Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?

• Gilla
gokar
  • Laddar…
Jag skulle snarare kalla det reklam än en artikel.

Även jag har spanat på det hållet. Problemet är att det ofta blir kraftiga karmar som inte ser vettigt ut på många hus.

• Gilla
sin
  • Laddar…
wildeside
J Jenny Hammarström skrev:
Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?
För min del skulle jag aldrig ens överväga några PVC fönster. Vill man ha underhålls friare fönster så kan jag rekomendera fönster med aluminium utsida. Inte billiga men bra.

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Tycker fasta fönster brukar se bra ut i PVC, men öppningsbara så tappar man ganska mycket glasyta. Till gamla fina hus ska man dock inte ha sådana fönster.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag valde PVC i ett nybyggt fritidshus. Det som fällde avgörandet var prisbilden och isoleringen. Jag lyckades inte hitta några trä/alu-fönster som hade lika bra isoleringsklass.

Sektionsillustration av ett fönster med flera lager glas och termisk isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern träfasad på byggnad med ovanligt formade fönster, reflektion av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vispen74 och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag valde PVC i ett nybyggt fritidshus. Det som fällde avgörandet var prisbilden och isoleringen. Jag lyckades inte hitta några trä/alu-fönster som hade lika bra isoleringsklass.

[bild] [bild]
Tack för informationen! Det blev verkligen ett fint resultat också

D Daniel 109 skrev:
Jag skulle snarare kalla det reklam än en artikel.

Även jag har spanat på det hållet. Problemet är att det ofta blir kraftiga karmar som inte ser vettigt ut på många hus.
Tack för ditt svar, funderade lite just på karmarna då jag läste att de är ca 3cm tjockare på PVC. Vår villa är inte så gammal (minns ej exakt) men stilen är fortfarande klassisk och det är träpanel...

Är det gamla fönstren helt slutruttnade?

Risken är stor att de gamla fönstren har mer livslängd kvar än en omgång nya PVCfönster. Det talas om bytesintervall på 15-20 år.

• Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Var har du hittat den livslängden? Det är långt ifrån vad tillverkarna anger.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Har inte träffat på många plastdetaljer som inte bleknat och blivit spröda efter nått år utom hus.

wildeside wildeside skrev:
Har inte träffat på många plastdetaljer som inte bleknat och blivit spröda efter nått år utom hus.
Då är det uppenbarligen inte plast som är avsett för utomhusbruk. Det finns många plaster som klarar av det, se bara t ex på plastdetaljer på många bilar.

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Är det gamla fönstren helt slutruttnade?

Risken är stor att de gamla fönstren har mer livslängd kvar än en omgång nya PVCfönster. Det talas om bytesintervall på 15-20 år.
Har du någon forskningsrapport på det? Vad är det som går sönder? Att dra alla tillverkare av PVC rakt av i sopkorgen känns sådär. Träfönster idag i utsatt läge är inge kul och kräver en del underhåll. Aluminium på utsidan är sällan en vacker lösning om man vill ha klassiskt utseende och var köper man alla clips som går sönder efter 5år när glasrutan gått sönder som skall bytas?

wildeside wildeside skrev:
Håll dig till fakta innan du kommenterar negativt. Det tillför inget en sådan kommentar till TS.

wildeside
S Strontus skrev:
Då är det uppenbarligen inte plast som är avsett för utomhusbruk. Det finns många plaster som klarar av det, se bara t ex på plastdetaljer på många bilar.
Har skruvat med ett antal äldre bilar och så fort man pillar med dom yttre plastdetaljerna så spricker dom ofta.
:rofl:

wildeside
B BosseHansson skrev:
Håll dig till fakta innan du kommenterar negativt. Det tillför inget en sådan kommentar till TS.
VARNING för forum polis!
Att prata om hur många plaster beter sig i kyla och sol är tydligen inte tillåtet när det gäller PVC fönster.
Tack för mej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.