Hej!

Bor i en 70-tals villa och renoverar nu ett utav rummen där vi har en slits påbyggd under taket med 5 st 230V halogenspottar GU10 (50w/st). Jag undrar ifall denna installation verkligen är korrekt utförd av elektrikern? Bör det inte vara draget värmetålig kabel mellan spottarna när det är halogenlampor och dessutom vara draget med slang och pottor? Just nu är det draget FK löst mellan varje spot, de är kopplade med sockerbit med omslutande kapsel.
Hur petigt är det när det handlar om en slits som på bilden, där det ej ligger isolering osv…?

• En garderob med öppen belysningsinstallation, trähyllor, elektriska komponenter och kablar synliga under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jojjew skrev:
Hej!

Bor i en 70-tals villa och renoverar nu ett utav rummen där vi har en slits påbyggd under taket med 5 st 230V halogenspottar GU10 (50w/st). Jag undrar ifall denna installation verkligen är korrekt utförd av elektrikern? Bör det inte vara draget värmetålig kabel mellan spottarna när det är halogenlampor och dessutom vara draget med slang och pottor? Just nu är det draget FK löst mellan varje spot, de är kopplade med sockerbit med omslutande kapsel.
Hur petigt är det när det handlar om en slits som på bilden, där det ej ligger isolering osv…?
Kan det inte vara vettigt att fixa led när du har det öppet?

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Undrar om det är en elektriker som har gjort denna installation, den ser i all fall inte så professionell ut.

Ev. kan man argumentera att det är ett slutet och isolerat utrymme där de enkelisolerade ledarna går.
Tror inte det behövs några isolerande pottor på spottarna, då det finns gott om luft omkring dom.

Som andra har sagt, passa på och byt ut de effekthungriga och varma 50 W halogenerna mot LED.

Ok, vad gäller när det kommer till kabeln då, bör det ändå inte vara värmetålig kabel när det handlar om halogen, eller får man använda FQ när det är stor volym luft runtomkring, den är väl ändå godkänd för 10 A?

Jag funderat fram och tillbaka ifall jag ska byta ut dem eller inte. Argument för att inte göra det är att vi sällan använder dem och när vi väl gör det är det korta stunder, så inget som märks markant gällande värme och kostnad. Men är väl lika bra att byta kanske. Någon som har tips på prisvärda LED spottar?

Bästa svaret

Det krävs inte per automatik någon värmetålig kabel här om de inte ligger väldigt nära ljuskällorna. Behovet av värmetålig kabel som t.ex RXKX 90 tror jag är kraftigt överdriven.

Men enkelisolerad FK får inte ligga löst i byggnadsdelar så som på bilden. Det behöver åtgärdas även vid byte till LED.

Ang byte, spottarna har du redan. Det är bara ljuskällorna du behöver byta.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det krävs inte per automatik någon värmetålig kabel här om de inte ligger väldigt nära ljuskällorna. Behovet av värmetålig kabel som t.ex RXKX 90 tror jag är kraftigt överdriven.

Men enkelisolerad FK får inte ligga löst i byggnadsdelar så som på bilden. Det behöver åtgärdas även vid byte till LED.

Ang byte, spottarna har du redan. Det är bara ljuskällorna du behöver byta.
Okej tack!

Ah men jusstja, såklart byter jag ju ut GU10 halogen till LED. Tänkte inte på att LED självklart går att köra på 230V i detta fall.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jojjew skrev:
Okej tack!

Ah men jusstja, såklart byter jag ju ut GU10 halogen till LED. Tänkte inte på att LED självklart går att köra på 230V i detta fall.
Nu kommer vi återigen tiil lagstiftningen kring spottar vad är det som gäller tillverkarens anvisningar ska alltid följas utöver svensk standard fk har enbart grundläggande isolering inte godkänt som det ser ut nu sådana där installationer dömer jag ut

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.