Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?
Jag skulle snarare kalla det reklam än en artikel.
Även jag har spanat på det hållet. Problemet är att det ofta blir kraftiga karmar som inte ser vettigt ut på många hus.
Även jag har spanat på det hållet. Problemet är att det ofta blir kraftiga karmar som inte ser vettigt ut på många hus.
För min del skulle jag aldrig ens överväga några PVC fönster. Vill man ha underhålls friare fönster så kan jag rekomendera fönster med aluminium utsida. Inte billiga men bra.J Jenny Hammarström skrev:
Jag valde PVC i ett nybyggt fritidshus. Det som fällde avgörandet var prisbilden och isoleringen. Jag lyckades inte hitta några trä/alu-fönster som hade lika bra isoleringsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar, funderade lite just på karmarna då jag läste att de är ca 3cm tjockare på PVC. Vår villa är inte så gammal (minns ej exakt) men stilen är fortfarande klassisk och det är träpanel...D Daniel 109 skrev:
Var har du hittat den livslängden? Det är långt ifrån vad tillverkarna anger.
Har du någon forskningsrapport på det? Vad är det som går sönder? Att dra alla tillverkare av PVC rakt av i sopkorgen känns sådär. Träfönster idag i utsatt läge är inge kul och kräver en del underhåll. Aluminium på utsidan är sällan en vacker lösning om man vill ha klassiskt utseende och var köper man alla clips som går sönder efter 5år när glasrutan gått sönder som skall bytas?H heimlaga skrev: