Hej alla händiga,

till våren börjar det bli dags att byta avloppsrör+servis från huset till gatan. Funderar på att gräva och lägga rören själv men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Slipper bila upp bottenplattan i källaren, behöver bara byta från pannrum till gatan.

- När man väl grävt och rensat bort de gamla rören (avlopp + servis), antar att man skall ha dräneringsmaterial (bärlager, stampat?) under rören för rätt lutning mm. Gissar att man inte bara lägger ner dem (med rätt lutning) i jorden...?
- Markduk , hur var ?
- Servis ledningen ovanför avloppsröret (lagt i dräneringsmaterial?)
- Ska man ha spolbrunn (hur funkar det eg) eller andra grejer förutom rören?
- Avloppsröret: material ? cementrör, plast...??
- Servisledning, material? Cu antar jag...?
- Tips på böcker el dyl om just byta av markrör..

Tacksam för svar.
/Jörgen

Gräv inte djupare än nödvändigt så är det stampat och klart, lägg det nya röret i samma ränna som det gammla.
Lite sand runtom för att inte stenar ska ligga direkt mot röret.

Markduk?
Servisen (vatten) i samma grav under, bredvid eller ovanpå, behöver inget "fall" lite sand runtom.
Spolbrunn är väldigt bra om det är längre sträckor eller en böj på ledningen, kan räcka med ett 110 rör upp till marknivå.
Avloppsrör av plast, 110 mm räcker för en villa, ingen fördel med grövre.
Vatten ledning, svart plastslang, PEM

Skit i böcker, forum finns ju.

Prototypen

Hej,

tack för ditt svar.

Några frågor till dock.
- ränna ? Menar du rännan som det gamla röret ligger i? Alltså "jord-avtrycket" som blir som en ränna när man tagit upp gamla röret ?
- som jag tolkar ditt svar så är det i princip bara att lägga ner nytt avlopssrör + vattenslang på ett hyfsat stampat "golv" och fylla med sand närmast rören och sen bara fylla med fyllnadsmassan...

Har inte pratat med kommunen än, men jag antar att jag fixar rör + slang så att de når till kommunens anslutning och de ansluter själva. (ca 2meter från tomtgräns till anslutning gatan).

Verkar ju inte vara speciellt svårt...:-)

MVH/J

Det är nog helt rätt uppfattat.

Protte

Hej!

Jag har bestämmt mig för att isolera, dränera samt byta servisledning i februari i år. Tänkte göra jobbet själv med lite hjälp.
Prata med kommunen dom har kartor där du (oftast) kan se både ledningssträckan på tomten samt dess djup. Om du upplyser om dina planer kanske dom kan göra lite annat grävarbete samtidigt om det är gamla anslutningar som dom kanske vill byat ut på deras sida.

Det jag bl a funderar på är hur kopplingen görs i gatan av (svart PEM-slang 32 , PN10). Huset är sedan 1930 och inkopplingen til vatten skedde runt 40-talet.

/
Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.