Hej
Jag har en sticksåg modell AEG med snabbfäste som på min modell kallas "fix tec"
Sågarna är modell T tror jag det heter.
Nåväl: fästet på sågen verkar inte fungera, Det spänner inte runt ett helt 1/4 varv som jag tror det borde.
Jag har ingen bruksanvisning.
Sågfästet stannar efter ca 20 grader vridning men skall väl fortsätta hela 45 grader enligt bilden??

Är det fel?
mvh
Magnus Närbild av ett AEG sticksågsfäste med ett partiellt insatt sågblad och markerad 20-graders vridning, problem med fix tec-funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sticksågsbladetikett märkt "105-1 HCS" mot en suddig metallbakgrund, relaterat till fix tec-fäste.
Skapa konto

ullberg
Har du problem med att bladen inte sitter kvar? Jag tror det där är rätt, kan inte påminna mig att någon av mina sticksågar (ingen AEG men väl Bosch, Makita & Festool) låser med ett helt 1/4 varv (90grader)

/U

Egentligen inte. Sågarna sitter bra fast..
Jag kan tycka sågen drar lite snett men det är lätt att kompensera.

ullberg
Då tror jag det är rätt, och om något är det bladstyrningen du borde sikta in dig på, dock sällan de går att justera men ev byta rullen om den är väldigt sliten - tyvärr är dessa sällan så exakta, bara på de allra fetaste sågarna man kan mata på hårt och ändå få vettigt raka snitt...

Kan försöka komma ihåg att fota mina sågar för att se hur fästet ser ut vid tillfällle...

/U

Bästa svaret

ullberg
Du behöver nog inte vara orolig, så här ser mina sticksågar ut (I ordning: Bosch, makita, festool):

Närbild av en använt utseende sticksågs fotplatta, visande en sliten men funktionell verktygsdetalj.
Skapa konto

Vy ovanifrån av tre olika sticksågar på ett bord, märkena Bosch, Makita och Festool syns framifrån till bak.
Skapa konto

Någon håller i en använd sticksåg framifrån med synlig klinga och gröna justeringsdetaljer.
Skapa konto

Tack!
Jättebra info och hjälp.
mvh
Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.