Hej, ska isolera mitt garagetak

Ca 2,7m vid takfot och 5m i nock ( 4,5m underkant limträbalk)
Längden är ca 8meter.

Hur ska man arbetsmässigt göra detta bäst?

Ställning (har en haki), rullställning eller hyra en saxlift?

Det som ska göras är att sätta skivor för luftning mot yttertak, plasta och sätta glespanel.
Tanken är sen att fylla med lösull ifrån firma.

Tacksam för tips, placering av ställning etc så man inte behöver flytta runt ställning för många gånger.

• Interiör av ett garage under renovering med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låna hakihjul o kör runt en sektion ställning om golvet är någorlunda fritt, blir en bra arbetsplattform och jobba ifrån.

J Joak skrev:
Låna hakihjul o kör runt en sektion ställning om golvet är någorlunda fritt, blir en bra arbetsplattform och jobba ifrån.
Skulle funka, bra idé.
När man plastar så kanske man behöver vara på minst 2ställen samtidigt o spänna upp för att slippa onödiga skarvar på längden 🤔
Får klura lite till.

Mät upp 250 cm från hammarbandet vid gavlarna o slå en linje emellan. Sen följer du linjen med plastkanten o stiftar längs taket, innan du jobbar nedåt och spänner upp plasten.

J Joak skrev:
Mät upp 250 cm från hammarbandet vid gavlarna o slå en linje emellan. Sen följer du linjen med plastkanten o stiftar längs taket, innan du jobbar nedåt och spänner upp plasten.
Låter som en rimlig metod, kommer att behöva ett lager till med plast uppåt sen men då räcker förhoppningsvis det, den är väl 2,7m bred om jag inte minns fel?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Synd att du inte la en våd med plast på nockbalken innan takstolarna , det underlättar lite när det ska tejpas ihop vid nock.

J Joak skrev:
Synd att du inte la en våd med plast på nockbalken innan takstolarna , det underlättar lite när det ska tejpas ihop vid nock.
Förstår vad du menar
Man får väl tejpa mot limträbalken och sen fixera med glespanel som låser plasten tänker jag?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J jbak skrev:
Förstår vad du menar
Man får väl tejpa mot limträbalken och sen fixera med glespanel som låser plasten tänker jag?
Alternativt lägga en bit plast i varje takstolsfack över limträt och tejpa ihop med plasten neråt på varje sida

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.