Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Arbetsbänk i aluminiumproiler

1. Anders 1920-tal
    Medlem · Karlskrona · 209 inlägg

Anders 1920-tal

Medlem
    Funderar på att bygga en arbetsbänk i aluminiumprofiler (Bosch rexroth) med lite Festool mft stuk.

På youtube hittade jag en intressant video med en kille som byggde en arbetsbänk med aluminiumprofiler.

Det som särskilt intresserade mig var hur profilerna sattes ihop med något typ av vinkelbeslag, på så sätt skulle man ju undvika att borra i profilerna...

Så till min fråga: vet någon var man får tag i dessa? Och isf sådana som passar till profiler kompatibla med Bosch rexroth 45x45?

Och tror ni att det blir tillräckligt stabilt med dessa beslag jmf med att borr?

Länk:

2. jac
    Medlem · Skåne · 3 340 inlägg

jac

Medlem
  3. Hedens
    Verktygstokig · stockholmslän · 309 inlägg

Hedens

Verktygstokig
  4. Anders 1920-tal
    Medlem · Karlskrona · 209 inlägg

Anders 1920-tal

Medlem
    Ser fint ut! Men du har inte något tips på var man kan få tag på vinkelbeslagen?

5. S
    Medlem · Uppsala · 1 365 inlägg
    • Laddar…
  6. Hedens
    Verktygstokig · stockholmslän · 309 inlägg

Hedens

Verktygstokig
    Detta va en slump faktiskt.
    Detta är underredet till Ikeas nya soffa Dixon i samband med en fotografering hade jag möjlighet att hämta hem det.

Men tänker att allt går att beställa som reservdelar från Ikea?

Ska bli min mobila bänk tänker jag.

• Laddar…
  7. K
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

kimpano

Medlem
    Har själv handlat av www.Alucon.se Supernöjd med både priser och servicen s

8. B
    Medlem · Skåne · 6 inlägg

Brandt

Medlem
    Jag byggde ihop denna bänken för några år sedan, av ett skrotat maskinstativ som jag demonterade på jobbet. Profilerna är Items variant, där gavlarna är byggda med 80x80mm profiler och tvärprofilen mellan gavlarna är 80x40mm. Allt är sammanfogat med hjälp av Items automatförbindningsatser och några enstaka vinkelfästen. Skivorna är limträskivor som är inhandlade på nåt byggvaruhus, där nedre är ca 12-14 mm tjock o agerar typ skitsamlare för tillfället, o den övre skivan är modell rejälare på ca 40mm tjocklek. Stöddigt o bra blev det iallafall. I efterhand har jag byggt en mindre hylla, även den i aluprofil, som sitter på främre högre benet, där min domkraft bor. Fördelen med profilsystemet är enorm, då man slipper borra o gänga för o fästa detaljer på bänken, räcker med spårmuttrar o skruv så sitter det som berget.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.