Byggahus.se
Jag har haft flertalet visstidsanställningar hos arbetsgivare x. Jag blir erbjuden korta förlängningar som löpt på i nu 4 år. Jag måste skriva på ett papper, en klausul i et fackliga avtalet, där jag avsäger mig fast anställning.

Nu har jag tackat nej till förläning, då jag tycker arbetsvillkoren är för stressande, och dålig lön. Min chef vill att jag mejlar henne att jag tacket nej till förlängning. Jag ringde upp henne och frågade om jag kan slippa, och föreslog att nuvarande avtal för löpa ut och sen så säger ingen av oss något mer.

Varför är det så viktigt för arbetsgivaren att jag måste ha mitt ord att jag tacket nej till förlängning? Har det med något med LAS att göra? Kan det bli problem för arbetsgivaren om de får in någon ny efter mig? Vad händer om jag vägrar skicka detta mejl?

Kruxet är att jag vill ju ha fina betyg från min chef, och inte börja tjafsa nu. För mig innebär det troligen 5 dagars a-kassa-straff för att jag avsäger mig möjlighet för mer jobb, och detta kan jag ju ta - men slipper helst.

Jag kommer i vilket fall få ett intyg från löneavdelningen, som jag sen skickar till arbetsförmedlingen om jag blir helt arbetslös sen. Och på det intyget bör det bara stå datum, och inga orsaker till varför jag slutat.

Följdfrågan blir också; hur vet a-kassan hur jag avslutat mitt jobb? ...det är skillnad på att ett anställningsavtal löper ut, och att jag säger upp erbjudande om förlängning. Hmmmm. Många frågor.

Om du har ett visstidsavtal finns det redan en tidsbegränsning på det och när den löper ut avslutas per automatik avtalet. Varken du eller arbetsgivaren behöver göra något.

Jag kan inte se att det kan användas för något "hemskt" om du svarar per mail att du inte är intresserad av förlängning av befintligt avtal eller intresserad av att teckna nytt avtal med arbetsgivaren.

Arbetsgivaren har heller inget krav eller bevisbörda för att avsluta avtal, eller om du väljer att inte förlänga det.

Det kan ju vara så att arbetsgivaren inte helt förstår/kan reglerna och är rädd för att du sen kräver nytt avtal om de inte får "skriftligt" från dig att du inte vill fortsätta.

Vill du, som du skriver, hålla en god relation så skadar det inte att du formulerar dig som att du inte vill jobba vidare efter att befintligt avtal löpt ut enligt den tidsangivelse som finns på avtalet.

Du borde egentligen ha blivit inlasad efter 2 år. Såna här anställningar är inte riktigt OK, och arbetsgivaren känner väl det på sig. Det ska ju dock vara om du skulle få för dig att driva något mot dem, och de vill väl stilla både den risken och sitt eget dåliga samvete på en och samma gång. Det som kan hända är att du har rätt till anställning om de nu söker någon ny. Men det spelar ingen roll om du har tackat nej till förlängning eller inte av din tidigare tjänst.

Tillägg:
Det du skulle kunna göra är att skriftligen tacka nej till ytterligare visstidsanställning. Sedan om de utlyser en tillsvidareanställning med samma arbetsuppgifter så söker du den och hävdar förtur mha LAS. Det under förutsättning att du vill jobba där och inte är rädd för dålig stämning. Det rätta är dock att du för länge sen ska erbjudas fast jobb.

Redigerat:
Följdfrågan blir också; hur vet a-kassan hur jag avslutat mitt jobb? ...det är skillnad på att ett anställningsavtal löper ut, och att jag säger upp erbjudande om förlängning. Hmmmm. Många frågor.
det beror på vad din arbetsgivare på ditt arbetsgivarintyg,står där att du tackat nej till mer jobb så riskerar du ca 50 dagar karens på a-kassan
arbetsgivarintyg-1.jpg (1052×1495) (vismaspcs.se)

Ja, under vissa speciella omständigheter kan du få a-kassa vid egen uppsägning. För att kunna få ersättning om du säger upp dig själv gäller det att du har giltiga skäl till din egen uppsägning. Har du inte giltiga skäl blir du avstängd från a-kassan i 45 ersättningsdagar, och därefter inleds din a-kassaperiod med sex obligatoriska karensdagar.
Referens: www.a-kassa.se/vanliga-fragor/a-kassa-vid-egen-uppsagning

Du ska inte svara. Finns absolut inga krav från din sida att svara och tacka nej. Det gör arbetsgivaren här bara för att ha sitt på det torra och slippa erbjuda dig en tillsvidareanställning, då du egentligen borde vara in-LAS:ad nu som Emma skriver (lite beroende på hur stor omfattning du har arbetat - läs på här och se vad som gäller för dig https://st.org/rad-och-stod/anstallning/anstallningstrygghet/inlasning-och-utlasning)

Om du har ett kontrakt med allmän visstidsanställning så bör där finnas ett slutdatum, och därefter upphör din anställning och du är arbetslös och inga karensdagar. Om du tackar nej finns ju som sagt risken med 45 avstängningsdagar från a-kassan.

Hade jag varit du så hade jag förhandlat lite och bett om att få ett skriftligt betyg/omdöme först innan du skriver/svarar något.

Visstidsanställningar kan bita arbetsgivaren. För en del år sedan hade vi en kille som gjorde examensarbete (elektronikkonstruktion i den högre skolan). Var meningen att han skulle få anställning efter examen.
Men just då höll firman på med uppsägningar på en annan ort. Och helt annan personalkategori. Men ville inte ge tillsvidareanställning. Erbjöd istället projektanställning i tre månader, sedan skulle det gå att anställa. Den förlängdes med en månad dagen innan den gick ut. Sedan med två veckor osv. Detta pågick, ”nu är det nästan klart vi förlänger med tre dagar”, och igen…

Så en fredag, sista dagen på projektanställningen. Nu är det klart du kan börja ”på riktigt på måndag.
Nej jag börjar som forskarstuderande på xxx. Forskningsinstitut. Chefen blev helt förbluffad, mmmen du har ju uppsägningstid. Det är ju en projektanställning som går ut idag.
Under detta samtal stod en av mina kolleger bakom chefen med ett stort leende. Han arbetade 50% hos oss och 50% på institutet ifråga.
Det var ett mycket hårt slag för vårt pågående projekt att han slutade, men helt rätt. En optimering som han höll på med kunde inte slutföras, vilket höjde tillverkningskostnaden med 100kr, 10 milj. tillverkade enheter… Tack vare det så kom produkten aldrig upp i den förväntade volymen på 10milj.

Varför är det så viktigt för arbetsgivaren att jag måste ha mitt ord att jag tacket nej till förlängning? Har det med något med LAS att göra? Kan det bli problem för arbetsgivaren om de får in någon ny efter mig? Vad händer om jag vägrar skicka detta mejl?
Ja som du misstänker är det Las som spökar. Du är antagligen redan fast anställd om du nu arbetat fyra år på arbetsplatsen.
Kruxet är att jag vill ju ha fina betyg från min chef, och inte börja tjafsa nu. För mig innebär det troligen 5 dagars a-kassa-straff för att jag avsäger mig möjlighet för mer jobb, och detta kan jag ju ta - men slipper helst.
Du kan få en månads strafftid då det räknas som att du sagt upp dig själv... Detta enligt min A-kassa då jag gick i dom tankarna. Vet att regelverket kan stipulera längre strafftid än så

Jag kommer i vilket fall få ett intyg från löneavdelningen, som jag sen skickar till arbetsförmedlingen om jag blir helt arbetslös sen. Och på det intyget bör det bara stå datum, och inga orsaker till varför jag slutat.

Det kommer att framgå av ditt arbetsgivarintyg hur du slutat och om du blivit erbjuden förlängning.

Jag tycker det hela låter som om din arbetsgivare försöker runda LAS. Fråga facket.

det beror på vad din arbetsgivare på ditt arbetsgivarintyg,står där att du tackat nej till mer jobb så riskerar du ca 50 dagar karens på a-kassan
arbetsgivarintyg-1.jpg (1052×1495) (vismaspcs.se)

Ja, under vissa speciella omständigheter kan du få a-kassa vid egen uppsägning. För att kunna få ersättning om du säger upp dig själv gäller det att du har giltiga skäl till din egen uppsägning. Har du inte giltiga skäl blir du avstängd från a-kassan i 45 ersättningsdagar, och därefter inleds din a-kassaperiod med sex obligatoriska karensdagar.
Referens: www.a-kassa.se/vanliga-fragor/a-kassa-vid-egen-uppsagning
Det stämmer inte. I mitt fall avslutar jag inte ett anställningsavtal, utan jag tacker nej till att skriva ett nytt. Det är två helt olika saker. Så jag riskerar 5 dagars avstängning från a-kassan. Säger jag nej till ytterligare jobberbjudande så tror jag nästa straff blir 10 dagars ersättningsbortfall.

Det stämmer inte. I mitt fall avslutar jag inte ett anställningsavtal, utan jag tacker nej till att skriva ett nytt. Det är två helt olika saker. Så jag riskerar 5 dagars avstängning från a-kassan. Säger jag nej till ytterligare jobberbjudande så tror jag nästa straff blir 10 dagars ersättningsbortfall.
Det är helt korrekt (med 5 dgr alltså). Förutsatt att arbetsgivaren meddelar a-kassan, dvs skriver det i arbetsgivarintyget...

Ska man vara krass så kanske du bör fundera över hur pass bra möjligheter du har att få ett annat jobb med bättre villkor än det du redan "har", innan du bestämmer dig för att sluta..

Det är ju enklare att få ett nytt jobb när man redan har ett, och är du öppen och ärlig mot din nuvarande arbetsgivare om att du söker andra jobb på grund av de anledningar du nämner så tror jag inte de kommer att ge dig dåliga referenser bara "för att"...

Det är helt korrekt (med 5 dgr alltså). Förutsatt att arbetsgivaren meddelar a-kassan, dvs skriver det i arbetsgivarintyget...

Ska man vara krass så kanske du bör fundera över hur pass bra möjligheter du har att få ett annat jobb med bättre villkor än det du redan "har", innan du bestämmer dig för att sluta..

Det är ju enklare att få ett nytt jobb när man redan har ett, och är du öppen och ärlig mot din nuvarande arbetsgivare om att du söker andra jobb på grund av de anledningar du nämner så tror jag inte de kommer att ge dig dåliga referenser bara "för att"...
Det är här kärnan till min fundering är. Jag vill ju inte att a-kassan ska få veta att jag tackat nej till förläning. Och förhoppningsvis står det inget om detta i arbetsgivarintyget.

Möjligheter till annat jobb är en annan tråd :) men tack för omtanken. Jag tror inte heller arbetsgivaren kommer ge mig dåligt betyg för att jag avsäger mig förläning av jobb med dåliga arbetsvillkor.

Mejl idag skickat till chef - om det hon bad om - Dock mer nyanserat - där jag förklarar varför jag tackade nej till förlängning. Jag hade ingen skyldighet alls att behöva göra detta, men vill hålla god relation för att få bra betyg.

Sen vet jag inte hur hen kommer ta det att jag beskriver mina arbetsvillkor som dåliga, men låg lön. Men hen har tidigare uttryckt sig att min anställning/lön inte är värdig, så jag bör ha hen på min sida. Dock är det hens chef som är den som sitter på makten - men det är en annan femma.