Byggahus.se

Arbetsbänk/vedförvaring

336 läst  3 svar

1. I
    Medlem Nivå 2
    Vet inte riktigt vart jag ska placera frågan, men det är ju tryckt virke så jag chansar här.

Bygger en rejäl arbetsbänk i trädgården som jag under vintertid tänkte ha som ett litet vedförråd nära ytterdörren.

Har klurat en del på själva bänkskivan dock,
    den skall ju gärna både vara snygg och samtidigt skydda veden under.

Helst vill jag lägga en trall ovanpå. Grövre dimension längsgående för snygg effekt mot de klenare tvärsgående på hyllplanet under. Men går det att få hysat tätt? Kan jag kanske spika fast byggplast som täcker innan jag lägger trallen?

Det mer praktiska alternativet är väl en formplyfa på, men det bär emot estetiskt.

Några förslag?

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 11
    Trallen kommer att krympa och läcka. Jag hade provat med plasttak med mycket litet fall under trallen.

3. Stiftet
    Självbyggare · Nivå 5
    Vilken fin bänk du har gjort! Antar du bara skall ha ved där på vintern? I så fall hade jag byggt skivan av plank och haft en formsydd presenning på vintern. Vad för slags arbete skall du göra på bänken? Rostfritt eller zinkplåt eller tom. betong funkar, om det är ”smutsiga” jobb. Är det snickeri så är väl trä bäst.

4. I
    Medlem Nivå 2
    Tack! Det fick bli lite improvisation idag, fick en vedleverans lite tidigare än beräknat.

Lade en plastplåt under trallen - blir det alltför mycket vatten som ligger kvar så får jag plocka bort den till våren och klura ut något nytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190908_155714.jpg

IMG_20190908_172301.jpg

Sen satte jag staketribbor runt för att dölja plasten. Satte även staketribbor som stöd för veden undertill.
    IMG_20190908_175516.jpg

Och sen lassa i tre rader med ved
    IMG_20190908_191113.jpg

Och grabben kommer nog leka en massa både på och under när den så sakteliga töms
    IMG_20190908_200029.jpg

Ja, den får bli förråd på vintern. Tänkte sätta till några rejäla hjul på den till sommarn så att den kan användas till snickerier, trädgårdpill, plantering, matlagning, allmän avlastning. Ölhållare?

Tröttnade på att leta skruv och annat i gräsmattan.

För övrigt mitt första snickeriprojekt!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka