Ska dra igång en robotklippare men hela tomten är inte klar än, ett område på 15 m2 ska göras i ordning senare i höst. Om jag drar begränsningskabeln nu så kommer jag behöva skarva på en extra del senare i höst, är det helt förbjudet att man lägger lite extra kabel där som man senare kan använda för att utöka området? Tänker mig att jag snurrar några varv av kabeln och lägger utanför klipparens område.

Vad tror ni?

Ska inte vara några problem. Flera meter kabel, rullad som en spole kan orsaka störningar.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Jag har flera sådana "tillfälligheter" sedan flera år och det funkar bra. Bara se till att den inte kan nå härvan och trassla in sig. Jag har testat det också.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

det funkar. se det som om du drar kabel till en ö runt ett träd eller en buske,

Instruktionsdiagram som visar hur man lägger en kabel dubbel runt ett objekt för att dölja en skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ska inte vara några problem. Flera meter kabel, rullad som en spole kan orsaka störningar.
Exakt så har jag, funkar finfint med min Landroid av äldre modell.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Tack för era tips! Underlättar och skapar förhoppningsvis färre skarvar.

• Gilla
Malle-01
  • Laddar…
L Lund skrev:
Jag gjorde varianten att lägga kabeln 'trippel' på vissa ställen för att senare kunna utöka ytan.

I praktiken gjorde jag en kabelögla och lade ner den 'bakåt' i spåret där kabeln lagts ned redan.

Två kablar i motsatt riktning lagda uppe på varandra uppfattar ju klipparen som 'ingenting' då magnetfält tar ut varandra (på samma sätt som vid 'utledningen' till en ö).

Sen gäller det bara att komma ihåg var man lagt den extra kabeln när det behövs... ;)

• Gilla
Flebbe och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår intentionen och det är bra men vill slänga in att jag har sjukt mkt skarvar och använder FK kabel, skarvar med wago. Funkar fortfarande fint. Skarvarna beror på att jag fick sätta upp allt när vi tog över huset o låta den klippa som det såg ut då. Sen dess har allt ändrats flera gånger om. Men positiva nu är att vid ändringar behöver jag dra upp Max 10m kabel så hittar jag en skarv :-)

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jag förstår intentionen och det är bra men vill slänga in att jag har sjukt mkt skarvar och använder FK kabel, skarvar med wago. Funkar fortfarande fint. Skarvarna beror på att jag fick sätta upp allt när vi tog över huset o låta den klippa som det såg ut då. Sen dess har allt ändrats flera gånger om. Men positiva nu är att vid ändringar behöver jag dra upp Max 10m kabel så hittar jag en skarv :)
Ja, kanske har lite för stor rädsla för att det ska bli skarvar :) Skönt att höra at det inte är några problem.

Jag har också gott om skarvar och det funkar utmärkt. Använder dock skarvhylsa med krympplast och smältlim.

Rosa skarvhylsa med krympplast för elinstallationer.
Skapa konto

• Gilla
hsd och 4 till
  • Laddar…
Och fler skarvar blir det varje år...

Jag använder lödskarvkopplingar från Grimsholm. Går att köpa 50-pack för 200 kr, vilket borde räcka ett antal år. Den har lödtenn i mitten, dubbla limtätningar på varje sida samt en vanlig krympslang som yttre skydd.

Lödskarvkoppling från Grimsholm med lödtenn och dubbla limtätningar, framför logotyp.
Skapa konto

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Jag har skarvat med lödning och vaselinfylld krympslang. Eller smältlim och krympslang. Men de färdiga lösningarna är klart enklare.

L Lund skrev:
Ska dra igång en robotklippare men hela tomten är inte klar än, ett område på 15 m2 ska göras i ordning senare i höst. Om jag drar begränsningskabeln nu så kommer jag behöva skarva på en extra del senare i höst, är det helt förbjudet att man lägger lite extra kabel där som man senare kan använda för att utöka området? Tänker mig att jag snurrar några varv av kabeln och lägger utanför klipparens område.

Vad tror ni?
Det tar mindre än 5 minuter att skarva begränsningskabeln.
Varför krångla till det?
Lägg begränsningskabeln så att gräsklippningen fungerar med de förutsättningar du har nu.
Nästa etapp ger nya förutsättningar. Fixa detta när du är mogen/ klar för nästa etapp.
Ingen tidsvinst/ inbesparing på att göra en halvdålig installation nu och göra omtag senare.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
L Lund skrev:
Jag rekommenderar dig att göra en "karta" över begränsningslinan där du märker ut var skarvarna är. Det kan underlätta en del om det senare blir oförklarliga avbrott.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.