Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Förra seklet köpte jag dom dyra fina märkena i tron att dom hade bättre kvalitet. Det hade dom inte ... pengar i sjön.
Så nu kör jag sedan 20+ år tillbaka med budget "bra nog" kyl, frys, disk, tvätt, dom håller lika länge. Det jag nu utgår ifrån är att vissa basic krav är uppfyllda, märket spelar mindre roll, priset mycket mer avgörande.
Dom dyra fina maskinerna dras dessutom ofta med massa tramsfunktioner som senare orsakar svindyra reparationer. Tramsfunktioner som man dessutom oftast inte har den minsta nytta av.
Så nu kör jag sedan 20+ år tillbaka med budget "bra nog" kyl, frys, disk, tvätt, dom håller lika länge. Det jag nu utgår ifrån är att vissa basic krav är uppfyllda, märket spelar mindre roll, priset mycket mer avgörande.
Dom dyra fina maskinerna dras dessutom ofta med massa tramsfunktioner som senare orsakar svindyra reparationer. Tramsfunktioner som man dessutom oftast inte har den minsta nytta av.
Jag har kyl och frys från Samsung och är väldigt nöjd hittills. Inget att klaga på. Köpte hyfsat billigt på rea för ca 5 år sedan.
Min inställning är att man får vara redo att byta/laga efter 5-10år och att ekonomin är planerad utifrån det. Har man tur så fungerar allt smärtfritt i 20 år.
Eftersom att det kommer nya modeller varje år så är det svårt att hitta långtidstester och saker är designade för att gå sönder idag.
Lägger man mycket pengar från start så finns det reservdelar längre men de är också väldigt dyra.
Det är lockande att köpa dyrt för att få bättre kvalitet men det finns inga garantier. Samtidigt finns det ofta tydliga nackdelar med de billigaste vitvarorna i form av buller, energi osv. Rustas egna märke kanske inte är vad man ska satsa på.
Det dumma är väl att man inte vet när de ska gå sönder och man kan inte leva utan så då blir det nästan alltid någon form av impulsköp.
Gör rimlig mängd research, köp det du vill ha och tänkt inte mer på det. Finns så många andra saker som det är värt att lägga tid på med hus/lägenhet.
Min inställning är att man får vara redo att byta/laga efter 5-10år och att ekonomin är planerad utifrån det. Har man tur så fungerar allt smärtfritt i 20 år.
Eftersom att det kommer nya modeller varje år så är det svårt att hitta långtidstester och saker är designade för att gå sönder idag.
Lägger man mycket pengar från start så finns det reservdelar längre men de är också väldigt dyra.
Det är lockande att köpa dyrt för att få bättre kvalitet men det finns inga garantier. Samtidigt finns det ofta tydliga nackdelar med de billigaste vitvarorna i form av buller, energi osv. Rustas egna märke kanske inte är vad man ska satsa på.
Det dumma är väl att man inte vet när de ska gå sönder och man kan inte leva utan så då blir det nästan alltid någon form av impulsköp.
Gör rimlig mängd research, köp det du vill ha och tänkt inte mer på det. Finns så många andra saker som det är värt att lägga tid på med hus/lägenhet.
Har en frys från Bosch som nu är inne på sitt tolfte år utan några problem, de hade förr gott rykte men hur det är idag törs jag inte svara på. För kyl har jag haft Whirlpool och där är erfarenheten blandad, det förra höll ett fåtal år medan det senare har gått fjorton år.
Ofta verkar det vara tryggare att köpa ett skåp utan en massa finesser som kan krångla utan nöja sig med något enklare men driftsäkrare.
Ofta verkar det vara tryggare att köpa ett skåp utan en massa finesser som kan krångla utan nöja sig med något enklare men driftsäkrare.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Då jag ofta har rätt mycket kött och fisk i frysen och reser mycket (kanske inte en bra kombination med dagens osäkra kvalitet på frysar?) bryr jag mig bara om tillförlitlighet och struntar helt i ismaskiner och andra "premium finesser" ... Ljudnivå är inte heller superviktigt bara den inte låter som ett tröskverk som hörs i hela huset...V Victor.M skrev:Jag har kyl och frys från Samsung och är väldigt nöjd hittills. Inget att klaga på. Köpte hyfsat billigt på rea för ca 5 år sedan.
Vet inte riktigt vad du avser med "de billigaste" men min erfarenhet från mina "bra nog" köp på tretti.se är att dom väl håller lika standard vad det gäller buller. Det är ju tydligt angivet i specen, så det kriteriet ingår givetvis i mitt val av vitvara.V Victor.M skrev:
Men visst, det finns säkert ett antal "lik" bland dom allra billigaste maskinerna, men kollar man specen är det lätt att undvika.
T.e.x tretti.se har ett mycket bra gränssnitt på sin sajt där men enkelt kan filtrera fram vilka minimikrav man har och vilka egenskaper som man prioriterar, dessutom ett bra gränssnitt för att jämföra olika modeller.
Instämmer till 100.00%, så i mina val går "trams-lull-lull-maskinerna" bort direkt, dom felvalen har jag redan gjort, gör inte om det 😎B Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (ca 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...B Bitterhetsakademin skrev:Har en frys från Bosch som nu är inne på sitt tolfte år utan några problem, de hade förr gott rykte men hur det är idag törs jag inte svara på. För kyl har jag haft Whirlpool och där är erfarenheten blandad, det förra höll ett fåtal år medan det senare har gått fjorton år.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Jag har Miele som jag tycket fungerar bra! Håller ihop bra, snygga, osv. Jag tycker de är lite dyra men jag har köpt två uppsättningar kyl/frys(två olika bostäder) och har lyckats reafynda. Sist köpte jag dom 9 månader innan renoveringen skulle bli av.Amatörsnickaren skrev:
Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (exakt 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...
Man måste ha koll på att kylskåpet har kylningen av slingorna på baksidan, jag har ett Samsung med kylningen på vänster sida och det gick sådär att bygga in.Amatörsnickaren skrev:
Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (exakt 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...
Det är liken du pratar om jag menar. Precis som du säger så får man ju ut allt man behöver veta via specen men om det är något okänt märke så kanske den inte är så tydlig etcMats-S skrev:
Vet inte riktigt vad du avser med "de billigaste" men min erfarenhet från mina "bra nog" köp på tretti.se är att dom väl håller lika standard vad det gäller buller. Det är ju tydligt angivet i specen, så det kriteriet ingår givetvis i mitt val av vitvara.
Men visst, det finns säkert ett antal "lik" bland dom allra billigaste maskinerna, men kollar man specen är det lätt att undvika.
T.e.x tretti.se har ett mycket bra gränssnitt på sin sajt där men enkelt kan filtrera fram vilka minimikrav man har och vilka egenskaper som man prioriterar, dessutom ett bra gränssnitt för att jämföra olika modeller.
Jag är också på "bra nog" i spektrumet 👍
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Vi har Miele, nöjda, peppar, peppar, håller länge med går något sönder så är reservdelarna extremt dyra. Tittade på Power diskmaskin för skojs skull,Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
de har 7 års garanti på sina diskmaskiner och de tillverkas i Europa. Kan vara värt att titta på.
Nä, räkna med 5-8 års hållbarhet max.Amatörsnickaren skrev:
Kommer ihåg förra kåkens Electrolux som tuffade på i 45 år och slängdes fungerande. Grejerna var bättre på det viset men kostade också mer får man komma ihåg.
Redigerat:
Vår tvättmaskin som är Miele ärvdes från säljarna. Nu ca 16 år gammal. Behövde montera isär den och spola ur gunk ur alla slangar (kanske finns såna på blocket? "Sköljer dåligt" och liknande) och gångjärnet till dörren börjar sjunga på sista versen men än så länge...H HEM2121 skrev:
Men Smeg.... Har smeg spishäll, ugn, och fläkt. Alla är usla på sitt sätt. Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Smeg efter de här. Kom med huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
idag gäller bara att man får 5 års garantiAmatörsnickaren skrev:
de håller inte så länge men du får troligen en ny varje gång under garantitiden
när 5 år gtt så har du mentalt ställt in dig på att den är slutförbrukad och köper en ny med 5 års garantio
renodlat slit och släng samhälle
Stråhberg en gång koncernchef electrolux sa att electrolux skulle vara ett premiummärker och inte konkurera med asien
aktieägarna sa hej då, det är snabba cash som gäller