Vi ska anlita en hantverkare för att renovera ett badrum. Det blir en lite större manöver då en vägg ska flyttas, avlopp och vattenledningar bytas, och även ett fönster ska bytas. Är en s.k. trestegsbesiktning (VVS, tätskikt och slutbesiktning) med extern besiktningsman värd besväret och pengarna? Skulle enbart slutbesiktning fylla någon funktion?

Vi har varit med om två badrumsrenoveringar tidigare och hade ingen tanke på då att de skulle kunna besiktas. Då tittade vi bara själva på kvällarna när hantverkarna hade gått hem, konstaterade att det såg "antagligen okej" ut eller frågade hantverkaren om något var oklart. Vi har ju ingen egen kompetens inom området. Jag vet att rördragningar ska göras rätt, att det ska finnas korrekta tätskikt och att det är nån klämring och manschett som ska monteras rätt på golvbrunnen, men jag har ingen aning om hur "rätt" faktiskt ska se ut.

Följer man detta forum känns det som att man behöver hängslen, livrem och kanske ett par till hängslen när man anlitar hantverkare. Antagligen är det väl så att de som inte fått så bra byggda badrum är överrepresenterade här på forumet.
Jag tänker att det tyvärr är massa nybyggda badrum där ute som inte skulle godkänts om de hade fått en översyn av besiktningsman. Förhoppningsvis är det många fler som är korrekt byggda.
Läser man på om regler från BKR, GVK och Säker Vatten är det ju inte raketforskning, men tydligen för svårt för många hantverkare att ta till sig.
Nu gissar jag lite igen. Många av de grejer som står i branschreglerna och som en besiktningsman anmärker på kanske inte i praktiken gör badrummet sämre rent tät- eller funktionsmässigt, men anlitar jag en person som har till yrke att bygga badrum förväntar jag mig ett fläckfritt resultat.

Vet inte om jag bidragit något till din fundering, men att ha en besiktningsman som kommer ett par gånger under tiden skulle jag definitivt tycka vara värt pengarna. Även om det kanske gå att upptäcka senare om saker är fel så borde det ju blir smidigare för dig om de kan åtgärdas direkt.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.