Hej,
Jag äger ett hus från 1922, blev renoverat på mitten av 80-talet och då blev det gjutet en platta på ca 15cm ovanpå sand/lera, 20cm mineralull direkt på plattan och sedan golv.
Har haft lukt/fukt problem i en del av huset, isoleringen luktade kraftigt i det rummet (sidan som får minst sol). Men egentligen inget synligt problem som te.x mögel, bortsett från att syllen hade lite ytlig röta på 2 ställen. Gissar att isoleringen blivit blöt några gånger när den ligger direkt på plattan. Tror att bristfällande dränering och stuprör som sprutade vatten runt huset kanske inte direkt gör situationen bättre. Takavvattningen är nyligen fixat och dräneringen blir troligen först nästa år men är inplanerad.
Nu har jag pikat bort hela plattan, var ett mycket roligt jobb 😇Och börjat kärra ut sand/jord som fanns under plattan. Men nu funderar vilken typ av grund jag borde konvertera till? Min plan är att göra en vanlig krypgrund. Men krypgrunden har också sina egna utmaningar. Haspor (skumglas) har jag läst många använder men vet inte hur beprövad metod det är? Varmgrund är också något som kommer upp ibland men tror det blir svårt eftersom jag har fullt med stora stenar lite överallt, men jag funderar om jag skulle klyva några så man får lite mera "kryputrymme".
Tänkte lägga ett lager singel 10-15cm, kryputrymme, trossbotten, isolering, vattenburengolvvärme osv.
Ska man lägga markduk? Plast?
Eller är det någon som tycker jag borde köra på något annat alternativ?
Jag äger ett hus från 1922, blev renoverat på mitten av 80-talet och då blev det gjutet en platta på ca 15cm ovanpå sand/lera, 20cm mineralull direkt på plattan och sedan golv.
Har haft lukt/fukt problem i en del av huset, isoleringen luktade kraftigt i det rummet (sidan som får minst sol). Men egentligen inget synligt problem som te.x mögel, bortsett från att syllen hade lite ytlig röta på 2 ställen. Gissar att isoleringen blivit blöt några gånger när den ligger direkt på plattan. Tror att bristfällande dränering och stuprör som sprutade vatten runt huset kanske inte direkt gör situationen bättre. Takavvattningen är nyligen fixat och dräneringen blir troligen först nästa år men är inplanerad.
Nu har jag pikat bort hela plattan, var ett mycket roligt jobb 😇Och börjat kärra ut sand/jord som fanns under plattan. Men nu funderar vilken typ av grund jag borde konvertera till? Min plan är att göra en vanlig krypgrund. Men krypgrunden har också sina egna utmaningar. Haspor (skumglas) har jag läst många använder men vet inte hur beprövad metod det är? Varmgrund är också något som kommer upp ibland men tror det blir svårt eftersom jag har fullt med stora stenar lite överallt, men jag funderar om jag skulle klyva några så man får lite mera "kryputrymme".
Tänkte lägga ett lager singel 10-15cm, kryputrymme, trossbotten, isolering, vattenburengolvvärme osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog fylla upp med leca kulor och sedan lägga fiberduk+cellplast + plastduk +. Sedan sätta en liten kanalfläkt som blåser ut fukt . Lägg ett lager cellplast på väggen med så har du en varmgrund. kört själv med detta i 10 år utan problemB Bioriiseli skrev:Hej,
[bild]
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Precis. Leca är riktigt bra i dessa lägen. Dessutom mycket mer lättarbetat än grus...H Håbbe01 skrev:
Med varmgrund hur mycket isolering kör du i bjälklag? Måste inte grunden vara ganska "tät" för att varmgrund borde fungera?H Håbbe01 skrev:
Bör vara 60cm, kör själv med 90cm. Isoleringen läggs ovanpå leca när man jämnat ut den. Så har du ca 50-60cm över på de stenar som sticker ut så behöver du ej göra mer.B Bioriiseli skrev:
Problemet med andra grundtyper är att man helst skall ha ganska vidöppet ut för korsdrag för att undvika fuktsamlingar. Men plint så inga problem förstås, men en normal krypgrund så är det ganska många hål att fixa till. Värmen i min grund kommer från läckage från bostaden. Har varit kruttorrt nu i 10 år. 100 mm fläkten (Östberg CK100) går på 50% nu , hade 100% första åren. Har 140m2 grund. Temp ligger på ca +10 över året i grund.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För tillfället har jag grävt så jag har mellan 60-80cm. Med 15-20cm leca blir det ju 40-60cm, men nu har jag många stenar som skulle vara ovanför lecan. Så för att man ska få det bra borde man väl försöka få bort eller iaf toppen på dessa stenar.H Håbbe01 skrev:Bör vara minst 60cm, kör själv med 90cm. Isoleringen läggs ovanpå leca när man jämnat ut den
Problemet med andra grundtyper är att man helst skall ha ganska vidöppet ut för korsdrag för att undvika fuktsamlingar. Men plint så inga problem förstås, men en normal krypgrund så är det ganska många hål att fixa till. Värmen i min grund kommer från läckage från bostaden. Har varit kruttorrt nu i 10 år. 100 mm fläkten (Östberg CK100) går på 50% nu , hade 100% första åren. Har 140m2 grund. Temp ligger på ca +10 över året i grund.
Köp leca i storsäck , en fyller sopsäck en lägger ut och fyll ända upp i nivå med sten så hela ytan blir planB Bioriiseli skrev:
Har gjort ett liknande projekt i ett hus från 1860, tips är att om möjligt öppna en vägg ut så du kan nå in med en minigrävare för att bli av med stenar. Jag skulle vilja påstå att göra krypgrund är ett dumt val, gjut en ny varmgrund, men var noga med köldbryggor och fuktspärrar. Ditt grundproblem kommer säkerligen från att betongen låg direkt på sanden, då betong är kapilärt så suger den upp vattnet och leder det direkt till mineralullen, så inte så konstigt om det blev konstig lukt.B Bioriiseli skrev:Hej,
[bild]
Så in med macadam + frigolit, var noga att täta med byggskum eller liknande i fogar och springor och gjut sedan uppepå. Om du vill spara plats så kan också eps-betong vara ett alternativ, men jag har inte så bra koll på det.
Om du ändå vill köra på krypgrund så behöver du markduk + dränering, en fungerade dränering skulle förhindrat problemet från början. Lycka till