Hej alla,

Ny på Forumet (som skribent, har läst mycket). Tänkte dela med mig av mitt vårprojekt, att bygga en arbetsbänk till garaget i vår (för oss) nya villa. Är helt novis och därmed blir inte konstruktionen avancerad utan enkel men, vad jag beräknar, stabil. Bygget blir i vanliga träreglar primärt i dim 45x70 och med en hylla under med dim 45x45. Som skiva tänker jag en tjockare spånskiva som jag sedan sluter in med lister, spacklar, målar och slutligen lägger några lager båtlack över för att få en bra hård yta. Hyllan i masonit eller liknande. Jag tänkte sätta ett skruvstäd med genomgående bult på bänken (inte med i ritningen eller den initiala byggplanen).

Jag har ritat en enklare ritning som inte är helt skalenligt då jag saknar ett bra ritverktyg. Jag har skrivit ut tänkta mått samt en lista på material. Än så länge är det på rit/planeringsstadiet och jag kommer att uppdatera löpande med bilder kring byggets framskridande. Tyvärr så har vissa andra saker prio (typ lägga golv och måla om på övervåningen) så själva byggandet av denna pjäs börjar tidigast när det är klart. Under tiden tar jag gärna emot feedback på konstruktionen. Bänken kommer användas till allmänt garagearbete med cyklar, gräsklippare och fix som hör huset till. Garaget är ett stort varmgarage som är anslutet till huset via tvättstugan.

Så följ med om det är av intresse! :)

• Enkel ritning av en arbetsbänk med dimensioner och materiallista, planerad för garagearbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Rundqvist och 2 till
  • Laddar…
Ska bänken användas till något snickeri också?

Vad för saker har du tänkt spänna fast i skruvstädet?

Finns det någon möjlighet att skruva fast bänken mot väggen?

Som jag skrev så är det tänkt som en allmän arbetsbänk för cykelmek, enklare snickerier, hushållsfix och reparationer.

Skruvstädet för att fixera div som dyker upp. Är inne på att förstärka skivan vid skruvstädet, men det är som sagt tänkt till senare.

Det finns möjlighet att skruva fast i väggen, men det är inte min plan då jag kommer vilja kunna möblera om.

nedan är bilder på garagets insida. Tänker mig bänken mot väggen in mot förrådet. Bredvid har jag en lagerhylla.

• Tomt garage med vita plattor på golvet, vit garageport och öppen dörr till förråd.
    Skapa konto
  • Tomt garage med klinkergolv, vitgråa väggar och förrådsdörrar, potentiell plats för arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Tomt garage med kakelgolv, elskåp och en inre dörr, föreslagen plats för arbetsbänk.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Ok, nu börjar det hända grejer. Virket inhandlades i förra veckan och i morse satte jag sågen i det för att under ett par tre timmar ikväll skruva och limma ihop själva stommen.

Då jag endast har en sticksåg blir sågsnitten inte helt räta (mot en kap med sågklinga). Det gör att bänken blir lite skev på sina ställen, men inget som ska påverka helheten.

Nästa steg blir att välja och montera bänkskiva samt hyllskiva. Därefter lite finlir och färdigställande.

Glad påsk!

• Virke upplagt på ett golv i förberedelse för att bygga en trästomme.
    Skapa konto
  • En person använder en sticksåg för att såga trävirke vid ett bygge, med verktyg och material i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Obehandlad trästomme för bänk med skruvade och limmade plankor framför en lamellgardin.
    Skapa konto
  • En omålad trähörnbänks stomme av reglar ihoplimmad och ihopskruvad, något skev, i ett verkstadsrum.
    Skapa konto
  • Delvis ihopskruvad trähörnbänkstomme med ojämna sågar och metallvinklar, i ett rörigt hobbyrum.
    Skapa konto
  • Trästomme till möbel under konstruktion med synliga skruvar och lim, lite skev på grund av sågning med sticksåg.
    Skapa konto
  • Nybyggd träskelett till en bänk i ett verkstadsrum med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Skapa konto
  • Obyggd träbänks stomme handgjord med sticksåg, placerad i ett verkstadsrum med verktyg och cykel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Obyggd trästomme till en bänk placerad i ett verkstadsutrymme.
    Skapa konto
  • Halvfärdig trästomme till en hemmagjord bänk, med synliga skruvar och lim, inomhus.
    Skapa konto
Hallonbåten
Sätta skivor eller snedsträva gavlar och baksida kan behövas.

Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Sätta skivor eller snedsträva gavlar och baksida kan behövas.
För att få stabilitet? Jag har faktiskt svårt att tro att det behövs. Bänken är mycket stabil i sin nuvarande konstruktion faktiskt. När jag sen får på bänkskivan bör det räcka för ganska hårdhänt arbete.

Bänkskivan gör inte mycket för stabiliteten. Du verkar ha förbundit med plåtvinklar samt skruvat i ändträ. Plåtvinklar erbjuder en viss inbyggd elasticitet och att skruva i ändträ är inte optimalt. Om/när bänken utsätts för krafter i längdsriktningen eller tvärs är det risk att skruvarna i ändträet gnager upp sina håll och plåtvinklarna börja svikta. Då har du en ranglig bänk.

Jag skulle definitivt följa tidigare råd och sätta skivmaterial, helst plywood, på gavlar och bakre långsida. Krysstag funkar också bra.

//Ronnie

Känslan i bänken är just nu mycket stabil, men jag har varken teoretisk eller praktisk erfarenhet och förkastar inte några förslag/synpunkter. Jag har en del virke över så det kan bli ett gäng tvärgående reglar med för att vara säker. Vill ju inte att det börjar gunga (även om jag har svårt att de det just nu).

Tack för input (Både Hallonbåten och Pysslarn) och glad påsk!

P Pysslarn skrev:
Bänkskivan gör inte mycket för stabiliteten. Du verkar ha förbundit med plåtvinklar samt skruvat i ändträ. Plåtvinklar erbjuder en viss inbyggd elasticitet och att skruva i ändträ är inte optimalt. Om/när bänken utsätts för krafter i längdsriktningen eller tvärs är det risk att skruvarna i ändträet gnager upp sina håll och plåtvinklarna börja svikta. Då har du en ranglig bänk.

Jag skulle definitivt följa tidigare råd och sätta skivmaterial, helst plywood, på gavlar och bakre långsida. Krysstag funkar också bra.

//Ronnie

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack. Önskar dig en riktigt fin påsk!

//Ronnie

• Gilla
JonasBleckert
  • Laddar…
Ok, nästa steg klart. Skivan är monterad och hyllplanet under. Blev en limträskiva i furu som limades och skruvades fast i stommen.
Är inne på att båtlacka den för att få en hållbar slityta, är vettigt?

Har inte förstärkt konstruktionen ytterligare med skivor på sidan eller snedsträva då jag åter igen konstaterar att den är mycket stabil. Om den visar sig ranglig när jag börjar arbeta på den så kan jag skruva dit skivor då.

i framkand på skivan har jag köpt en trapplist i aluminium (90graders vinkel) för att få en slitstark och hård kant.

• Nybyggd arbetsbänk med limträskiva i furu och ett hyllplan i en verkstadsinredning.
    Skapa konto
  • Gilla
Tom Eberg och 1 till
  • Laddar…
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
Ok, nästa steg klart. Skivan är monterad och hyllplanet under. Blev en limträskiva i furu som limades och skruvades fast i stommen.
Är inne på att båtlacka den för att få en hållbar slityta, är vettigt?

Har inte förstärkt konstruktionen ytterligare med skivor på sidan eller snedsträva då jag åter igen konstaterar att den är mycket stabil. Om den visar sig ranglig när jag börjar arbeta på den så kan jag skruva dit skivor då.

i framkand på skivan har jag köpt en trapplist i aluminium (90graders vinkel) för att få en slitstark och hård kant.
Båtlack är lite för halkigt för min smak..man vill ju att sakerna ska sitta fast. Jag skulle skippa behandling. Det en arbetsbänk :)

Har den väl börjat skeva så är det för sent att förstärka på ett bra sätt. Spar tid och framtida svordomar genom att dra fast en halv plywoodskiva baktill. (Resten av skivan kan bli lådor att ha på nedre hyllan)

• Gilla
rdjonsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för input. Ska fundera vidare.

Nu är den höjda bakkanten på plats så väl som grundfärg med kvistlack i.

Nästa steg blir att måla överdelen i ljus grå (1500-N) och stommen i vit (0500-N). Sen på med skyddslack och metallist.

• Möbel med höjd bakkant målad i grundfärg och kvistlack, förberedd för slutlig målning.
    Skapa konto
  • Höjd träbänk med grundfärg och kvistlack, redo för grå och vit målning.
    Skapa konto
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Slutversionen av själva bänken är klar. Montering av skruvstäd samt div belysning, verktygstavla och el runt bänken kvarstår. Får säga att jag är väldigt nöjd än så länge över en tämligen stabil och lagom stor bänk. Har inte räknat exakt men tror jag landade runt 800 kr för materialet. Det mesta materialet är Byggmax, färg från Jula.

Kul projekt som varken blev dyrt eller speciellt avancerat men med gott resultat.

• Nybyggd arbetsbänk i vitt med svart kant, placerad i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nybyggd arbetsbänk i verkstad med verktyg och förvaring under, väntar på ytterligare utrustning.
    Skapa konto
  • Nybyggd vit arbetsbänk i verkstad, omgiven av verktyg och förvaringslådor, väntar på ytterligare utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Riala och 4 till
  • Laddar…
@JonasBleckert

Tjenare! Här kommer en extrem hobbysnickare. Tänkte bara fråga om det uppspecade inköpslistan/ritning du hade stämde med slutresultatet? Köpte virke och tänkte gå efter din arbetsbänk men jag får inte riktigt ihop det.

är det bara 45x45 nere till hyllan under? och 4 stycken 136cm 45x70 istället för 3 bara? :) Försöker luska ut var mina kapade bitar ska passa, när jag går efter bilderna :D

//Micke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.