Byggahus.se

Arbetsmiljöansvar - hjälp!

1. J
    Medlem · 3 inlägg

Jengu197

Medlem
    Vi ska bygga ett fritidshus med delad entreprenad och har fått startbesked.

Trots ihärdigt googlande har jag svårt att förstå exakt vad jag ska göra och - om vi ska vara ärliga - om det är skillnad på teori och praktik.

Jag är alltså byggherre med flera entreprenörer och har därmed arbetsmiljöansvar. På arbetsmiljöverkets webbplats framgår att jag ”måste då utse ett företag eller en person till byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P). Du måste också utse någon annan, samma företag eller samma person till byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av arbetet (BAS-U). Bygg- arbetsmiljösamordnarnas uppgifter är att samordna arbetsmiljöarbetet så att risker för ohälsa och olycksfall förebyggs. Förmodligen måste också en arbetsmiljöplan göras eftersom bygget innebär vissa risker.”

Min fråga är om jag
    1) kan ex ”utse” min sambo till dessa roller och sedan ansvarar han för att ta fram arbetsmiljöplan och hålla den uppdaterad? Är det good enough, så att säga?
    2) Vet ni hur, eller om, detta kontrolleras utöver att det enligt kontrollplanen ska finnas arbetsmiljöplan?

Kan tillägga att det naturligtvis är viktigt med arbetsmiljö o säkerhet men samtidigt är det ett litet bygge där vi ska göra en hel del själva så vi vill ju också att det ska vara en rimlig nivå.

Tack på förhand!
    /Jenny

2. Peter_Henry
    Allvetare · Uppsala · 188 inlägg

Peter_Henry

Allvetare
    Det är något du kan göra, dock så om något inträffar så kommer dom fråga efter kompetens för personen som är bas-u, sen kommer dom även kika vad bas-p har för kompetens.

Att tänka på när ni har delad entreprenad är att allt är lugnt så länge inget händer. Men trillar någon ner från ställningen (ett exempel) så är den icke godkänd eller besiktad innan bruk så ligger även det under ert ansvar.
    Att få fram en arbetsmiljöplan är tämligen enkel, tänk på att få med alla risker och era lösningar för att ha förhindrat det.
    Finns onlinekurser för ett par tusenlappar för att förstå det bättre

Kan vara bra att veta att som bas-p/u så är man personligt ansvarig

3. john68
    Husägare · 920 inlägg
    Normalt sätt brukar det företag/verksamhet som har störst/mest omfattande verksamhet i en lokal eller på ett bygge, vara den som tar det samlade/övergripande arbetsmiljöansvaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.