Ursäkta min klickvänliga rubriksättning.

Jag har köpt ett hus modell större med en tomt på 15000 varav säkert 4000 är gräsmatta och enorma träd.

Med till huset kommer en åkgräsklippare modell Partner Electrolux P1192

Av olika anledningar har säljaren inte kunnat svara på mina frågor om den funkar eller inte.

Nu till min fråga, traktorn funkar utmärkt men jag hittade klippaggregatet i ett skrymsel i hörnet i garaget och klurar på om det är komplett och om det är till just denna maskin?

Jag hittade en manual och försöker spana på sprängskisserna men tycker inte riktigt det stämmer. Samt kan konstatera att en del verkar saknas, och fästet avbrutet se bild

Drivrem saknas kan jag konstatera.

Hjälp, är klippaggregatet till denna traktor?
Kan ni hjälpa mig att lista ut vilka delar som saknas.

Är det värt att fixa upp?
Kan man köpa nya aggregat till så här gamla maskiner, antar att den är från tidigt 2000 tal.
Åkgräsklippare Partner Electrolux P1192 och ett klippaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klippaggregat på gräs intill en orange åkgräsklippare. Detaljer och slitage syns, en del ser trasig ut.
Skapa konto
Klippaggregat från en åkgräsklippare ligger på gräsmatta, rostigt och delvis trasigt. Ett papper med instruktioner syns i bildens nederkant.
Skapa konto
Manual med sprängskiss och instruktioner för demontering av klippaggregat till åkgräsklippare Partner Electrolux P1192 på gräsmatta.
Skapa konto
Användarmanual med sprängskisser och instruktioner för montering och byte av drivrem på ett klippaggregat, finger pekar på en del av diagrammet.
Skapa konto
Åkgräsklipparens klippaggregat, med en hand som pekar på en del. En manual syns bredvid på gräsmattan.
Skapa konto
Rostigt klippaggregat på gräsmatta, saknande delar och avbrutet fäste syns; en hand håller i det, manual på marken bredvid.
Skapa konto

• Gul åkgräsklippare Partner Electrolux P1192 med ett fristående klippaggregat på marken och en blå motorcykel i bakgrunden.
    Skapa konto
JakenF JakenF skrev:
Ursäkta min klickvänliga rubriksättning.
Jag klickade utan att läsa mer. Så har du i alla fall ett klick!

• Gilla
  • Haha
Thomas78 och 4 till
  • Laddar…
Aggregatet ser ut att vara till en Partner. Liknar det till P115 som jag brukar låna och serva lite.
Den har två remmar till aggregatet.

Det finns flera företag som säljer reservdelar till trädgårdsmaskiner. Jag tror att du kan få tag på reservdelar. Det uppbrutna hålet där fästet suttit måste ju åtgärdas. Men annars ser jag inga rosthål. Klippaggregatet ser ut att vara i bättre skick än de två jag har reparerat. Jag tror att det kan vara värt besväret att reparera.

• Gilla
Mika Jaenson och 1 till
  • Laddar…
Ser ni någon annan del som verkar saknas förutom remmar och skyddet för utkastet?

Tips på sida som säljer delar?

Svårt att veta. Det är en vajer med fjäder på som syns på skissen. Den är för att koppla in klippaggregatet. Finns den på klipparen? Det kan behövas länkar som håller aggregatet vid traktorn. Jag har köpt en del reservdelar från reservdelaronline.se. Hittar man delar som man tycker är dyra kan man söka på numret och se om man hittar billigare någon annanstans.

A Avemo skrev:
Svårt att veta. Det är en vajer med fjäder på som syns på skissen. Den är för att koppla in klippaggregatet. Finns den på klipparen? Det kan behövas länkar som håller aggregatet vid traktorn. Jag har köpt en del reservdelar från reservdelaronline.se. Hittar man delar som man tycker är dyra kan man söka på numret och se om man hittar billigare någon annanstans.
Här på sidan har man tillfälligt satt fast fjädern. Visst ser det ut att vara den? Fjäder är tillfälligt fastsatt med buntband på en orange maskin, markerad "Turbo Collection", stående på gräs.
Skapa konto

Finns reservdelar till stigamaskiner bak till sent 70-tal iaf. I byarna runtomkring oss har det alltid funnits en gubbe med lastgamla kataloger med reservdelar från 1970 till 2010 typ. Osäker på hur man i vanlig handel löser det dock.

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
JakenF JakenF skrev:
Här på sidan har man tillfälligt satt fast fjädern. Visst ser det ut att vara den?
Absolut. För att bekräfta kan du dra i reglaget för att starta klippaggregatet och se om det rör sig.

Hejsan . Vajern med buntband är den du startar aggregatet med. Du spänner upp remmen med den. Den ska sitta i fästena på bild 1.

Bild 2, där det saknas lite metall är ett stabiliserings stag. Det sitter där i ett fäste som är borta på ditt bort. Går sedan snett uppåt vänster och sitter i ett öra under vänster fotfäste.
Går troligen att köra utan detta stag, då det endast ska stabilisera bordet i sidled.

Det är endast 1st rem på detta klipp bord. Inte 2 som någon skrev tidigare.

• Närbild av en del av en åkgräsklippare med två röda cirklar markerar områden, inklusive vajrar och remskivor nära ett hjul.
    Skapa konto
  • Gräsklipparens klippdäck visas med remskiva och buntband, omgiven av gräs. En hand pekar på däckets del, med textinstruktioner bredvid.
    Skapa konto
Upphöängningen på klipparen sker i följande punkter. De bakre fästena kommer du troligen se om du kollar unde maskinen.
De främre fästena ska sitta med stag jag ej kan se på bilden. Men har ringar in de punkter där stagen ska sitta.

• Gräsklippare sedd underifrån med flera röda markeringar runt fästpunkter och hjul på en gräsmatta.
    Skapa konto
Remmar, knivar och liknande köper du lämpligen på rembutiken.se
Behöver du mer specifika delar så har reservdelar online stort utbud.

Bäst är om du hittar en donatormaskin eller någon som skruvar och slaktar maskiner i sin närhet. Vart bor du? Jag har lite diverse liggande

Finns även gräsklipparskroten tror jag hemsidan heter.

Mvh

Under sadeln har du en typskylt. Googlar du modellnumret så kommer du hitta sprängskisser med alla artikelnummer som du behöver. Sen är det bara att googla loss.

JakenF JakenF skrev:
Av olika anledningar har säljaren inte kunnat svara på mina frågor om den funkar eller inte.
Heter säljaren Schrödinger?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lagt de pengarna som det kommer att kosta på att hellre hitta en begagnad tex automower 430 eller liknade, en sån hittar du för runt 10' på blocket.
Vi har väl nånstans runt 2500m² gräsmatta som jag tidigare klippte med åkklippare och det var runt 4h jobb varje gång - mindre kul på våren när det behöver klippas två gånger i veckan...

Numera är gräsmattan tio gånger jämnare och snyggare och dessutom behöver jag inte spendera många min i månaden mer än att se på.

• Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.