Hej
Jag har idag ett expansionskärl på 18 liter som är installerades i samband med att bergvärme installerades i huset ca 2006, hela installationen gjordes av behörig rörmokare. Kärlet har också bytts ut en gång ca 10 år senare av en annan rörmokare.

Jag uppskattar att elementen och rören samt en skvätt golvvärme tillsammans rymmer ungefär 140 liter. Givet det verkar ju, från vad jag har förstått, 18 liter som en rimligt storlek på kärlet. Till saken hör dock att det också finns en ackumulatortank på 500 liter (500 till elementen och 300 till kranvatten). Jag förstår inte riktigt hur man tänkte då när man valde 18 liter då.

Finns det någon omständighet som jag helt missar?

//Andreas

AlgoJerViA AlgoJerViA skrev:
Till saken hör dock att det också finns en ackumulatortank på 500 liter (500 till elementen och 300 till kranvatten).
Kan du ta en bild på typskylten?

Så som du skriver så skulle ackumulatortanken med en totalvolym på 500 liter rymma totalt 800 liter (500+300).

Japp, här kommer den.

• Etikett på ackumulatortank med modell VB 300/160 FR och tekniska specifikationer som volym och tryck, tillverkad december 2005.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara systemvattnet 500 L + huset som räknas inte den delen för VV. Tumregel för kärl är 10 % av totalen, så ett på 60 liter räcker gott och kan sättas var som helst på rören för värmen, bäst är på den kalla sidan av systemet.Det gammla kan sitta kvar som det ä, om det inte är lätt att byta mot ett nytt. Kanske finns en avtappning och där går det att sätta ett T-rör. då finns båda kärl och avtappning kvar. En bra sak är att ha en ventil som går att stänga för kärlet, då om jobb ska göras, så är det bara 18 liter som behöver tappas ur. En riktig kulventil då och öppet, hantaget lossas och hängs i ett snöre på sidan om.

Om jag uppskattar resten av huset till 140 liter så vi alltså får 640 liter totalt, är inte 60 liter i minsta laget då? Eller du tänker om vi låter 18 liter sitta kvar förstås?

Men det som jag egentligen vill förstå är varför rörmokaren från början valde 18 liter och att även nästa rörmokare tyckte att et var rätt?

AlgoJerViA AlgoJerViA skrev:
Japp, här kommer den.

Jag är ganska säker på att det är totalvolymen som är ca 500 liter. För att vara exakt rymmer beredaren 300 liter och manteln 160 liter om jag tolkar beteckningen rätt.

Ackumulatortankens totalvolym är på 500 liter, varav 200 liter är till värmesystemet och 300 liter till tappvarmvattnet.

Alltså totalvolymen i värmesystemet är då 340 liter (200+140=340).

Enligt följande dokument så är volymökningen från 10⁰ till 70⁰ 2,25%, så låg temperatur som 10⁰ har man aldrig i ett värmesystem, i själva radiatorkretsen är lägsta temperaturen 20⁰, pannan och ackumulatortanken håller minimum 45⁰, högsta temperaturen med en värmepump är under 70⁰. Alltså finns det gått med marginal om expansionskärlets volym är 5% av värmesystemets volym.
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf

• Gilla
roli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är ganska säker på att det är totalvolymen som är ca 500 liter. För att vara exakt rymmer beredaren 300 liter och manteln 160 liter.
Demmpa Demmpa skrev:
Ackumulatortankens totalvolym är på 500 liter, varav 200 liter är till värmesystemet och 300 liter till tappvarmvattnet.

Alltså totalvolymen i värmesystemet är då 340 liter (200+140=340).

Enligt följande dokument så är volymökningen från 10⁰ till 70⁰ 2,25%, så låg temperatur som 10⁰ har man aldrig i ett värmesystem, i själva radiatorkretsen är lägsta temperaturen 20⁰, pannan och ackumulatortanken håller minimum 45⁰, högsta temperaturen med en värmepump är under 70⁰. Alltså finns det gått med marginal om expansionskärlets volym är 5% av värmesystemets volym.
[länk]
Jag tror 160 liter är det allra troligaste med tanke på modelbeteckningen.
Det förklarar hur man har tänkt då.
Det som föranledde mig att alls fundera på det här är att säkerhetsventilen är sliten och den börjar öppna redan vid ca 1 bars tryck. En förklaring till varför det hänt skulle kunnat vara att kärlet är för litet.

340*5%=17

Om man sen gör en kalkylering av volymökningen för temperaturintervallet 45-70⁰ å utgår från 10-45⁰ respektive 10-70⁰, 2,25%-0,96%=1,29%

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.