Jag har problem med min bergvärmepump Nibe fighter 1130 från år 2006.
Det började med att varmvattnet tog slut samt att jag fick fel larm på bervärmepumpen "Larm ms"
Jag försökte återställa larmet genom att trycka på motorskyddet men det gick inte - samma larm kom upp "larrm ms" fast nu gick säkringen i proppskåpet.
jag ringde en kylteckniker som kom och konstaterade efter 2 min att kompressorn är trasig.
Hans utredning var att han kopplade bort några sladdar så att kompressorn blev bortkopplad. och eftersom inte säkringen gick då så är kompressorn trasig.
Han rekomenderade mig att köpa en ny bergvärmepump eftersom det är dyrt att laga kompressorn, som desutom är 15 vår gammal.

Nu till min fråga:
Låter det rimmligt? Eller tror ni att det kan vara något annat fel än kompressorn?

B
Jag hade i alla fall kontrollmätt att spänning efter motorskyddet fanns på alla 3 faser innan jag hade skrotat/bytt Kompressorn (med urkopplad kompressor).

Har varit med om motorskydd som fallerat, men då gick aldrig säkringen, utan motorskyddet löste spontant och obefogat vid för låg ström efter att ha fungerat felfritt under många år.

Hade ett liknande problem på min CTC-pump för några år sedan. Då var det kabelbrott i anslutningen mellan pumpens styrning och kompressorpaketet i botten. Vet inte hur Nibe är byggda, men på CTC är det en delbar plint däremellan, och där var det en dålig anslutning.

Pumpen gick därför bara på två faser och motorskyddet gjorde precis det som det ska - det löste ut.

Tog en kvart och kostade några radplintar ur bra att ha lådan att laga det felet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.