mattiasw skrev:
Hjälp mig välja!

Skall jag ta WorkMax 3000 (eller Zoom Magnum 1000 som det kallas n) från Clas Ohlson á 998, eller

Wolfcraft Master 800, eller

Ett Festool MFT 800 á 3700:-

Det mesta luta väl åt WorkMax i dagsläget. Festool kanske på sikt.
Har du, eller skall du skaffa dig Festoolgrejer, t.ex. sänksåg? I så fall blir det väl Festool MFT på sikt. Då blir det billigare att skaffa MFT med en gång, och spara 998 kr på Clasohlsonbordet.

Personligen tycker jag att MFT är för lågt. 97 cm är bra arbetshöjd för mig. Jag byggde ett eget arbetsbord med hål som på MFT, rätt höjd och storlek och en näve Festooltvingar som passar i hålen.

Jag postar en bild någon gång när jag hittar laddaren till kameran.

mattiasp skrev:
Har du, eller skall du skaffa dig Festoolgrejer, t.ex. sänksåg? I så fall blir det väl Festool MFT på sikt. Då blir det billigare att skaffa MFT med en gång, och spara 998 kr på Clasohlsonbordet.

Personligen tycker jag att MFT är för lågt. 97 cm är bra arbetshöjd för mig. Jag byggde ett eget arbetsbord med hål som på MFT, rätt höjd och storlek och en näve Festooltvingar som passar i hålen.

Jag postar en bild någon gång när jag hittar laddaren till kameran.
Hej

Har du hittat och laddat kameran, för jag är lite nyfiken på skapelsen.

MFT/3 är ett bra bord, men som mattiasp skriver i lägsta laget om man är lång. Har lagt under lite grejer nu så det blir typ 100cm och det fungerar rätt bra. Eg. behöver det väl vara en kryssad ram eller så men det får bli på sikt. Ev. i kombination med hjul.

Mr Handyman skrev:
MFT/3 är ett bra bord, men som mattiasp skriver i lägsta laget om man är lång. Har lagt under lite grejer nu så det blir typ 100cm och det fungerar rätt bra. Eg. behöver det väl vara en kryssad ram eller så men det får bli på sikt. Ev. i kombination med hjul.
Sneglat på ett sånt men för mig så tycker jag 4-5000+moms är lite i värsta laget

ppalm skrev:
Hej

Har du hittat och laddat kameran, för jag är lite nyfiken på skapelsen.
Jag har till och med skaffat en ny kamera, så nu kan jag fotografera bordet. Jag skall försöka att hinna under veckan.

Toppen mattiasp

Hittade en bild på en bänk som jag kunde tänkt mig dock ca 2000:-
Lite låg dock b1070xd750xh835mm
Får nog göra en själv.

Edit: Hittade att bordet är även en VVS bänk Ridgid Matador Luna har den oxo

• Images%2f25658.jpg
Redigerat:
Fast det som är så smutt med MFT'n är ju bla hålen i bordet som festo tvingarna passar fint i. Och profilerna som också saker enkelt kan fästas i. Nu då jag hållit på med mina ledstänger har MFT'n varit en absolut nödvändighet för att praktiskt och enkelt kunna fästa en ledstång för bearbetning utan att bordet antingen tippar eller att fastsättningen kräver en massa speciallösningar.

Skulle nu inte kunna klara mig utan ett MFT då det är så himla praktiskt, värt varenda sekin. Efter inköpet av MFT'n så tog det inte länge innan jag sålde min Wolfcraft till min kompis. En wolfcraft som funkat kanonbra förutom att det är bra mycket ostadigare än ett MFT bord.

Om jag skulle skaffa ett till bord så skulle jag antingen köpa ett till MFT eller försöka göra en ram för en skiva. Jag har ett LR-SYS kit och det gör det busenkelt att tillverka en MFT skiva med hålen perfekt placerade.

Här kommer några bilder. Skivan är av 16 mm MDF med 20 mm hål för tvingarna.

• DSC_1310.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1311.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mattiasp skrev:
Prsonligen tycker jag att MFT är för lågt. 97 cm är bra arbetshöjd för mig.
Jag byggde på mitt MFT med extraben till 96 cm.
Nu slipper man stå som Quasimodo gör i ringaren i notre dam.

Är det bara jag som inte får upp mattias bilder?

Nej, jag får inte fram dem heller. Trodde en moderator kunde förhandla sig till extra diskutrymme för bilder (om det nu är där skon klämmer).

Ha, precis vad jag funderar på mattias! Hur är att ha fräsmodulen separat från CMS-benen?

Har funderat på att göra som du med en CMS-modul! Är det där den äldre varianten utan lyft eller?

Mr Handyman skrev:
Har funderat på att göra som du med en CMS-modul! Är det där den äldre varianten utan lyft eller?
Va? Finns det en sådan uta lyft? Jag har en gammal med FESTO i blått, den har lyft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.