Hej!

På vår tomt nära byggrutan rinner en liten bäck eller "strömfåra" som det kallas lokalt och vid regn är den ganska kraftig. Vet någon om ljudet från rinnande vatten i en bäck uppfattas som störande eller kanske tvärt om rofyllt?

Tacksam för kommentarer!

Mvh

Stefan

Själv tycker jag det är ganska "rofyllt".
Skulle det vara att det låter för mycket på vissa ställe i bäcken så lägg en större sten eller ett par stycken på just det stället så dämpas det lite.

Tack, jag hade tänkt att ljudet dämpades av att ta bort större stenar snarare än tvärt om som du skriver. Intressant!

:)

Stefan

Min uppfattning är att de flesta ljud blir störande om man utsätts för dem i tillräckligt stor omfattning/lång tid och inte har möjlighet att påverka det.

Även ett rogivande bäckporl kan förmodligen bli till ett störningsmoment om det alltid finns i bakgrunden utan att man kan påverka det.

Jesca_j skrev:
Min uppfattning är att de flesta ljud blir störande om man utsätts för dem i tillräckligt stor omfattning/lång tid och inte har möjlighet att påverka det.

Även ett rogivande bäckporl kan förmodligen bli till ett störningsmoment om det alltid finns i bakgrunden utan att man kan påverka det.
Håller med till fullo,

vi har en bäck (modell fors) 100 meter från tomten. Man hör den inte när man är inomhus, men direkt man går ut så hör man den. Har inte stört mig hittils, men ge det 20 år!! :)

Detta är ju mycket subjektivt.
Ca 80m från mitt hus har jag en mindre å/fors.
Jag upplever den som rogivande, om jag ens hör den längre.
En polare bor granne med järnvägen, han märker knappt av tågen medans jag håller på att bli tokig bara av att besöka honom.
Min grannes dotter flyttade till USA för några år sedan, varje sommar hon kommer hem och hälsar på säger hon: Lyssna! Det där ljudet (forsen) är "hemma" :)

Mikael_L
När ni pratar om bäckar och forsar över era fastigheter tänker jag bara "gratis el, gratis el :cool:" :D

Edit:
För att vara konstruktiv i trådens ämne. Vissa saker stör jag mig på jättemycket.
Kan inte alls sova med en klocka som tickar hörbart. Stör mig ganska mycket på ställen där vägbuller och vägbrus hörs nästan hela tiden.
Men konstigt nog kan jag tänka mig att bruset från en mindre fors bara skulle vara rofyllt, trots likheten med vägbrus.
Nackdelen är att bruset döljer en del andra trevliga naturljud, såsom fågelkvitter och sånt.
En smått porlande bäck känns ju ännu skönare att leva med.

När sovit i tält i fjällen har vi alltsom oftast haft något vattendrag nära inpå, det har aldrig stört, tvärtom. Men då är man å andra sidan enormt jättetrött och skulle somnat även om det varit i änden på Arlanda startbana. :D

Redigerat:
Jag tror inte att det komemr att störa. Jag bor nära nedsänkt genomfartsled för biltrafik. Den hörs jämt, men aldrig mycket. Ett stadigt ljud stör ganska lite tycker jag. Men så har jag valt att bo i stan.

Intressant ämne! Byggnads- och landskapsarkitektur brukar oftast handla om de intryck som förmedlas människan via synsinnet. Däremot hörselintryck och akustik resoneras mera sällan i debatten (med undantag av buller).

Bakgrundsljuden smyger sig på människan bakvägen, och påverkar hennes upplevelse via det undermedvetna. Filmmakare styr publikens känslor med väl vald filmmusik. På samma vis kan man styra känslorna hos dem som ska jobba inne i en fabrik eller vistas i en utrikeshall. Detta utnyttjas också kommersiellt exempelvis med "musac" i våra gallerior och varuhus. Däremot i bostadsmiljöer är "ljudarkitekturen" långt ifrån lika välutvecklad.

Tillbaka till den där bäcken: I vår natur och kultur kopplar de flesta porlande vatten till kyla och svalka. Men den som upplevt monsunregn och tropisk översvämning känner hotet hänga i luften. Ljud väcker känslor, som överförs till ett nytt sammanhang. Ljud tillsammans med synintryck kan förstärka upplevelsen (eller fördärva den). Den som samtidigt ser bäcken och hör den sorla FÖRSTÅR ljudet. Förståelsen i sig ger trygghet. Men förståelsen kan också utnyttjas medvetet för att styra upplevelsen av miljön. Om man på en plats långt från bäcken "hör" hur det blänker mellan stenarna förstärks känslan av ro med avståndet, därför att inga andra ljud förmår dränka det lågmälda ljudet.

Istället för att oroa sig för att bli störd av bäcken ska du uttnyttja den!

Som någon sa.. Att man hör inte dne efter ett tag. Man blir så van vid ljudet att man inte lägger märke till efter en tid. Det liksom ingår i omgivningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.