är det inte självklart att föreningen räknas som sådan. På mitt arbete arbetar många privatpersoner.
Så fort man anlitar två olika entreprenörer parallell på samma arbetsplats (alltså två olika kontrakt, inte underentreprenörer) så måste man vara aktiv i arbetsmiljöarbetet och hålla med arbetsmiljösamordnare alternativt avtala att en av dessa entreprenörer tar samordningsansvaret (för alla som arbetat på platsen).
Någon annan kanske kan svara på om en förening räknas som privatperson? Bara för att medlemmarna är privatpersoner så är det inte självklart att föreningen räknas som sådan. På mitt arbete arbetar många privatpersoner.
Det är inte samordningsansvaret som är frågan här. Frågan är vad som gäller om jag som privatperson (eller förening) =Byggherre, upplåter en byggnadsställning som används av en entreprenör. Vem bär ansvaret om någon skadar sig vid arbete från ställningen?
Mycket möjligt att det är du som tillhandahåller ställningen som åker dit på det. Samtidigt har ju byggaren möjlighet att vägra använda ställningen om de inte anser att det håller måttet.
I din ursprungsfråga lät det dock som att du/ni som byggherre hade högre krav på ställningen än vad entreprenören har.
Jag ville bara peka på att entreprenören aldrig hävda att dom kan sänka säkerheten till en lägre nivå än den som byggherren med hjälp av sina bas har fastställt. I så fall kan ni begära arbetsstopp och skicka hem entreprenören.
Eller missförstod jag vad den ena byggfirman menade med "sunt förnuft"?
Vilken (in)ställning har de andra byggfirmorna ni pratat med?
I din ursprungsfråga lät det dock som att du/ni som byggherre hade högre krav på ställningen än vad entreprenören har.
Jag ville bara peka på att entreprenören aldrig hävda att dom kan sänka säkerheten till en lägre nivå än den som byggherren med hjälp av sina bas har fastställt. I så fall kan ni begära arbetsstopp och skicka hem entreprenören.
Eller missförstod jag vad den ena byggfirman menade med "sunt förnuft"?
Vilken (in)ställning har de andra byggfirmorna ni pratat med?
Tack för era svar. Jag vill följa lagen men har svårt att få reda på exakt vad som gäller. Entreprenören påstår att det är "sunt förnuft" som gäller, jag tror att han har fel. Jag får ringa Arbetsmiljöverket helt enkelt.
Moderator
· Stockholm
· 53 278 inlägg
"Sunt förnuft" kommer man inte långt med om det blir en olycka som sedan hamnar i rätten.
Sedan är det en annan femma att sannolikheten att det hamnar i rätten, även om man kör med helt obefintlig säkerhet är väl inte så stor.
Sedan är det en annan femma att sannolikheten att det hamnar i rätten, även om man kör med helt obefintlig säkerhet är väl inte så stor.
Klicka här för att svara